Reval Extrem Typ R vill veta allt

Reträtt?

Kära klubben för inbördes beundran! ;-)
Kära ni som försvarar ert inköp där 25kg kostar 35000! ;-)

Klart att ni har en bra kajak! Tokbra! Jag har testat den nu. Och den är självklart mer lättdriven än de havskajaker ni och jag har (i de hastighetspann vi nu tror vi är överens om). Och mer än det. Den är mer lättdriven än vad jag anade (att den dessutom har hög möjlig toppfart och att "den" har guldmedaljer är ju bara ett plus).

Kjell Lundgren; sa:
Jag måste ge Patric en eloge för att du backar ett steg och ger Extremen (och andra långa kajaker) en riktig chans. Uppskattas!
Kjell, jag backar inte på min tes. Men jag måste ju tyvärr därmed gratulera er att ni är klart starkare än vad jag är. "Lilla jag" kände inte samma "flytkänsla" som i de sportkajaker har har provat. Extremen är helt enkelt lite tyngre och lite (ja, LITE) mer tungdriven än de (för mig och min fart). Men jag tror inte att ni tycker att det är ett förvånande uttalande från en klenis. Men vaddå. Det är ju lugnt. Extremen har ju jämfört med de båtar jag tittar på även kompetens som havskajak. Och framför allt; är man stor och stark skall man ju ha något som matchar. En himla välgjord kajak som jag ser det. (Jag hade lite strul med sätet och med stora luckan - men det var nog helt säkert "nybörjarproblem".)

För övrigt; det är inte bara de nämnda herrarna ovan som tycker att långa kajaker är bra - även Janne berättade var skåpet skall stå ;-)

Jag kan ju bara hoppas att jag bli så stark på ett år eller två så att jag kan vara med och leka så småningom…. ;-) Fast då blir det surfski (eller hur Erik och Magnus?).

Det blir en 15,5 kg tung (ja!) kajak för 11500kronor för mig. Säte som kan placeras i två olika nivåer var en av de featurers jag föll för... (För övrigt; Jag tänker verkligen behålla min havskajak.)

Nog tjatat, god paddling på er.
Patric

Ps. Till Ingarö-Stefan, sorry att jag tog plats i din tråd. Jag hoppas verkligen att du blir nöjd med ditt köp.
Ps2. Jag tror att mina utvikningar och resonemang här är bra reklam för Reval (all publicitet är bra publicitet?!) - så den biten tänker jag inte skämmas för… Snacka om att jag har bäddat för Commander Type-S… :)
Ps3. Jag fantiserar (!) exempelvis om en kajak som Nelos fw2000 (563cm) men som är lite mindre rank, lagom vore som en Razor eller Viper… http://www.arnstrom.org/provpaddlat.php#fw2000 Det vore väl kul?!
Ps4. Tack Sven!
 
Re: Reträtt?

olle11; sa:
Ps3. Jag fantiserar (!) exempelvis om en kajak som Nelos fw2000 (563cm) men som är lite mindre rank, lagom vore som en Razor eller Viper… Det vore väl kul?!

Patric, de som har provat Sipre Katabatic master tycker att den känns kvickare än Extremen. Katabatic borde vara stadigare än FW2000 och även mer välbyggd. Och vikten kan du inte heller klaga på.
http://www.utinaturen.no/public/view/view_main.asp?SubMenuID=75
 
packning då?

Hur mycket packning får man med då om skall åka längre sträckor? Är det avsågad tandborste, tarp och mat på resturang som gäller eller får man plats med litet tält, gaskök, vatten och torrmat samt ombyte? Givetvis blir den ju lite tyngre då men det är ju inte sprinttävling jämt.
 
Utan att svara helt specifikt kan jag ju säga att långa kajaker utan skäddalåda är jäkligt rymliga om de bara har vettiga luckor.
 
Extremen lär ha kapacitet så att det räcker även för långfärd. Om jag inte missminner mig har Reval sagt att maxdeplacementet är 175 kg, vilket innebär att den tar lika mycket som en VKV Off shore + lite till.

Att kanoten är bland det snabbaste som finns på distanskörning gör ju inte saken sämre.
 
Stabilitet

Undrar lite över stabiliteten i en extreme... Hur är den jämfört med exempelvis en epic v10sport? Ngn som har en uppfattning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
elin79 Eftermontera roderpedaler på Reval? Paddling allmänt 4
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
JonasBergdahl NS Calypso = NS Mariner? = Reval midi? Paddling allmänt 0
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
miljonmicke Reval Viking? Paddling allmänt 3
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Hur långfärdspacka en Reval Commander? Paddling allmänt 11
Cyklon Reval Wind 505 Paddling allmänt 42
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
thunderbird reval? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Reval Viking Paddling allmänt 1
Ingarö-Stefan Reval Kayaks Paddling allmänt 11
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
meandean Reval mini? Paddling allmänt 1
Eva_Lundgren Reval Viking Paddling allmänt 1
wakeguy Ny estländsk kajak, Reval Viking Paddling allmänt 6
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
daniol74 Mari 2, Mari 4 eller Reval Paddling allmänt 35
Joakim Ambrosson Hyra kajak av DIG? Reval Duo.. Plz!!?? Paddling allmänt 3
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
Mr Ardbeg Mari och Reval... Paddling allmänt 29
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
Joakim Ambrosson Reval Expedition +packutrymme Paddling allmänt 1
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
samme83 reval expedition Paddling allmänt 5
abenod Vad är Reval? Paddling allmänt 5
eriol067 Skrovform Sirius - Reval Paddling allmänt 12
lisalingon Skillnad Reval kontra XP, för sista gången.. Paddling allmänt 2
Windsbraut Reval K2 Paddling allmänt 0
calypso63 Reval Kayaks Paddling allmänt 14
pelka reval Paddling allmänt 1
stubbs Reval vs. Mari 3 extra Paddling allmänt 5
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
marjo Estländska Mari eller Reval? Paddling allmänt 1
calypso63 Reval en nordkapp kopia? Paddling allmänt 9
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.