Reval Extrem Typ R vill veta allt

Hej köpte min första kajak förra året en billig estlandskajak.Är nu sugen på något bättre är steget för stort till en reval verkar vara en grymt bra kajak paddlar mest för att träna kroppen i skärgården bor på värmdö.är den vinglig är 193 106 kg (inte fet)får man plats.
/Stfan
 
Den är toklång och förhållandevis tung!

(Potential för hög toppfart OM du är STARK. Den är inte lättdriven med den längden... Men du kan nog ha den som havskajak också.)
 
reval

Hej Stefan!
Här kommer några rader från en nöjd amatör. Jag började paddla för två år sedan och köpte då en vivian som jag har varit väldigt nöjd med. Men i vintar så kände jag att jag ville ha mer utmaning. Jag hittade då extremen på båtmässan, köpte den på vinst och förlust. Jag hade ingen aning om jag skulle behärska kajaken. Första gången jag paddla den var det nervöst för den kändes väldigt rank mot det jag var van vid. Men redan efter några gånger började jag vänja mig och kunde lägga lite mer kraft i paddlingen, jag kände då fartpotensen i den. Tycker idag att den är helt underbar. Jag paddlar till jobbet varje dag och varvar mellan vivianen och extremen. Märker en klar fart skillnad och tycker extremen är väldigt lättdriven då jag inte är alls är lika trött när jag kommer fram. Jag är 190 cm lång och väger 95 kg och har inga problem att sitta bra i den. Tycker att du ska försöka provpaddla den. Jag använder den som en motionskajak. Sen är det ju roligt att läsa att den har framgångar i tävlings sammanhang. Mvh Jan Olsson
 
Re: reval

Jag har också nyligen införskaffat en Reval Extreme -R. Jag har paddlat främst en Point XP i två år, och efter denna tid konstaterat att 90% av tiden spenderas som träning/motion. Därmed ville jag ha något snabbare, men inte en väldigt rank motions- eller tävlingskajak.

Jag upplever Extremen som betydligt rankare än XP:n, som inte heller är den stabilaste havskajaken på marknaden. Efter 3 paddlingar har jag ännu inte vurpat, men känner mig nervös vid sidsjö. Gissa att mycket handlar om att vänja sig vid rundbottnat.

I låga farter kan jag inte märka någon fartfördel, men inte heller någon nackdel.
I motionsfart (runt 10km/h) är motståndet jämfört med t.ex. XP:n markant lägre och vilsammare än att pressa en normal havskajak. Orken räcker längre.

Paddelisättningen är effektiv. Det tar några gånger för att pröva in sits och fotstöd.

I full fart vet jag ännu för lite för att kommentera.

Jag kan rekommendera Extremen till motionspaddling med långloppsambitioner. Som farkost för "fikapaddling" med någon enstaka fartutmaning är den overkill i pris och format. Om du funderar i Extremetankar, råder jag dig att kolla upp förvaring innan köp. T.ex. i kanotklubbar kräver den en K2 plats, och kan vara svår att få in i ett normalt garage.

Finishen verkar vara i toppklass. Kvaliteten får tiden utvisa, men ser inga problem så här långt.
 
Re: Re: reval

Kjell Lundgren; sa:
Jag kan rekommendera Extremen till motionspaddling med långloppsambitioner.

Ingen som kan eller vill jämföra den men en motionskajak med 520 i vattenlinjelängd?

Jag är av den tron (!) att många av oss inte har nytta av dessa 615cm för våra motionsturer eller långlopp? Det är bara tyngre än nödvändigt... Tror jag!
 
Mezzner; sa:
Jo, men nu sitter jag ju vid datorn och då är väl ändå en cyberfråga det naturligaste.

Jag körde Castorn för ett tag sedan (605) och den var för trög för mig (jag behöver inte toppfarten). Det finns enhel del fina motionskajaker för havsbruk om man vill som går mycket lättare - och lilla jag når inte farttröskeln. Castorn kändes i allt övrigt himla bra (för mig som inte har värtsa erfarenheten)!

Jag har i princip möjlighet att testa Revals 615cm-båt när som helst. Jag skall kanske göra det. Och hålla tyst tills jag gjort det. ;-) Deal?
 
Xtremen

Hej Patric

Jag med min ringa styrka och kondis, paddlar fortare i en Reval Extreme än i min Viper. Kanske är det för att jag sitter stabilare i Extremen och kan därigenom ta i mer men jag tror inte det då jag kan ligga på maxpuls i båda. Det är nog helt enkelt så att den är en fantastiskt lyckad konstruktion. Om du vill köra riktigt fort, lätt och långt i en kvalitetsprodukt så är valet lätt. Vill du ha ett flytetyg att transportera termosen till en skaplig holme så finns det massor av val.
 
Re: reval

Tack för alla svar jag har kajaken i garage 5 min gång till ingaröfjärden kommer köpa en Reval skall titta på den i veckan
/Stefan
 
Ruahine

Titta på Ruahine Ocean-X innan du köper. Efter att ha provat den och Extreme vid samma tillfälle så tyckte jag att den var trevligare.

...men som allt annat en smaksak...
 
Det var just så jag gjorde, och valet föll på Extremen. Efter den korta provningen kunde jag inte säga mycket om snabbheten, men inredning, detaljer, finish var ett snäpp uppåt i Extremen. Tyvärr priset också ...

Sitsen var totalt olika till E:ns fördel.

Men, smaken är som baken, delad!
[Ändrat av Kjell Lundgren 2006-05-22 kl 22:51]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
elin79 Eftermontera roderpedaler på Reval? Paddling allmänt 4
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
JonasBergdahl NS Calypso = NS Mariner? = Reval midi? Paddling allmänt 0
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
miljonmicke Reval Viking? Paddling allmänt 3
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Hur långfärdspacka en Reval Commander? Paddling allmänt 11
Cyklon Reval Wind 505 Paddling allmänt 42
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
thunderbird reval? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Reval Viking Paddling allmänt 1
Ingarö-Stefan Reval Kayaks Paddling allmänt 11
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
meandean Reval mini? Paddling allmänt 1
Eva_Lundgren Reval Viking Paddling allmänt 1
wakeguy Ny estländsk kajak, Reval Viking Paddling allmänt 6
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
daniol74 Mari 2, Mari 4 eller Reval Paddling allmänt 35
Joakim Ambrosson Hyra kajak av DIG? Reval Duo.. Plz!!?? Paddling allmänt 3
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
Mr Ardbeg Mari och Reval... Paddling allmänt 29
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
Joakim Ambrosson Reval Expedition +packutrymme Paddling allmänt 1
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
samme83 reval expedition Paddling allmänt 5
abenod Vad är Reval? Paddling allmänt 5
eriol067 Skrovform Sirius - Reval Paddling allmänt 12
lisalingon Skillnad Reval kontra XP, för sista gången.. Paddling allmänt 2
Windsbraut Reval K2 Paddling allmänt 0
calypso63 Reval Kayaks Paddling allmänt 14
pelka reval Paddling allmänt 1
stubbs Reval vs. Mari 3 extra Paddling allmänt 5
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
marjo Estländska Mari eller Reval? Paddling allmänt 1
calypso63 Reval en nordkapp kopia? Paddling allmänt 9
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.