Hur långfärdspacka en Reval Commander?

Hej!

Finns det någon därute med praktisk erfarenhet av en Reval Commander Type-S i långfärds-sammanhang? Jag tänker främst på packmöjligheterna. Jag har klämt och känt på en en båt på en mässa och även tagit en kort provtur och är helt på det klara med att det är en mycket fin båt som är urskön att paddla. Men det jag hänger upp mig på är hur man utnyttjar det främre packutrymmet på bästa sätt. Hålet är ju så litet och fören så smal. Eftersom akterskotten verkar vara extremt lättpackade och sväljer hur mycket som helst så ser jag risken att packa baktungt som rätt stor. Särskilt eftersom man inte kan lägga något överhuvudtaget framför fötterna (Vilket man kan i i Reval Cruiser om man inte väljer pinn-styrning).

Hälsningar
Jonas Sääv
 
Senast ändrad:
Den lilla luckan är bara en vanesak. När jag började paddla var den "lilla luckan" det vi kallade en stor lucka. Jag har en djup plasttallrik i skåpet som jag sågade av de utstickande kanterna för att den skulle gå ner genom luckan.

Om du väljer lite mindre packpåsar och inte packar dom hårt så går det bra att få ner dom även genom en liten packlucka. Börja med att stoppa ner sovsäcken så den hamnar längst fram i kanoten. Det fungerar inte att använda en kompressionssäck utan den måste vara löst packad så den formar sig allteftersom du trycker fram den. Sen exvis en klädsäck och sen tältet. Då har du nog använt det främre utrymmet på ett bra sätt utan att bli alltför framtung eller felbalanserad.

Jag paddlade Commander type S från Reval Kayaks (ska du använda Reval tillsammans med Commandern så använd hela firmanamnet. Man ska ju skilja mellan äpplen och kiwisar:). Då märkte jag att det var lätt att balansera Commandern i sidvind för att få den neutral. Jag började med skor och ombyte (ca 3 kg) i främre stuven och hade tomt bak. Då blev den lovgirig och ville svänga upp mot vind. Flyttade mina saker till den främre luckan bak och det gav en nästan helt neutral kanot.

Prova alltså med att flytta vikten tills du hittar en bra balans istället för att ligga och bromsa med rodret!
 
Packvolymen är större än vad jag behöver. Har dessutom tidigare enbart använt kajak med små packluckor och har aldrig sett det som en nackdel. Det går utmärkt att få ner tält, sovsäck, termarest etc genom en liten öppning. Som du konstaterat underlättar det ifall man inte har grejerna hårt packade i packpåsar.
Det finns olika meningar om hur stora luckor en kajak skall ha, men det är upp till varje användare att anpassa sig. Jag har aldrig upplevt det långsammare att packa allt löst utan snarare tvärtom. Det är som med en ryggsäck där allt har sina speciella platser för annars hittar man det inte.
Vissa begränsningar finns som t.ex går det inte att trycka ner ungar och hundar i det främre packhålet.
Alla kajaker måste balanseras för att gå bra och med de tyngsta prylarna just bakom sitsen sprider man de lättare prylarna längre ut i för och akterskepp.
 
Jag får ner tält+Thermarest liggunderlag+komp.sovsäck+6l vattensäck fram på Commander type-S
Alltså inga som helst problem :)

/Janne
 
Staika genom 19.5cm

Jag får ner tält+Thermarest liggunderlag+komp.sovsäck+6l vattensäck fram på Commander type-S
Alltså inga som helst problem :)

/Janne

Jag får knåda mitt Staika-tält en del innan jag kan trycka ner det genom 25cm-luckan i XP:n. Undrar hur det ska gå med en lucka som är 5.5cm mindre. (tält-pinnarna har jag förstås separat).
 
Undrar hur det ska gå med en lucka som är 5.5cm mindre. (tält-pinnarna har jag förstås separat).
Du har stängerna separat? Jag har inga problem att få ner en Namatjkorv genom ett 20 cm hål.
Lite knådande är det, men det tar inte mer än 20 sekunder. Det brukar ta längre tid att få ut tältet ur ryggsäcken så jag har aldrig sett detta som ett problem.
 
Mitt gamla tält rullar jag olika beroende på var jag ska ha ner det. Prova vik det så det blir en längre tunnare rulle osv.

Tack för tips! Jag upptäckte just att det är en HBB-paddlare som har lyckats får ner all utrustning och mat för 20 dagar i en Commander Type-S så jag borde nog sluta oroa mig. Utmaningen som ligger närmast till hands är dock att bemästra båten på SKM på Stockholm innerstads krabba fjärdar. Till saken hör att jag får båten levererad på tävlingsdagen och kanske, om jag har tur, hinner provpaddla den någon halvtimme innan loppet startar. Kul kul, kan knappt bärga mig!!

/Jonas
 
Till saken hör att jag får båten levererad på tävlingsdagen och kanske, om jag har tur, hinner provpaddla den någon halvtimme innan loppet startar. Kul kul, kan knappt bärga mig!!
/Jonas

Du vet att den levereras i en STOR wellpapplåda? Det tar mer än en timma att packa upp och montera kanoten. Roderlinorna kan vara lite meckiga att justera och spänna rätt.

Leverantören kanske kan packa upp och preppa lådan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
elin79 Eftermontera roderpedaler på Reval? Paddling allmänt 4
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
JonasBergdahl NS Calypso = NS Mariner? = Reval midi? Paddling allmänt 0
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
miljonmicke Reval Viking? Paddling allmänt 3
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
Cyklon Reval Wind 505 Paddling allmänt 42
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
thunderbird reval? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Reval Viking Paddling allmänt 1
Ingarö-Stefan Reval Kayaks Paddling allmänt 11
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
meandean Reval mini? Paddling allmänt 1
Eva_Lundgren Reval Viking Paddling allmänt 1
wakeguy Ny estländsk kajak, Reval Viking Paddling allmänt 6
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Ingarö-Stefan Reval Extrem Typ R vill veta allt Paddling allmänt 35
daniol74 Mari 2, Mari 4 eller Reval Paddling allmänt 35
Joakim Ambrosson Hyra kajak av DIG? Reval Duo.. Plz!!?? Paddling allmänt 3
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
Mr Ardbeg Mari och Reval... Paddling allmänt 29
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
Joakim Ambrosson Reval Expedition +packutrymme Paddling allmänt 1
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
samme83 reval expedition Paddling allmänt 5
abenod Vad är Reval? Paddling allmänt 5
eriol067 Skrovform Sirius - Reval Paddling allmänt 12
lisalingon Skillnad Reval kontra XP, för sista gången.. Paddling allmänt 2
Windsbraut Reval K2 Paddling allmänt 0
calypso63 Reval Kayaks Paddling allmänt 14
pelka reval Paddling allmänt 1
stubbs Reval vs. Mari 3 extra Paddling allmänt 5
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
marjo Estländska Mari eller Reval? Paddling allmänt 1
calypso63 Reval en nordkapp kopia? Paddling allmänt 9
buzztr Ytterligare en kajakfråga... Nemo, Commander eller 18x? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.