Ytterligare en kajakfråga... Nemo, Commander eller 18x?

Här kommer ytterligare en kajakfråga. Det är en stor investering och den erfarenhet som finns på forumet är ovärdelig :)

Först lite om mig: ett "blåbär", 173 cm, 65 kg, i huvudsak självlärd och har motionspaddlat 10-40 dagsturer per år under hela 2000-talet i en gammal Prijon Seayak. Paddlar i öppet hav (här finns ingen skärgård) och motionspaddlingen/dagsturerna kommer att vara det vanliga, men drömmen om HBB lever ;-)

Efter mycket googlande och sökande så har det dykt upp tre kandidater, som säkert är väldigt olika.

Är det någon som testat Kayakpro Nemo? Vad tyckte ni?

Hur olika är dom tre alternativ jag fastnat för just nu:
* Kayakpro Nemo http://www.kayakpro.com/racing-kayaks/content/nemo.html
* Epic 18x http://www.epickayaks.com/products/touringkayaks/18x
* Reval Kayaks Commander Type S http://www.revalkayaks.se/
 
Är också ute efter en kajak ca 5,50 m lång och något mer lättdriven än den Trapper Barracuda jag har - är för övrigt är mycket nöjd med den efter diverse modifieringar. Är 177 cm och 68 kg.
Här lite intryck om modellerna du nämner plus Point 65 18XP:

Nemo: Har läst en del om Nemo som verkar passa i storlek och som får positiva omdömen på nätet dock med något frågetecken för kvaliteten. Har tydligen SmartTrack-roder fast med pedaler typ Lettmann som är en av de modifieringar jag gjort på Barracudan.
Är ju inte tillgänglig i Sverige och var nu i sommar på gång att åka till Utinaturen i Stavanger för att provpaddla och ev köpa men resan blev inställd pga lite väl många mil bort. Projektet är inte nerlagt men det bästa vore naturligtvis om det gick att prova den i närheten.

Commander: Har jag kikat på på kajakdagarna - mkt fin men något stor och dyr.

Epic 18X: Har provpaddlat - mkt lättdriven och lätt men också dyr. Gillade pedalsystemet. Något stor i sittbrunnen.

Point 65 18XP: Har jag bara tittat på - gillar inte skädda/roder-kombinationen, förskeppet för högt i min smak.
 
Jag har paddlat Epic 18x ganska mycket, och provpaddlat Commander Type-S. Skulle jag välja mellan de två idag hade jag nog valt Commander Type-S. Back in the days var dock Epic 18x väsentligt billigare (gäller inte nu längre), och då jag tycker om låg vikt så fick det bli den.

Jag gillar Epicen, men jag har vart tvungen att byta säte (till ett VKV/Fischer) för jag fick så ont i rumpan av originalsätet. Jag har hört flera som fått ont av det (några som kommer överens med det också iofs). Originalsätet i Commander Type-S är rätt likt VKV/Fischer-skålen, så den funkar nog bättre.

Commander Type-S upplevs nog som något stabilare än Epic 18x, men de är ungefär likvärdiga, i både glid och stabilitet. Olastad känns nog Epic 18x rankare, särskilt när man är så lätt som du är så ligger nog skrovet rätt högt. Men man har ju hur mycket sekundärstabilitet som helst.

Epic 18x har en mycket bra pedallösning, liknande den på surfskis, rejäl fast fotplatta och pedaler ovanpå. Commander kör med styrpinne (pedaler som tillval?), vissa gillar det, men jag tror inte så mycket på styrpinne i havskajaker. Ett problem med den är att den är svår att komma åt när man har knäna ut åt sidan.

Det jag gillar bättre med Commander är skrovformen och paddelisättet (Epic 18x är ganska bred framför sittbrunnen). Har dock bara paddlat typ fem minuter med den så jag kan inte ge något utförligt utlåtande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.