Kodiak eller Reval

Lite omöjliga frågor till er experter, jag väljer mellan tre olika kajaker.

Reval RS: 555cm x 53 cm. (Ni vet de där från Talin)
Kodiak: 518 x 59 cm.
Seayak: 490 x 58

Vad jag önskar är en lättdriven och relativt snabb långfärdskajak till en rimlig peng som samtidigt kan fungera som motionsredskap(jag menar "fungera").

Jag är ca 180 och väger 85-90kg.

Reval bör väl ha förutsättningarna för att vara riktigt snabb men är kanske lite trög i lägre farter,har jag rätt?

Kodiak och Seayak är väl rätt likvärdiga så min primära fråga är: Räcker Seayak för mig om jag vill använda den för lite längre turer eller skall jag välja Kodiak? Är lite rädd att den blir "klumpig"..

Sist men inte minst.. Kodiak/Seayak V.s Reval vad skall man välja..dvs utifrån perspektivet lättdriven/snabb/långfärd. Kvalite, initial stabilitet, kan jag själv räkna ut :)


Tacksam för alla typer av svar/erfarenheter..

Oj glömde nästan..jag paddlar mest kust/hav..och tillhör gruppen "glad amatör"

[Ändrat av Biped 2006-05-20 kl 20:04]
 
Egentligen är det nog fel att stirra sig blind på de mått du angivit - och som oftast också framstår som avgörande parametrar.

Till att börja med så har den längd och bredd som ligger ovan vattenlinjen inte någon inverkan på hur "snabb" eller "lättdriven" kajaken är. För all del kan formen ovan vattenlinjen ge olika egenskaper i vågor eller slutstabilitet.

Om det sedan var så att du istället satt med vattenlinjebredden resp vattenlinjelängden och jämförde, så har ju ändå formen på skrovet hyfsat stor betydelse för egenskaperna... Så det är svårt att säga vad som är bäst i ditt fall med mindre än att man provat eller åtminstone tittat noga på de tre kajakerna.

Det här är nog kajaker som är rätt vanliga och du borde kanske försöka få möjlighet att provpaddla - det säger nog en hel del, även om det för en nybörjare kan vara svårt att komma ihåg känslan från prov till prov, särskilt om det är typ första, andra resp tredje gången man nånsin paddlar när man provar modellerna.

Jag har inte paddlat någon av modellerna, och även om jag har en vag uppfattning om dem, eftersom jag paddlat "tillsammans" med dem, så är väl en början att du använder sökfunktionen här på forumet. Åtminstone Revalen och Seayaken är ganska väl kommenterade tror jag.

Om man ändå ska trilla dit och kommentera mått - så tror jag att du i din storlek, och med lite långpaddlar/motionsambitioner bör ha en vattenlinjelängd som åtminstone ligger något över 5 m.
Detta är dock ett av flera kriterer.
De olika materialen i dina alternativ har ju också rätt stor betydelse för hur du kan utnyttja kajakerna.
 
Berätta gärna mer

Tack..för ditt svar men berätta gärna mer om dina intryck.. :)

Mitt problem är att jag för tillfället är i England
(skall vara här till i höst) och en av mina vänner skall komma över om tre veckor..det är han som kan "ordna" kajakerna.

Visst finns det en del kajaker här och jag borde väl kunna hitta någon för test..men skulle vara jätte glad för alla tips. Jag vill helst slippa att köpa en här när jag kan få en väldigt billig/gratis via min vän (han är helt okunning)

Skrovform osv vet jag en del om..tex att Revalen är V formad osv..och jag kan en del om vilka egenskaper skrov formerna, bör, innebära i form av stabilitet,fart osv men har ingen som helt kunskap om dessa tre kajaker..

Jag har läst en hel del i forumet men har inte t.ex hittat något bra svar på frågan om valet mellan Seayak o Kodiak. Även om jag är en glad amatör så blir det en "hel" del paddlande varje år, iallafall säkert minst 35-45 mil och då främst i Yukon, Trapper Expedition (tror den heter så) och en Amerikansk havskajak av okänd model..så helt lost är jag inte :)
 
45 mil om året är ju inte så lite!

Jag hoppas du får svar av någon som har erfarenhet av kajakerna - gärna minst två av dem förstås...

Jag kan inte säga mer, dina spekulationer är lika bra som mina :).
 
90 kg = Kodiak

Hi Ronny, from your weight and description I suggest you try all three models if possibe, but generally the Kodiak sounds the ticket of the two Prijon models, you can pack an incredible amount in this model and it still performs well. This is proven by Renata Chlumska and Barbro Lindman in their expeditions. The seayak can carry a good amount as well, but is not quite as fast but is more easily manouvred.

If you live North of Stockholm we continue our test tour next week all the way to Kiruna, otherwise try some dealers for a test, or rent for a weekend.

MVH

JAmes
 
Tjena Ronny

Jag har paddlat rivalen ganska mkt och giller den skarpt, den känns mkt lättdriven och behaglig att paddla. Jag är över 190 men sitter riktigt bra i den. En negativ sak är dock att jag tycker att sittbrunnen är lite för liten vid i och urstigning jag gillar större så som VKVs men det är en smaksak och en evighets debatt!
Mvh
Johan
 
Min första kajak var en Seayak och jag var hysat nöjd med den. Man sitter framför allt vansinnigt bra och den är mycket stadig och trygg. Däremot får man slita om man vill hänga med på turerna om kamraterna bl a paddlar Artisan eller Måsen... Jag har själv inte paddlat Kodiak. Men min svärfar hängde med på en tur och hyrde då en sådan. Det var inga problem för honom trots att han knappt hade sett en kajak tidigare. Men den verkar rätt pråmig. Det är ju inte varje dag man packar som Renate C... Nu har jag en Reval och är nöjd. För mig passar den utmärkt. Jag sitter (tillräckligt) bra, schyssta former och skapligt lättdriven. Jag föredrar dessutom glasfiber före plast. Men som sagt provpaddla är inte fel...
 
Kodiak

Man kommer inte ifrån att Kodiaken lite påminner om en pråm. Det är den kajak jag har haft den kortaste tiden = en månad. Olastad är den väldigt vindkänslig och rank. Enda fördelen är väl att den tål mycket last men blir då väldigt tungpaddlad.
koivu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
aizing Finish på Prijon Kodiak Paddling allmänt 10
frostic Hur "rolig" är Prijon Kodiak? Paddling allmänt 6
balogh Prijon Kodiak? Paddling allmänt 1
Merchoklad Kodiak? Paddling allmänt 4
rolekl Erfarenhet från Folbot Aleut/Kodiak?? Paddling allmänt 1
henmajvik Vem vet vad om Prijon Kodiak? Paddling allmänt 5
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.