Reval vs. Mari 3 extra

Hei!
Kayaker og Estland er muligens et tema som er ferdig diskutert. Forsøker meg likevel i håp om å få gode råd. Planlegger innkjøp av kayaker fra Estland, vanskelig å velge mellom Reval og Mari 3 ekstra. Er det noen som har erfaring med begge båt typene?
 

Guest

Gäst
Hej!

Jag ställde exakt samma fråga för några dagar sedan. Där fick jag några svar som kanske kan vara till hjälp för dig.

Kajakerna ska vara ganska olika varandra..jag har dock endast paddlat Mari 3. Den ska enligt uppgift vara mer lastdryg och fungera bättre som en allround kajak än Revalen. Revalen ska vara snabbare och klara surf och lek bättre.

Själv tänker jag beställa en Mari 3 Extra. Då får man två stora ovala luckor och en "fikalucka", samt både roder och skädda. Både roder och skädda kan du ju även få på Revalen.

Det är som du säger inte lätt att välja vilken kajak man ska köpa. Det finns ett stort utbud. För mig känns Marin helt okej..inga direkta brister och jag kan sitta många timmar i den utan att få ont någonstans. Det är viktigt. Men priset är nog det som ändå gör att jag väljer denna kajak..tror jag. Har dock testat Buccaneer, Artisan, Lettmann och VKV Lisa..men tycker nog att Marin är den som känns bäst för mig faktiskt.

Men kolla gärna min tidigare tråd angående Mari vs Reval.


Mvh
Jonas
 
Takk for svaret. Til tross for nøye gjennomgang av tidligere innlegg kan jeg ikke se at noen har kommet med egne erfaringer omkring Reval. Burde være noen der ute nå som har padlet noen sjømil i denne skal man dømme etter interessen for kajaker fra Estland. Er litt bekymret for at pakningsvolumet i Revalen ikke er tilstrekkelig samt at den er for rank i høy sjø.
Hvis ryktene er sanne skal Revalen være identisk med Nordkapp, og dette er åpenbart en gammel klassiker. Forstår at Nordkapp er laget i flere versjoner, vet noen vilken Nordkapp Revalen tilsvarer?
 
Erfarenheter av Reval

stubbs; sa:
Er litt bekymret for at pakningsvolumet i Revalen ikke er tilstrekkelig samt at den er for rank i høy sjø.
Hvis ryktene er sanne skal Revalen være identisk med Nordkapp, og dette er åpenbart en gammel klassiker. Forstår at Nordkapp er laget i flere versjoner, vet noen vilken Nordkapp Revalen tilsvarer?

Det finns ordentligt med packutrymme i Revalen. Det är definitivt ingen liten kajak. När Sibbo kanotklubb http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/ var på väg till Åland tidigare i somras och Ulla Haikonen packade sin nya Reval för en veckas färd, konstaterade hon förvånat att det skulle ha rymts lika mycket grejor till i kajaken.
Att Revalen skulle vara rank håller jag inte med om. Själv har jag visserligen bara prövat den en gång olastad i svag vind. Jag upplevde absolut inte att den skulle vara rank. Ulla hade inte heller några problem under Ålands färden. Det blåste tidvis 10-11 m/s med vågor på närmare en meter. En i gruppen (i en Nordkapp) gick två gånger under färden omkull i medvind. Ulla i sin Reval hade bara roligt i vågorna.
Att Revalen skulle vara en Nordkappkopia håller jag inte med om. Längd och bredd råkar vara lika på bägge men skrovformen är olika. Reval är mera rund i formerna än Nordkapp. Däcket är betydligt högre än på Nordkapp, både fram och bak. Nordkapp har ganska snålt tilltaget utrymme för fötterna, i Reval finns det gott om rum för även de största fötter, t.om. med stövlar på.
Reval är en betydligt större kajak än Nordkapp. Trots det känns den smidig. Det är faktiskt lite Nordkapp känsla i den.
Enda nackdelen jag har hittat på Revalen är att fördäcket framför sittbrunnen är i högsta laget, det stör nästan paddling med låg paddelföring, men bara nästan.

I mitt tycke är Reval en mycket lyckad konstruktion och definitivt värd sitt pris.
 
Varför både roder och skädda?

Hejsan,
jag var efter en Mari2 från Estland för ca 1 månad sedan. Hade först tänkt mig en Mari 3 extra, men tog iallafall en 2:a. Varför? Jo, därför att jag började fundera vad man behöver både roder och skädda på en kajak. Ifall du vill ha en kajak med roder så behöver du definitivt ingen skädda. Faktum är att killen från Eastpole var av helt samma åsikt. Han frågade mig rakt ut varför jag vill ha både roder o skädda. Enda gången man har klar nytta av roder är, enligt min mening, om det blåser hård medvind och du blir tvungen att surfa på vågorna. Då är roder aningen bättre än skädda.

Jag var inte heller beredd att betala 65 euro mera (+momsen på det högre priset) för att få en fikalucka som man faktiskt klarar sig utan.

Själv har jag en kajak med roder från tidigare, den nya köpte jag åt flickvännen.
 
Strengt tatt er det vel større forskjeller på Mari 3/2 og Reval enn bare en "fikaluka". Det er vel egenlig andre og mer vesentlige forskjellene jeg søker kunnskap om. Takker forøvrig for nyttige synspunkter vedr. skeg vs. ror.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
daniol74 Mari 2, Mari 4 eller Reval Paddling allmänt 35
Mr Ardbeg Mari och Reval... Paddling allmänt 29
Packningsvolym hos Point65/Mari/Reval Paddling allmänt 1
marjo Estländska Mari eller Reval? Paddling allmänt 1
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
elin79 Eftermontera roderpedaler på Reval? Paddling allmänt 4
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
JonasBergdahl NS Calypso = NS Mariner? = Reval midi? Paddling allmänt 0
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
frgu Reval viking eller Trapper BarraQ?? Paddling allmänt 3
miljonmicke Reval Viking? Paddling allmänt 3
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Hur långfärdspacka en Reval Commander? Paddling allmänt 11
Cyklon Reval Wind 505 Paddling allmänt 42
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
thunderbird reval? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Reval Viking Paddling allmänt 1
Ingarö-Stefan Reval Kayaks Paddling allmänt 11
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
meandean Reval mini? Paddling allmänt 1
Eva_Lundgren Reval Viking Paddling allmänt 1
wakeguy Ny estländsk kajak, Reval Viking Paddling allmänt 6
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Ingarö-Stefan Reval Extrem Typ R vill veta allt Paddling allmänt 35
Joakim Ambrosson Hyra kajak av DIG? Reval Duo.. Plz!!?? Paddling allmänt 3
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
Joakim Ambrosson Reval Expedition +packutrymme Paddling allmänt 1
Heiner Reval Expedition vs. Point65 XP Paddling allmänt 3
samme83 reval expedition Paddling allmänt 5
abenod Vad är Reval? Paddling allmänt 5
eriol067 Skrovform Sirius - Reval Paddling allmänt 12
lisalingon Skillnad Reval kontra XP, för sista gången.. Paddling allmänt 2
Windsbraut Reval K2 Paddling allmänt 0
calypso63 Reval Kayaks Paddling allmänt 14
pelka reval Paddling allmänt 1
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
calypso63 Reval en nordkapp kopia? Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
Hämta Mari-kajaker i Estland..?? Paddling allmänt 0
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
MFDN Ny "extra" kajak? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.