Extra paddel, hur viktigt?

Yx,

Blev med kajak i januari och har vart ute en hel del med denna under vår och sommar, börjar bli sugen på längre turer med övernattningar och då i skärgården snarare än Mälaren där jag normalt häckar.
Tittar man på filmer på Youtube så har många en extra paddel med sig på sina turer och jag kan se nyttan för detta om man är ensam och en bit ute i vatten.

Men hur många av er därute har faktiskt pajat en paddel och hur har detta gått till?
Paddlar är generellt dyra, av förklarliga skäl och när man bygger upp en utrustningsarsenal för längre turer känns en extra paddel som sannolikt aldrig används inte så skoj.....

Eller, har jag fel, går de av i parti och minut?
Har en Green line T-ray nu.

Tacksamt!
 
Har alltid en extra paddel med, oavsett hur långt jag tänkt paddla. Man behöver inte ha nån värsting. Räcker med en glasfiber för 1500 eller köp en begagnad.

Det är lätt att knäcka en även om jag inte gjort det själv, men sett andra göra det. Ofta vid lek eller nybörjare som inte kan dra korrekta paddeldrag. Gräver man för djupt och hårt kan den knäckas.
 
Har knäckt två paddlar vid rollträning. Båda reparerade hemma, den ena med nytt skaft och den andra med nytt inre rör i delningshylsan.
Paddlar man i grupp kanske inte varj deltagare måste ha reserv men jag har alltid med min gamla som reserv eller eskimåpaddeln för att variera lite jämfört med europaddeln som är min vanliga.

/Patrik
 
Det är väl en egen riskanalys som vanligt. Fint väder och nära stranden, el vågor och blåst långt bort ? Men det kan ju vara skönt att ha med extra allt. Vid normal paddling går den väl inte av, och använd paddelsnöre.
 
Det finns kassa men dyra paddlar. Fotot tagit för rätt många år sedan när jag skulle ut och paddla. En kille kom in till kanotklubben brygga. Aluminiumförstärkningen täckte inte där paddeln var delbar (som svagast)

Eller att någon lagt sin paddel på marken och sedan råkar någon kliva på paddeln. Går att undvika genom att stoppa in paddeln i sittbrunnen eller ställa paddeln mot något träd, om det nu finns något träd i närheten
 

Bilagor

  • Trasig paddel P5110044.jpg
    Trasig paddel P5110044.jpg
    650.4 KB · Visningar: 156
Det finns kassa men dyra paddlar. Fotot tagit för rätt många år sedan när jag skulle ut och paddla. En kille kom in till kanotklubben brygga. Aluminiumförstärkningen täckte inte där paddeln var delbar (som svagast)

Eller att någon lagt sin paddel på marken och sedan råkar någon kliva på paddeln. Går att undvika genom att stoppa in paddeln i sittbrunnen eller ställa paddeln mot något träd, om det nu finns något träd i närhete

Tror en klubbkompis fått bladet söndertrampat en natt då det dök upp nyfikna nötkreatur kring tältet.

/Patrik
 
Yx,

Blev med kajak i januari och har vart ute en hel del med denna under vår och sommar, börjar bli sugen på längre turer med övernattningar och då i skärgården snarare än Mälaren där jag normalt häckar.
Tittar man på filmer på Youtube så har många en extra paddel med sig på sina turer och jag kan se nyttan för detta om man är ensam och en bit ute i vatten.

Men hur många av er därute har faktiskt pajat en paddel och hur har detta gått till?
Paddlar är generellt dyra, av förklarliga skäl och när man bygger upp en utrustningsarsenal för längre turer känns en extra paddel som sannolikt aldrig används inte så skoj.....

Eller, har jag fel, går de av i parti och minut?
Har en Green line T-ray nu.

Tacksamt!
Inte viktigt alls tills din paddel går sönder pga...
 
Jag skulle säga att en extrapaddel är viktig. Vad gör du om du är ute på en tälttur o knäcker eller tappar den så den driver bort? Man kan ju antingen köpa en billig paddel eller när man byter upp sig mot en bättre paddel så tar man den gamla som reservpaddel. Så har i alla fall jag gjort.
 
Jag tycker inte extrapaddel är nödvändig för det stora flertalet kajakpaddlare. Hur troligt är det att paddeln går av? Kan man få tag i kunskap om paddelns styrka genom andra konsumenters erfarenheter av just den paddeln? Oavsett kan man ta det lite lugnt vid kritiska överfarter så att man belastar den mindre än vid andra turers maxbelastning. Vet inte om sprickor kan förvarna om brott i några enstaka fall.

Jag skulle istället för extrapaddel se till att jag klarar ett paddelbrott. Håller mig nästan alltid så nära land att jag kan simma dit under rådande förhållanden. Skulle där satsa på att laga paddeln provisoriskt. T.ex. linda ihop delarna hårt med snöret som går runt kajaken, kanske med ett upphittat avlångt föremål som stöd. Lyckas inte det går det att paddla till fastlandet med en avbruten paddel även om det kan bli lite jobbigt. (En hemmagjord lagningssats med rör och lim kanske skulle passa någon enstaka.)

Om jag absolut inte skulle acceptera att bli sittande med en avbruten paddel skulle jag satsa på en hållbar paddel (sådana finns) istället för att ha två paddlar.

Man ska alltid se till att man kan kontakta omvärlden för att få hjälp när man sitter i kajaken eller ligger i vattnet. Känner man någon som har båt i närheten löser det sig lätt. Annars kanske det finns någon som kör båttransporter yrkesmässigt i området. I sista hand sjöräddningen, men då blir det dyrt om man inte är medlem.

Gör en sammantagen bedömning som någon var inne på i tråden och se till att det alltid finns en lösning på problem som kan dyka upp. En pytteliten risk måste vi leva med om vi ska få ett rikt liv.
 
Risken att en bra paddel går sönder i normalbruk är liten men det händer t ex när två paddlar kolliderar om man kommer i otakt i en K2.

När jag dagspaddlar har jag oftast inte med reservpaddel däremot på flerdagsturer. Kan vara smart att ha en reservpaddel med lite mindre eller smalare blad vid stark vind.

Värst vore att förlora en paddel därför har jag paddelfästen på kajaken som jag använder t ex vid fotografering. Många har en säkerhetslina mellan kajak och paddelskaft.

Med roder kan man fortsätta paddla med en halv dubbelpaddel. Svårare klara detta i kajak utan roder.

Thure
 
Har man ingen i reserv och den går av på en längre tälttur, så får man avbryta turen. Att laga en kajakpaddel så den blir duglig för öppet hav är inte realistiskt, och direkt olämpligt. Jag har flera mil till närmaste fastland och civilisation ibland så helt otänkbart att köra utan extrapaddel. Den ska vara tillräckligt bra så jag kan fortsätta turen och inte nåt från Biltema för 200 kr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
MFDN Ny "extra" kajak? Paddling allmänt 7
asintorn Flytande släp till kanot för extra packning? Paddling allmänt 23
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9
stubbs Reval vs. Mari 3 extra Paddling allmänt 5
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.