Vinklad/ovinklad paddel?

Skulle behöva lite hjälp med att reda ut varför vissa europapaddlar sälj ovinklade? Är det bara en smaksak?
 
Att vinkla eller inte vinkla, det är frågan

Vinklad paddel ger lägre luftmotstånd och föredras av alla dem, som vill att det ska gå fort. Används även av många som inte alls har bråttom av ren vana - det är lite knivigt att byta vinkel...

Ovinklad paddel ger större luftmotstånd men är behagligare i sidvind och grov sjö. Har även vissa fördelar när det gäller att göra olika manövrar med paddeln. En grönlandspaddel är det mest utpräglade exemplet.

Paddelstilen avgör också. Den som lärt sig paddla av tävlingspaddlare har nog fått in en stil som gör vinklingen nödvändig. Den som å andra sidan har lärt sig från grönlandshållet eller av dem som paddlar i grov sjö, föredrar ofta ovinklat. Och har man fått lite besvär med leder och senor, kan det vara lättare att hitta smärtfri paddelstil med ovinklad paddel.

Alltså en fråga om syfte med paddlingen, samt av vem man lärt sig paddla.

hälsningar
Jens
 
Själv kör jag ovinklat sedan ett antal år, Har en Aqua-bound Eagle Ray som ändå inte fångar så mycket vind och bekvämlighet går före sekunder per kilometer för mig. Har även en grönlandspaddel som jag använder sporadiskt och det är skönt att slippa ställa om skallen så mycket mellan paddlarna.

Det som är dumt/skumt är att många/de flesta absoluta nybörjarna i havskajak som inte alls har några fartambitioner utan vill ha trevlig rekreation får vinklade paddlar i händerna och har onödiga besvär med ömma handleder och missade paddeltag.

Så visst är det en smaksak men jag tycker nog det vore bättre om uthyrningslådor oftare kom med ovinklade eller ställbara paddlar. De som har fartambitioner skaffar ändå egna paddlar och kan laborera sig fram till optimal vinkel för dem.
 
Hänger det inte mycket ihop med paddelstil? Vid hög paddelföring så är den vinklade paddeln mer naturlig, eftersom man då slipper vrida handleden, bladet vrider sig naturligt rätt. Däremot så kräver vinklad paddel att man kompenserar detta med handleden vid låg paddelföring.

Att vinklingen skulle ställa till det vid avancerade manövrar eller grov sjö har jag aldrig upplevt, tvärtom så använder även forspaddlare vinklade paddlar. (De har även också typiskt en hög paddelföring.)

Grönlandspaddel används typiskt med låg paddelföring, vilket då också förklarar att de är ovinklade.

Så jag ser absolut inget dumt eller skumt i att lära folk att använda vinklade platt-paddlar. Tvärtom, det öppnar upp för en effektiv paddling med extra kraftresurser, som behövs i vågor och i fors.
 
Hänger det inte mycket ihop med paddelstil? Vid hög paddelföring så är den vinklade paddeln mer naturlig, eftersom man då slipper vrida handleden, bladet vrider sig naturligt rätt. Däremot så kräver vinklad paddel att man kompenserar detta med handleden vid låg paddelföring.

Att vinklingen skulle ställa till det vid avancerade manövrar eller grov sjö har jag aldrig upplevt, tvärtom så använder även forspaddlare vinklade paddlar. (De har även också typiskt en hög paddelföring.)

Grönlandspaddel används typiskt med låg paddelföring, vilket då också förklarar att de är ovinklade.

Så jag ser absolut inget dumt eller skumt i att lära folk att använda vinklade platt-paddlar. Tvärtom, det öppnar upp för en effektiv paddling med extra kraftresurser, som behövs i vågor och i fors.

+1
Håller helt med det du säger. Det är paddelstilen som gör att paddeln är vinklad. Hög armföring och isätt långt fram gör automatiskt att paddeln vrider sig lite grann i handen (sen om man har minimal vinkel utifrån detta eller större vinkel så att man får hjälpa vridningen lite mer är ju en smaksak).

Det här argumentet med väder och vind som kommer in hela tiden i olika debatter köper jag inte alls. Att en viss vinkel, eller paddel, skulle vara bättre vid stöttningar, stöd eller rollar förstår jag men annars är det nog oftast kanotisten som sätter gränserna - inte paddeln eller vinkeln på den...
 
det där med luftmotstånd är bara skitsnack luftmotståndet i paddeln uppe i luften är försummbart i hjämförelse med den kraft som behövs för att driva fram kajaken med kanotist igenom vattnet och då speciellt i hög fart så den gamla skrönan går bort direkt.

väldigt många tävlingskanotister kör med väldigt små vinklar med hög paddelföring och isätt väldigt långt fram så det håller inte heller.

paddelns vinkel skall idealt vara på ett sätt så att du kan hålla paddeln fast i ena handen och utan att aktivt behöva vinkla om handleden till den fasta handen kunna sätta i paddeln rent på båda sidor den sk naturliga vinkeln. vinklar mellan 0 och 80 grader är alla lika rätt för olika kanotister det handlar enbart om att få i paddeln rent utan att behöva spänna sig eller knixa till det.
 
Val av paddel är mycket av en vana och olika tycke och smak.

En grönlandspaddel paddlas både med låg och hög paddelföring beroende på vad man vill uppnå. (Hög paddelföring t.ex. när man vill ta extra fart.) Bara för att paddelföringen är hög fås ingen automatisk vridning av paddeln.

En grönlandspaddel är mycket okänslig för vind och man får inte de ryck i paddeln som kan fås med en europapaddel i samband med stark och byig vind.

Mvh
/SJ
 
Satsa på steglöst ställbart!

Ja, det är ju väldigt svårt att på förhand säga vad en person kommer att trivas med. Själv har jag fastnat för grönlandspaddel, och har väldigt svårt att klara mig utan den.

För nybörjaren kanske det bästa är att skaffa en hyfsat billig delbar standardpaddel med steglöst ställbar vinkel och sedan prova sig fram. Jag började med en VKV-paddel (typ en sån här fast i glasfiber), och kom fram till att ovinklat kändes mest logiskt för mig.

Fast allra billigast är ju en hemsnickrad grönlandspaddel... ;)
 
Kan också rekommendera en paddel med ställbar vinkel i olika steg. I vissa situationer vill man ha en ganska stor vinkel, som t.ex. vid kraftig motvind.
Att det bara skulle vara en skröna att man använder vinkel p.g.a. vindmotstånd är helt fel. Det är bara ge sig ut och paddla i kraftig motvind utan vinkel på paddeln så känner man hur jobbigt det är.
Att forspaddlare brukar använda vinklade paddlar stämmer heller inte helt. Det är i princip bara slalompaddlare som använder lite vinkel på paddeln. Möjligtvis att en del "vanliga" forspaddlare använder 5-10grader i vinkel. Men noll grader är helt klart vanligast vid forspaddling.

Det är klart lättast att rolla åt olika håll med noll grader på paddeln. Då slipper man tänka på att man ska vrida paddeln när man rollar åt ena hållet. Med tiden lär man sig dock vilken vinkel på paddeln som man använder. Då brukar det inte vara några större problem att rolla åt båda håll med vinklad paddel.

//Gustav\\
 
ovinklat i vind lycka till

Siven du har helt fel motvinden har mycket stor påverkan. Det är bara att ge sig ut och prova nästa gång det blåser, att paddla ovinklat i 10 ms är jävligt tungt. Nog dags att ge sig ut i havet... lycka till med testandet.
Killen skall såklart ha en paddel som både går att vinkla och förlänga allt annat är tokigt för havspaddling om man skall paddla längre sträckor. Vinkel och längd ändrar man efter dagsform och väder.


det där med luftmotstånd är bara skitsnack luftmotståndet i paddeln uppe i luften är försummbart i hjämförelse med den kraft som behövs för att driva fram kajaken med kanotist igenom vattnet och då speciellt i hög fart så den gamla skrönan går bort direkt.

väldigt många tävlingskanotister kör med väldigt små vinklar med hög paddelföring och isätt väldigt långt fram så det håller inte heller.

paddelns vinkel skall idealt vara på ett sätt så att du kan hålla paddeln fast i ena handen och utan att aktivt behöva vinkla om handleden till den fasta handen kunna sätta i paddeln rent på båda sidor den sk naturliga vinkeln. vinklar mellan 0 och 80 grader är alla lika rätt för olika kanotister det handlar enbart om att få i paddeln rent utan att behöva spänna sig eller knixa till det.
 
Newbie verkar vara nonexistent

Siven du har helt fel motvinden har mycket stor påverkan. Det är bara att ge sig ut och prova nästa gång det blåser, att paddla ovinklat i 10 ms är jävligt tungt. Nog dags att ge sig ut i havet... lycka till med testandet.
Killen skall såklart ha en paddel som både går att vinkla och förlänga allt annat är tokigt för havspaddling om man skall paddla längre sträckor. Vinkel och längd ändrar man efter dagsform och väder.

när man googlar och söker på hitta samt eniro.
Kanske är lika bra det med tanke på tvärsäkra uttalanden...:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Mäta vinkel på paddel Paddling allmänt 8
SkogsCalle Delbar paddel gick av, ny bättre skarv? Paddling allmänt 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.