Laga paddel/ny paddel

Vid en tur nyligen så råkade jag dra upp kajaken på paddeln så att paddelskaftet knäcktes rakt av. Paddeln är en Epic Small Mid Wing 215-225 cm. Brottet är på den högra delen ca 5 cm ovanför handgreppet. Vid brottet är tvärsnittet lite ovalt och skaftet är svagt koniskt.

Finns det någon här som vet var man hittar material för att laga paddeln alternativt nån firma som kan göra jobbet?

Jag är medveten om att paddeln kommer att bli tyngre, eventuellt inte så stark som tidigare och inte så estetiskt tilltalande men det får gå.

Jag saknar naturligtvis min Epic-paddel men nu söker jag efter en inte så skör ersättare. Finns det någon som har tips om en paddel med samma sorlek och känsla, som kanske är lite mer hållbar? Jag är inte gramjägare så den får vara lite tyngre än 750 gram.
Jag vill helst ha en paddel som är steglöst justerbar i längled och vridning.


/Svante
 
Är det inte enklare att byta skaft? Bladen är monterade med smältlim? (har inte provat att demontera min paddel, men det ser så ut). Att plasta ihop skaftet vid greppet låter inte enkelt.

Epics skaft är inte skörare än andra tillverkares, men de skumfyllda bladen är lite ömtåligare än de massiva.
 
Är det inte enklare att byta skaft? Bladen är monterade med smältlim? (har inte provat att demontera min paddel, men det ser så ut). Att plasta ihop skaftet vid greppet låter inte enkelt.

Epics skaft är inte skörare än andra tillverkares, men de skumfyllda bladen är lite ömtåligare än de massiva.

Är det bara att beställa ett nytt skaft, värma med värmepistol, dra av gamla skaftet och limma dit det nya?
 
Är det bara att beställa ett nytt skaft, värma med värmepistol, dra av gamla skaftet och limma dit det nya?

Yes ;)

Om den som Erik säger är limmad med smältlim(som brukar vara det vanliga)
Brukar själv hälla lite vatten från en vattenkokare sen bara att vrida av! Tror det är "skonsammare" än värmepistol!

/Janne
 
Yes ;)

Om den som Erik säger är limmad med smältlim(som brukar vara det vanliga)
Brukar själv hälla lite vatten från en vattenkokare sen bara att vrida av! Tror det är "skonsammare" än värmepistol!

/Janne

Tackar, då blir det att beställa nytt skaft.

Något tips om en liknande bra vingpaddel då?
Kanske med kolfiber i bladet och glasfiber i skaftet?

/Svante
 
Olika modeller av vingpaddlar har olika egenskaper i vattnet när det gäller isättning, grepp och avslut av draget. Om du gillar och är van vid Epic så verkar det fel att byta. Ingen paddel mår bra av att bli "attackerad" av en fullastad kanot oavsett material i skaftet så av den anledningen behöver du inte byta.

Innan du köper så försök att få prova något annan fabrikat. Vad jag hört så är Epic snäll/okritisk i draget medan en del andra tappar greppet helt om man drar fel. Min egen Bracsa IV min är hyfsat snäll och försvinner inte helt om man slarvar även om den protesterar med ett "glurp" och bara har lite motstånd kvar. Nu finns den som xs också.



Jag hoppas att någon i ditt gäng hade reservpaddel så du kom hem. Själv har jag bara med reservpaddel på vår och höst när det är riktigt kallt i vattnet.
 

Bilagor

  • P8150029.jpg
    P8150029.jpg
    42.4 KB · Visningar: 486
Limmet...

...i Epic paddlar är nog inte smältlim. Frågade Oscar Calupsky för ett år sen och han sa att det var epoxi. Men kontakta Nomado så får han kolla.
 
Jag hade en extrapaddel med mig så det var inga problem. Extrapaddeln är dock tung och stor så den vill jag inte paddla med i sommar.

Jag har kollat med Nomado och den är nog epoxilimmad, det bör dock gå att få bort skaftet med lite mer våld. Jag ska prova ikväll.
Nya Epic-paddlar är limmade med smältlim.
 
Varmvatten

Även epoxy mjuknar i värme, så använd Jannes knep, värm med kokande vatten. Är det vanlig epoxy kommer det att släppa mycket lättare än utan värme.

Akta bara så du inte värmer skadar röret, det är säkert också epoxyharts och inte särskilt värmebeständigt!

hälsningar
Jens
 
Skaftet var nog limmat med smältlim, det lossade lätt efter värmning med varmvatten.
Jag inväntar svar från Nomado vad ett skaft kostar.
Det blir nog enklast och bäst att byta skaftet.
 
Jag har ju både en Epic MidWing för snabbare paddling och Kanuk Children för tyngre lastad havskajak. Jag tycker att dessa paddlar uppför sig ungefär likadant i vattnet.

Med Kanuks delning kan du dra ut 7 cm och vrida steglöst.

Du får naturligtvis prova min Kanukpaddel när som helst - bara att slå en signal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Johan123 Laga spricka i aluminiumkanot? Paddling allmänt 13
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
SafeSurfer Laga spindelvävs-sprickor i gelcoat? Paddling allmänt 18
Headheretic Laga ALU kanot? Paddling allmänt 8
igs Hur laga prilite ? Paddling allmänt 4
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
salmonsalar Laga och renovera kajak Paddling allmänt 14
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
jamo Laga repa på kevlarkajak med vitt skrov? Paddling allmänt 5
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
salgo60 Laga pedaler Paddling allmänt 12
Ödling laga neoprenkapell ? Paddling allmänt 5
tenggren Laga Reed/Chillcheater-plagg? Paddling allmänt 0
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
srpp Laga luckan till "extrakajaken" Paddling allmänt 3
Ujon Laga kajak av Diolen.... Paddling allmänt 3
rocketroll Laga trasigt neoprenkapell Paddling allmänt 10
jl4711 Laga sittbrunssarg Paddling allmänt 2
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
niilo Hur laga kolfiberpaddel? Paddling allmänt 2
morre LAGA GELCOAT Paddling allmänt 0
laga kanoter?? Paddling allmänt 3
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.