Laga spricka i aluminiumkanot?

Jag har en kanot av märket Sportspal i tunn aluminium (betydligt tunnare än Linder och Grummans kanoter) som har fått en liten spricka. Någon som vet någon typ av "kemisk metall" eller liknande som kan användas som tätningsmedel?
 
Är ingen kanotist, men några ideer poppade upp rent allmänt:

Lämna till någon som kan svetsa i aluminium ?

Popnita en tunn aluminiumplåt + kemisk metall mellan ?

Är spricka liten och ej på utsatt ställe borde det kunna gå att täta med någon form av kemisk metall, tror det ska finnas typer speciellt för aluminium.
 
Kanske någon av dessa:
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...MIg-PI8Y_V_wIV4wWiAx0q_QwbEAQYBCABEgLwe_D_BwE

Ev tillsammans med armering:
 
Bäst är att få sprickan svetsad för då är problemet löst på rätt sätt. Åker du dit med kanoten så fixar en svetsare det på 10 min. Har svårt att tänka mej att han kräver mer betalt än ett bidrag till kaffekassan.
 
Tänk på att laga aluminium med just bara aluminium och inte någon annan metal. Annars har du skapat ett perfekt galvaniskt element, med vattnet du paddlar i som elektrolyt och den minst ädla metaller kommer att "rosta bort" (oxideras) - den blir som offeranoden på en båtmotor.


Tänk t ex på om du popnitar att nitarna måste också vara i alu, dvs samma "ädelhet" för att inte det ska bli oxidation någonstans.


/Patrik
 
Jag har en kanot av märket Sportspal i tunn aluminium (betydligt tunnare än Linder och Grummans kanoter) som har fått en liten spricka. Någon som vet någon typ av "kemisk metall" eller liknande som kan användas som tätningsmedel?

Mina 5 öre:

Att förstärka med plåt som i svaret ovan är nog bästa lösningen, i synnerhet om sprickan har uppstått som följd av belastning. Men jag skulle undersöka två möjligheter istället för popnit:

1. Löda. Blir starkt som tusan eftersom anläggningsytan är stor. Görs det rätt kommer heller inget vatten in mellan plåt och lod, vilket minskar potentialen för galvanisk korrosion. Men kolla med ett proffs.

2. Limma. Garanterat fritt från galvanisk korrosion, men det måste göras rätt för att hålla. Möjligen bör man täta och/eller limma plåt även på andra sidan plåten, så att limfogen får extra skydd mot vatten. Hur limningen ska gå till och vilket lim som ska användas skulle jag ha kollat med ett proffs.

Om sprickan inte beror på belastning/spänningar i plåten kan det duga med någon riktigt heavy duty tejp. Kolla Stockvis och 3M:s sortiment, de har en del väldigt stryktåliga grejer. Förvarar du en liten flaska av lämpligt lösningsmedel, en bit sandpapper eller stålull eller så, och en rulle tejp i kanoten kan du alltid göra om reparationen i fält om det skulle behövas. Jag skulle tejpa både in- och utsida.
 
Finns på youtube
Att hitta någon som är bra på att svetsa AL är inte lätt även i en storstad,bäst är även att lappa över sprickan med en plåt för att slippa att det spricker igen på samma ställe.
Sedan har det betydelse varför sprickan uppkommit,ovan eller under vattenlinjen osv.
Har funnits AL på en stång man kunde värma och droppa eller lägga i lika kaga skidbelag, det har jag anv på bil insug för att täta hål men kanske ej längre kvar på marknaden.
Problemet med AL är att det har ett väldigt litet temp område för att svetsa antingen så smälter det ej eller blir hålet större så inget för amatörer samt att det finns så många legeringar som kallas AL med olika smältpunkt och endast flygplans AL håller högsta kvalitet.
 
Jag fyller på med en idé till - nita med plåt och massiva Alu-nitar (om det ö h t går att få tag på sådana nitar nuförtiden). För många år sedan lagade jag 7 rejäla hål i en Linder-kanot på detta sätt, med elastisk tätningsmassa mellan kanoten och lagningsplåten. Plåtarna satte jag inuti om jag minns rätt (har inte kanoten där jag är just nu). De hade jag fått hos Linder, så det var samma slags metall som i kanoten. Kanoten fungerar fortfarande och håller tätt.
Att svetsa Aluminium lär vara mycket svårt så det är knappast något vilken svetsare som helst klarar, precis som flera har påpekat.
 
En svetsare klarar att svetsa Aluminium om han ges rätt utrustning.

Jag känner flera svetsare som säger att det inte är särskilt svårt, för amatören i garaget kan det vara lite kinkigt och bränna hål och så.
 
En bild på skadan hade underlättat rådgivningen.
Över eller under vattenlinjen?
Skada p g a yttre våld eller utmattning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
SafeSurfer Laga spindelvävs-sprickor i gelcoat? Paddling allmänt 18
Headheretic Laga ALU kanot? Paddling allmänt 8
igs Hur laga prilite ? Paddling allmänt 4
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
salmonsalar Laga och renovera kajak Paddling allmänt 14
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
jamo Laga repa på kevlarkajak med vitt skrov? Paddling allmänt 5
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
salgo60 Laga pedaler Paddling allmänt 12
Ödling laga neoprenkapell ? Paddling allmänt 5
tenggren Laga Reed/Chillcheater-plagg? Paddling allmänt 0
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
srpp Laga luckan till "extrakajaken" Paddling allmänt 3
Ujon Laga kajak av Diolen.... Paddling allmänt 3
rocketroll Laga trasigt neoprenkapell Paddling allmänt 10
jl4711 Laga sittbrunssarg Paddling allmänt 2
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
niilo Hur laga kolfiberpaddel? Paddling allmänt 2
morre LAGA GELCOAT Paddling allmänt 0
laga kanoter?? Paddling allmänt 3
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.