Laga pedaler

2673966456_00a77d3263.jpg


Min mycket gamla Artisan har en pedal som ramlat sönder. Hur lagar man detta. Jag bor i Stockholm sa butiks tips mottages....

2673146467_2578044b7d.jpg
 
Swima

Snackade med Swima och insåg att gamla Artisaner har denna extra pedal framför så att man skulle kunna sätta på roderlina.

Det verkar som jag skall fixa en ny gummibussning
 
Felvänd?

Är inte pedalen felvänd, eller har jag fel? Borde inte hålen där man fäster roderlinorna sitta uppåt?

Mvh Patrik.
 
Gissar att den är vänd som den är för att den inte får plats rättvänd. Så blev det för mig när jag gjorde ett försök att sätta in såna här "fötter" på dessa värdelösa keepers (ursäkta Magnus!).

Jag tröttnade och satte in Smarttrackpedaler. Vilket lyft! Dessutom med distansplattorna så att jag fick pedalerna neråt och mer mot mitten, mycket bättre för mer energisk paddling.
 
Använder du inte roder är en trevlig uppdatering att montera Wilderness systems fotstöd, har för mig att hålbilden är samma som för Kepers. Man justerar dom på samma vis som Smart Track pedalerna.

Borde finnas hos närmsta WS återförsäljare annars har Trapper dom man använder dessa pedaler till sina rodelösa kajaker

vill du ha kvar fotstöden som dom är det ju bara att skruva dit fotplattan stumt mot pedalen gummit behövs ju som sagt bara om du skall ha roder

Hans Friedel
 
Tackar

Tackar för all input.... har funderat på att fixa "där nere" under flera år men aldrig tagit tag i det....

Kanske kan ni hjälpa mig med mitt nya problem. Artisan modell äldre har en skeddvajer som styrs från en halvtaskig konstruktion...
NU har jag lyckats haft sönder ena föraren (den svarta) så den har jag bytt men för att göra detta så har jag slitet ut metall pinnen (röret) vilket funka halvbra....

Skall försöka få tillbaka det idag...

Fråga finns det bättre konstruktioner man kan fixa själv....

Hlns
Magnus

Fråga 2: är bästa sätet att fixa en halvtaskig botten (läcker då och då i fram) att köra på Glasfiber spackel?!?!


2673282563_0b492d6fa4.jpg


Bild under hur det ser ut...

2673282999_d23643a501.jpg



Fråga 3: kollat en del böcker(ex. Savvy Paddler) och där finns det olika lösningar att sätta fast ett nät under fram i brunnen för att ha prylar typ solglasögon, nödgrejer, kanske kamera etc...
Har ni tips på bra nät/konstruktion och hur får man fast det? Borrar man och skruvar eller vad...


51OEayWoMCL._SL500_BO2,204,203,200_PIsitb-dp-500-arrow,TopRight,45,-64_OU01_AA240_SH20_.jpg
 
Senast ändrad:
Finns flera däckväskor att välja på bland annat Kanuk har 2 modeller, den lilla tycker jag funkar mkt bra är ej i vägen vid smalt paddelisätt!
Point säljer däcksnät i olika storlekar. Har själv satt fast både på sidan å även på min motionkajak under däcket. Har tagit vanliga plastkrokar, har dock tagit bort den självhäftande tejpen(som inte håller) å limmat fast krokarna med vanligt smältlim(limpistol)

/Janne
 
Interior Mounted Cockpit Bags

En lite bit ner på denna sida finns en väska som sätts fast under däck, det verkar som om man ska limma fast fästpunkterna:

http://www.northwater.com/html/deckbag_systems.html

Är det någon som vet om dessa produkter går att köpa i Sverige, alternativt någon nätaffär som levererar till sverige?

/Patrik.

Jag har använt de här väskorna några år och är mycket nöjd. Allt viktigt man lätt behöver ha tillgång till ryms. Ett tips är att komplettera med en extra rem så kan man bära väskan som ett midjebälte eller hänga över axeln. Jag fick faktiskt tillverkaren (North Water) att göra en sån åt mig och de skickade den gratis!

Tyvärr vet jag inte om den kan köpas i Sverige (tidigare lär Svima haft agenturen, men aldrig haft den hemma). Jag köpte via nätbutik i Kanada. Paddelkompisar håller precis på att skaffa den med hjälp av vänner som reser utomlands. Tror den också kan köpas i England.
 
Fråga 2: är bästa sätet att fixa en halvtaskig botten (läcker då och då i fram) att köra på Glasfiber spackel?!?!

Fråga 3: kollat en del böcker(ex. Savvy Paddler) och där finns det olika lösningar att sätta fast ett nät under fram i brunnen för att ha prylar typ solglasögon, nödgrejer, kanske kamera etc...
Har ni tips på bra nät/konstruktion och hur får man fast det? Borrar man och skruvar eller vad...

2: Hur mycket är det slitet? Jag brukar spackla på gelcoat-filler när det blir större repor eller förslitning i fören. Om det är mer fordras nog något kraftigare.

3: Går det inte att sätta fästen i skruvarna/muttrarna till däcksbeslagen?
Jag har förvaringsfickor utmed sidorna framför sitsen. Dels långa hemmagjorda och dels kortare köpta ... som jag har satt fast kardborreband på och på kajaken har jag satt fast själhäftande kardborreband. På så sätt går det lätt att lossa och ta med eller byta till den modell som jag vill ha ... eller om jag vill vara utan. Det finns ganska gott om plats på sidorna för dessa fickor även om min Inuk är föhållandevis smal, 50 cm. Personligen skulle jag tycka att en väska under däck skulle vara ivägen för knäna.

Det borde gå att göra detsamma om du nu vill ha en väska under däcket istället.
 
Mitt nät under däck sitter i min motionkajak å är ej där i vägen (mkt stor sittbrunn knäna i det fria)
På min "snabba" havskajak har jag därför satt näten på sidorna! Sea-line har en vattentät däcksväska oxå(kolla på Kanotcentrums hemsida)
Till Kanuks väskor medföljer bärrem å även vattentät innerväska :)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Johan123 Laga spricka i aluminiumkanot? Paddling allmänt 13
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
SafeSurfer Laga spindelvävs-sprickor i gelcoat? Paddling allmänt 18
Headheretic Laga ALU kanot? Paddling allmänt 8
igs Hur laga prilite ? Paddling allmänt 4
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
salmonsalar Laga och renovera kajak Paddling allmänt 14
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
jamo Laga repa på kevlarkajak med vitt skrov? Paddling allmänt 5
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
Ödling laga neoprenkapell ? Paddling allmänt 5
tenggren Laga Reed/Chillcheater-plagg? Paddling allmänt 0
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
srpp Laga luckan till "extrakajaken" Paddling allmänt 3
Ujon Laga kajak av Diolen.... Paddling allmänt 3
rocketroll Laga trasigt neoprenkapell Paddling allmänt 10
jl4711 Laga sittbrunssarg Paddling allmänt 2
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
niilo Hur laga kolfiberpaddel? Paddling allmänt 2
morre LAGA GELCOAT Paddling allmänt 0
laga kanoter?? Paddling allmänt 3
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
csj Pinnstyrning eller pedaler Paddling allmänt 2
pad Lettmann pedaler? Paddling allmänt 1
Roberth Sealine Pedaler Paddling allmänt 1
rickardag Pedaler i Reval/Mari Paddling allmänt 6
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
flajjer Pedaler Paddling allmänt 1
börje2 Hurdana pedaler på point? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.