Laga spricka i glasfiberkajak

Hej!

Jag har lyckats få en rejäl spricka eller snarare flera sprickor rakt igenom på övre sidan av aktern på min kajak (en 4-åring utan koll ställde sig på kajaken när den låg upp och ned...) så rodret tryckte sönder både glasfiber och coat. Roder och övrig funktion är intakt.

Hur i hela friden ska jag laga detta? Jag måste trycka upp "bucklan"/sprickorna inifrån och jag förmodar att jag får börja utifrån med att först laga glasfibern och sedan lägga på ny coat. Någon som har en likande erfarenhet och kan delge lite tips och erfarenheter eller kanske rent av kan tipsa om en flink kajaklagare i Uppland, Mälardalen eller Sörmland?

Vänliga hälsningar
Emelie P
 
Skär rent det skadade partiet. Använd sedan fyraåringen för att trycka ut skadan och hålla den på plats medan du lägger i ny plats, slipar och lägger på ny gelcoat......

Skojar bara.
 
Silvertejp!

Silvertejpa nu så du kan paddla. Gör ett ordentligt jobb i vinter.

...och säj till fyraåringen att det aldrig någonsin blir lördagsgodis!
 
Jag har själv goda erfarenheter av att prata med tillverkare eller återförsäljare. Där kan man få goda råd som man inte får någon annan stans.
Lycka till.
Förresten - Trapper i Hallstahammar kan laga din kajak.
Trapper kanot AB
Betongvägen 6
734 32 Hallstahammar
Tel.: 0220-150 10
Svarar de inte på förmiddagen så prova eftermiddag.
 
Laga glasfiber är ju i grunden rätt enkelt, sen gäller det ju att få det snyggt också. Oftast bäst att lägga på ny väv och plast inifrån, sen gelcoat utifrån såklart, lagningen blir om du gör ett noggrant jobb helt osynlig. Googla och du ska finna massa nyttig info.

Problemet i ditt fall kanske är att skadan sitter långt bak = svårt att komma åt inifrån. Såvida du inte tycker det är ett lämpligt straff att skicka in 4-åringen i skottet för att andas lite expoxy/poyester och plasta inifrån...
 
använd silvertejpen till att tejpa fast 4-årigen på behörigt avstånd från kajaken : )
sen är det väl bra att kapa bort det skadade området och plasta. sen kan du ju måla hela kajaken i en färg som du gillar : ) då syns ju inte lagningen.
sen när allt är klart så köper du mer silvertejp för att försäkra dej om att du vet var ungen är : )
 
Tack!

Tusen tack för alla tips! Särskilt de rörande 4-åringen... Han är inte min (mina barn skulle aaaldrig ha sönder något), så samtliga förslag skulle nog uppröra hans ömma moder och fader.

Kajaken är silvertejpad tillsvidare, men det ser lite sunkigt ut i längden.

Jag tror jag börjar med ett snack med Canestedts och Trapper, men blir det för dyrt så tar jag fram min hantverksskicklighet och pillar till det själv under stor vånda.

Kommer ni på något mer, skriv på!

/E
 
Glöm det där med Trapper

När jag var till Trapper den 17 maj i år så berättade ägarna att dom håller på att avveckla verksamheten med ålderns rätt.

Kajaktillverkningen var såld och fastigheten var då fortfarande till salu och jag har för mig att det var den sista juni som dom skulle sluta jobba, men där kan jag minnas fel.

Trapper hade inte tid att montera ett VKV-rör i min några år gamla Trapper. Bestämmer jag mig för att låta montera ett VKV-rör i min kajak så ska jag anlita en Gullbergs Marina http://www.gullbergsmarina.se/
Men risken är att väntetiden är lång för dom (Gullbergs Marina) verkar ha mycket att göra jämt, åtminstone när det är barmark.

Edit
Här är en som anlitat Gullberg för att montera ett VKV-rör i sin kajak http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=235015&postcount=10 även om firman bytt namn sedan dess i samband med bytet från enskild firma till aktiebolag om jag fattat det hela rätt.

Per
 
om det inte va din egen ungj....... som hade sönder kajaken, så finns det väl föräldrar/ägare till "kejaktramparmonstret" som kan betala för vad deras "kajaktrampare" ställt till mej????
det kanske går att få ut på nån försäkring?? deras försäkring givetvis. om inte så kan du väl låta dom köpa kajaken av dej, så du kan köpa en ny och hel kajak. det är ju knappast ditt eget fel att kajaken gick sönder. låt dom stå för vad deras unge ställt till med.

ang VKV-rör så varför inte låta VKV montera det?? då får man det gjort under tiden som man åker och tar en pizza i västervik : )

VKV kanske kan fixa kajaken? dom gillar i alla fall att borra hål i konkurrenters kajaker : ) men dom kanske inte är lika förtjusta i att laga dom?
ring och fråga!
 
ang VKV-rör så varför inte låta VKV montera det?? då får man det gjort under tiden som man åker och tar en pizza i västervik : )

När avståndet till Trapperfabriken är 17 km, till Gullbergs Marina 6 km och till VKV i storleksordningen 270 km så är det för mig rätt så enkelt att välja en firma som jag har närmare till än VKV.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Johan123 Laga spricka i aluminiumkanot? Paddling allmänt 13
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
SafeSurfer Laga spindelvävs-sprickor i gelcoat? Paddling allmänt 18
Headheretic Laga ALU kanot? Paddling allmänt 8
igs Hur laga prilite ? Paddling allmänt 4
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
salmonsalar Laga och renovera kajak Paddling allmänt 14
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
jamo Laga repa på kevlarkajak med vitt skrov? Paddling allmänt 5
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
salgo60 Laga pedaler Paddling allmänt 12
Ödling laga neoprenkapell ? Paddling allmänt 5
tenggren Laga Reed/Chillcheater-plagg? Paddling allmänt 0
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
srpp Laga luckan till "extrakajaken" Paddling allmänt 3
Ujon Laga kajak av Diolen.... Paddling allmänt 3
rocketroll Laga trasigt neoprenkapell Paddling allmänt 10
jl4711 Laga sittbrunssarg Paddling allmänt 2
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
niilo Hur laga kolfiberpaddel? Paddling allmänt 2
morre LAGA GELCOAT Paddling allmänt 0
laga kanoter?? Paddling allmänt 3
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
Dr Who Intryckning i glasfiberkajak? Paddling allmänt 1
Kajaktobbe Går det att "buckla" en glasfiberkajak? Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
Mats Bengtsson Hur täta en glasfiberkajak Paddling allmänt 8
jnla Renovering av sliten glasfiberkajak Paddling allmänt 8
anteåhej Beslag till glasfiberkajak? Paddling allmänt 4
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
i4lean Stabil glasfiberkajak? Paddling allmänt 7
hassex Ny glasfiberkajak Paddling allmänt 2
Underhåll av glasfiberkajak Paddling allmänt 1
Glasfiberkajak köpes. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.