Hur laga prilite ?

Jag suger på det ganska nya materialet,det är lätt och beskrivs vara mkt hållbart men om jag får en skada så funderar jag hur man lagar skadan. Jag skulle också vilja hör lite från dom som har
sånna kajaker vad dom tycker om hållbarheten . Jag paddlar nu plast ,lite tungt o trögt.
Går det att jämföra Tracer och Marlin ang.snabbhet , stabilitet, sittkomfort Jag vet att jag måste prova själv men det kan finnas någon som testat båda.
 
Jag suger på det ganska nya materialet,det är lätt och beskrivs vara mkt hållbart men om jag får en skada så funderar jag hur man lagar skadan. Jag skulle också vilja hör lite från dom som har
sånna kajaker vad dom tycker om hållbarheten . Jag paddlar nu plast ,lite tungt o trögt.
Går det att jämföra Tracer och Marlin ang.snabbhet , stabilitet, sittkomfort Jag vet att jag måste prova själv men det kan finnas någon som testat båda.

Enligt mitt tycke så är prilite ett fantastiskt material att bygga kajaker av. Det är lätt och mycket starkt och styvt. Själv paddlade jag en Tracer från Nynäshamn till Gräddö för två sommrar sedan. Kajake kanske inte var så rolig, men höll för hårda smällar, det gjorde den.

För att ta sönder en prilitekajak så får du ta i, (Ordentligt) men om du får ett genomslag så är det nog tyvärr så att det bara är till att köra kajaken till tippen.
Paddlingsmässigt så är det ingen normal och vanlig paddlare som mig själv som skulle känna någon skillnad mellan en prilitekajak och en glasfiberkajak. En sak till som jag gillar är finishen. På någon meters avstånd så är det svårt att se om det är en plast eller glasfiberkajak som man har framför sig.

Jag skulle inte tveka att köpa en prilitekajak om det bara fanns en modell som jag ville ha.

Mvh. Peter.
 
ABS-plast

Håller med om att ABS-plast verkar vara ett bra material. Hållbart men ganska lätt också. En nackdel verkar vara att skroven inte blir så styva, de Prijonkajakerna jag känt på har flexat ganska mycket. Fast det kanske beror på mängden material istället. Tahe/Zegul har ABS-skrov men det är laminerat med glas/aramid och rejält styva. Känns overkill och istället som en riskfaktor, vid en rejäl smäll kanske väven delaminerar?

Är nästan helt säker på att lagningen är som för glasfiberkajaker. Använd din Google-fu - sök på thermoform (= prilite, ABS, thermoform , ja kärt barn har många namn). Tror jag hittat någon sida med lagningsintsruktion. Eller ring Kajaktiv, de borde veta. Posta gärna om du hittar något.

Det börjar ju bli vanligare med ABS- har sett att Prijon, Valley och Rockpool kan leverera kajaker i termoformplast.

Vad 17 heter plastsorten egentligen?
ABS? Termoformplast?
 
Tracer

Hurricane Tracer 165 är en trevlig kajak som jag provpaddlat. Det går att göra hål i kajaken om man anstränger sig och det går också att laga, fast jag vet inte hur. Kajaktiv vet, som Trikåmannen föreslår. På nätet har jag läst att det förekommit något exemplar som inte varit helt rakt. Jag har varit med om att en vanlig glasfiberkajak böjt sig om den länge förvarats hängande sidledes och att den sen blivit rak när man hängt den tvärt om. Innan köp kan man ju syfta in kajaken. Titta på den noggrant för att se att den är rak. Jag har själv funderat flera gånger på att köpa en begagnad Tracer. De dyker upp på Blocket eller på Bytakajak ibland.
 
repair of ABS

The new kayaks made of ABS like Prilite etc, are as easily fixed if not easier than GFB, simply use a good epoxy glue and reinforce with same material or glass fibre. We have an old Prilite boat we let dealers hammer holes into and then repair, and have also helped the odd kayak damaged from being dropped from hight off a car, so its not a problem to repair.

I had a roof rack strap fail at 90km and hour, the front of the kayak twisted around and broke the rear roof rack when the front of the kayak hit the road still tied to the back, so had it beed glass fibre I think it would have been off to the tip with it. Instead I delivered it to the customer with no problem :-0
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Johan123 Laga spricka i aluminiumkanot? Paddling allmänt 13
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
SafeSurfer Laga spindelvävs-sprickor i gelcoat? Paddling allmänt 18
Headheretic Laga ALU kanot? Paddling allmänt 8
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
salmonsalar Laga och renovera kajak Paddling allmänt 14
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
jamo Laga repa på kevlarkajak med vitt skrov? Paddling allmänt 5
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
salgo60 Laga pedaler Paddling allmänt 12
Ödling laga neoprenkapell ? Paddling allmänt 5
tenggren Laga Reed/Chillcheater-plagg? Paddling allmänt 0
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
srpp Laga luckan till "extrakajaken" Paddling allmänt 3
Ujon Laga kajak av Diolen.... Paddling allmänt 3
rocketroll Laga trasigt neoprenkapell Paddling allmänt 10
jl4711 Laga sittbrunssarg Paddling allmänt 2
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
niilo Hur laga kolfiberpaddel? Paddling allmänt 2
morre LAGA GELCOAT Paddling allmänt 0
laga kanoter?? Paddling allmänt 3
Ratatoskr Prijon Prilite SkegYak Tour LV vs P&H Scorpio MKII MV CoreLite X Paddling allmänt 1
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
Olof G Prijon Prilite Marlin lr Kajman Seeker lr..... Paddling allmänt 1
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.