Laga kanadensare

Som synes på bilden är det rätt synd om min mammas kanadensare. Den har stått i flera år och har slagits sönder, troligast under kalla stormiga vintrar. Finns det hopp om att kunna laga de här sprickorna (det är en lika stor på vardera sida skrovet)? Jag är inte särskilt erfaren vare sig med paddling eller lagning, men det vore kul att kunna laga så man kan fortsätta ha glädje av kanadensaren. Tack på förhand!
 

Bilagor

  • kanadensare2.jpg
    kanadensare2.jpg
    233.9 KB · Visningar: 187
Det ser ut som om sprickan är en bit ifrån kanterna på kanoten, stämmer det?

Det går absolut att laga, men frågan är om det är värt det om du inte sedan tidigare har erfarenhet av att arbeta med glasfiber och epoxi: om du inte har erfarenhet lär du behöva göra om det några gånger tills det blir bra, och om du lämnar in kanoten till någon som arbetar med det så kommer det att kosta en del.

Hur som helst, om du vill laga sprickan så behöver du (minst) följande:
- glasfiber
- epoxi som passar till glasfibern
- gelcoat i rätt färg/-er
- diverse verktyg för att blanda ihop epoxin i rätt förhållanden
- två slipmaskiner, en grov och en (något) fin
- diverse burkar för att blanda epoxin i, hälla överbliven epoxi i
- speciell roller för att trycka ner glasfibern och epoxin
- andningsmask som kan ta hand om lösningsmedlen som avdunstar från epoxin
- heltäckande klädsel för att du skall slippa få glasfiberdamm på huden (den kliar som !!!!!)
- en plats, helst inomhus, för att arbeta med kanoten. Och du bör kunna gå runt hela kanoten, så det behövs utrymme runt om
- något att lägga upp kanoten på, så den ligger stadigt medan du arbetar på den

Det kan saknas saker i listan ovan.

Hur som helst, när du har allt du behöver slipar du ner kanterna på sprickan på båda sidor, så kvarvarande material blir spetsig mot mitten av sprickan. Du bör börja slipa ner 10-12 materialtjocklekar från sprickan, och slipa materialet till en spets i sprickan.

Sedan kan du pensla på lite epoxi på det du slipat upp och sedan börja bygga upp med omväxlande glasfiberväv och epoxi. Se till att epoxin tränger in ordentligt i glasfibern, som skall bli genomskinlig när det händer. När du lagt ett lager kan du vänta lite (30-60 minuter) innan du lägger på nästa lager, så att det första lagret hinner börja härda lite utan att härda helt.

När du har byggt upp nog med glasfiber och epoxi på ena sidan så låter du det härda, innan du börjar på andra sidan (insida respektive utsida av kanoten). När du byggt upp nog med GF och epoxi för att återställa materialtjockleken och allt har härdat ordentligt lägger du på gelcoat. Denna har till uppgift att hålla bort vatten från GF:en, som egentligen inte är vattentät.


Om du behöver veta mer kan du fråga här, eller leta filmer på Youtube, det måste finnas någon som visar hur det skall göras.
 
Varför epoxi? Är det inte bättre med polyester med tanke på vidhäftning mot gelcoat en bit från sprickorna? Resten av svaret ovan verkar annars utmärkt.

Thure
 
Varför epoxi? Är det inte bättre med polyester med tanke på vidhäftning mot gelcoat en bit från sprickorna? Resten av svaret ovan verkar annars utmärkt.

Thure

Du har rätt, jag menar polyester, inte epoxi. Eller i alla fall menar jag det där kletiga man måste blanda till själv innan man använder det, oavsett vad det heter.
 
På bilden ser det ut som att det är vatten i kanoten. Se till att det är riktigt torrt innan plastning. Glasfibern får inte vara fuktig när man plastar ihop den. Det kan behövas lång tid för att det skall torka ut ordentligt.
 
Varmluftpistol, skruvtvingar, gladpack, plywoodbitar att hålla lagningen på plats under härdningen saknade jag i den digra behovslistan ovan. Clas Olson har haft en bra handbok i att arbeta med Plast.
 
Tack snälla för alla svar! Underbart att ni besitter så stora kunskaper och delar med er. :)
Nu har jag nåt att börja med och är det så att skadan är så stor att den redan är "förstörd" så kan jag ju lika gärna testa att laga den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Johan123 Laga spricka i aluminiumkanot? Paddling allmänt 13
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
SafeSurfer Laga spindelvävs-sprickor i gelcoat? Paddling allmänt 18
Headheretic Laga ALU kanot? Paddling allmänt 8
igs Hur laga prilite ? Paddling allmänt 4
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
salmonsalar Laga och renovera kajak Paddling allmänt 14
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
jamo Laga repa på kevlarkajak med vitt skrov? Paddling allmänt 5
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
salgo60 Laga pedaler Paddling allmänt 12
Ödling laga neoprenkapell ? Paddling allmänt 5
tenggren Laga Reed/Chillcheater-plagg? Paddling allmänt 0
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
srpp Laga luckan till "extrakajaken" Paddling allmänt 3
Ujon Laga kajak av Diolen.... Paddling allmänt 3
rocketroll Laga trasigt neoprenkapell Paddling allmänt 10
jl4711 Laga sittbrunssarg Paddling allmänt 2
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
niilo Hur laga kolfiberpaddel? Paddling allmänt 2
morre LAGA GELCOAT Paddling allmänt 0
laga kanoter?? Paddling allmänt 3
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Flaskhållare i kanadensare Paddling allmänt 3
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
iMartin Kanadensare med två barn Paddling allmänt 2
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
Fetknoppen Förvaring av Kanadensare Paddling allmänt 9
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
Tjelvar Köptips: kanadensare Paddling allmänt 27
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.