Laga spricka i aluminiumkanot?

Jag har en kanot av märket Sportspal i tunn aluminium (betydligt tunnare än Linder och Grummans kanoter) som har fått en liten spricka. Någon som vet någon typ av "kemisk metall" eller liknande som kan användas som tätningsmedel?
 
Är ingen kanotist, men några ideer poppade upp rent allmänt:

Lämna till någon som kan svetsa i aluminium ?

Popnita en tunn aluminiumplåt + kemisk metall mellan ?

Är spricka liten och ej på utsatt ställe borde det kunna gå att täta med någon form av kemisk metall, tror det ska finnas typer speciellt för aluminium.
 
Kanske någon av dessa:
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...MIg-PI8Y_V_wIV4wWiAx0q_QwbEAQYBCABEgLwe_D_BwE

Ev tillsammans med armering:
 
Bäst är att få sprickan svetsad för då är problemet löst på rätt sätt. Åker du dit med kanoten så fixar en svetsare det på 10 min. Har svårt att tänka mej att han kräver mer betalt än ett bidrag till kaffekassan.
 
Tänk på att laga aluminium med just bara aluminium och inte någon annan metal. Annars har du skapat ett perfekt galvaniskt element, med vattnet du paddlar i som elektrolyt och den minst ädla metaller kommer att "rosta bort" (oxideras) - den blir som offeranoden på en båtmotor.


Tänk t ex på om du popnitar att nitarna måste också vara i alu, dvs samma "ädelhet" för att inte det ska bli oxidation någonstans.


/Patrik
 
Jag har en kanot av märket Sportspal i tunn aluminium (betydligt tunnare än Linder och Grummans kanoter) som har fått en liten spricka. Någon som vet någon typ av "kemisk metall" eller liknande som kan användas som tätningsmedel?

Mina 5 öre:

Att förstärka med plåt som i svaret ovan är nog bästa lösningen, i synnerhet om sprickan har uppstått som följd av belastning. Men jag skulle undersöka två möjligheter istället för popnit:

1. Löda. Blir starkt som tusan eftersom anläggningsytan är stor. Görs det rätt kommer heller inget vatten in mellan plåt och lod, vilket minskar potentialen för galvanisk korrosion. Men kolla med ett proffs.

2. Limma. Garanterat fritt från galvanisk korrosion, men det måste göras rätt för att hålla. Möjligen bör man täta och/eller limma plåt även på andra sidan plåten, så att limfogen får extra skydd mot vatten. Hur limningen ska gå till och vilket lim som ska användas skulle jag ha kollat med ett proffs.

Om sprickan inte beror på belastning/spänningar i plåten kan det duga med någon riktigt heavy duty tejp. Kolla Stockvis och 3M:s sortiment, de har en del väldigt stryktåliga grejer. Förvarar du en liten flaska av lämpligt lösningsmedel, en bit sandpapper eller stålull eller så, och en rulle tejp i kanoten kan du alltid göra om reparationen i fält om det skulle behövas. Jag skulle tejpa både in- och utsida.
 

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I förra veckan la sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongsstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Finns på youtube
Att hitta någon som är bra på att svetsa AL är inte lätt även i en storstad,bäst är även att lappa över sprickan med en plåt för att slippa att det spricker igen på samma ställe.
Sedan har det betydelse varför sprickan uppkommit,ovan eller under vattenlinjen osv.
Har funnits AL på en stång man kunde värma och droppa eller lägga i lika kaga skidbelag, det har jag anv på bil insug för att täta hål men kanske ej längre kvar på marknaden.
Problemet med AL är att det har ett väldigt litet temp område för att svetsa antingen så smälter det ej eller blir hålet större så inget för amatörer samt att det finns så många legeringar som kallas AL med olika smältpunkt och endast flygplans AL håller högsta kvalitet.
 
Jag fyller på med en idé till - nita med plåt och massiva Alu-nitar (om det ö h t går att få tag på sådana nitar nuförtiden). För många år sedan lagade jag 7 rejäla hål i en Linder-kanot på detta sätt, med elastisk tätningsmassa mellan kanoten och lagningsplåten. Plåtarna satte jag inuti om jag minns rätt (har inte kanoten där jag är just nu). De hade jag fått hos Linder, så det var samma slags metall som i kanoten. Kanoten fungerar fortfarande och håller tätt.
Att svetsa Aluminium lär vara mycket svårt så det är knappast något vilken svetsare som helst klarar, precis som flera har påpekat.
 
En svetsare klarar att svetsa Aluminium om han ges rätt utrustning.

Jag känner flera svetsare som säger att det inte är särskilt svårt, för amatören i garaget kan det vara lite kinkigt och bränna hål och så.
 
En bild på skadan hade underlättat rådgivningen.
Över eller under vattenlinjen?
Skada p g a yttre våld eller utmattning?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips