Laga paddel/ny paddel

Vid en tur nyligen så råkade jag dra upp kajaken på paddeln så att paddelskaftet knäcktes rakt av. Paddeln är en Epic Small Mid Wing 215-225 cm. Brottet är på den högra delen ca 5 cm ovanför handgreppet. Vid brottet är tvärsnittet lite ovalt och skaftet är svagt koniskt.

Finns det någon här som vet var man hittar material för att laga paddeln alternativt nån firma som kan göra jobbet?

Jag är medveten om att paddeln kommer att bli tyngre, eventuellt inte så stark som tidigare och inte så estetiskt tilltalande men det får gå.

Jag saknar naturligtvis min Epic-paddel men nu söker jag efter en inte så skör ersättare. Finns det någon som har tips om en paddel med samma sorlek och känsla, som kanske är lite mer hållbar? Jag är inte gramjägare så den får vara lite tyngre än 750 gram.
Jag vill helst ha en paddel som är steglöst justerbar i längled och vridning.

/Svante

Är det inte enklare att byta skaft? Bladen är monterade med smältlim? (har inte provat att demontera min paddel, men det ser så ut). Att plasta ihop skaftet vid greppet låter inte enkelt.

Epics skaft är inte skörare än andra tillverkares, men de skumfyllda bladen är lite ömtåligare än de massiva.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Är det inte enklare att byta skaft? Bladen är monterade med smältlim? (har inte provat att demontera min paddel, men det ser så ut). Att plasta ihop skaftet vid greppet låter inte enkelt.

Epics skaft är inte skörare än andra tillverkares, men de skumfyllda bladen är lite ömtåligare än de massiva.

Är det bara att beställa ett nytt skaft, värma med värmepistol, dra av gamla skaftet och limma dit det nya?

Är det bara att beställa ett nytt skaft, värma med värmepistol, dra av gamla skaftet och limma dit det nya?

Yes ;)

Om den som Erik säger är limmad med smältlim(som brukar vara det vanliga)
Brukar själv hälla lite vatten från en vattenkokare sen bara att vrida av! Tror det är "skonsammare" än värmepistol!

/Janne

Yes ;)

Om den som Erik säger är limmad med smältlim(som brukar vara det vanliga)
Brukar själv hälla lite vatten från en vattenkokare sen bara att vrida av! Tror det är "skonsammare" än värmepistol!

/Janne

Tackar, då blir det att beställa nytt skaft.

Något tips om en liknande bra vingpaddel då?
Kanske med kolfiber i bladet och glasfiber i skaftet?

/Svante

Olika modeller av vingpaddlar har olika egenskaper i vattnet när det gäller isättning, grepp och avslut av draget. Om du gillar och är van vid Epic så verkar det fel att byta. Ingen paddel mår bra av att bli "attackerad" av en fullastad kanot oavsett material i skaftet så av den anledningen behöver du inte byta.

Innan du köper så försök att få prova något annan fabrikat. Vad jag hört så är Epic snäll/okritisk i draget medan en del andra tappar greppet helt om man drar fel. Min egen Bracsa IV min är hyfsat snäll och försvinner inte helt om man slarvar även om den protesterar med ett "glurp" och bara har lite motstånd kvar. Nu finns den som xs också.

Jag hoppas att någon i ditt gäng hade reservpaddel så du kom hem. Själv har jag bara med reservpaddel på vår och höst när det är riktigt kallt i vattnet.

Bilagor

• P8150029.jpg
    P8150029.jpg
    42.4 KB · Visningar: 551
Limmet...

...i Epic paddlar är nog inte smältlim. Frågade Oscar Calupsky för ett år sen och han sa att det var epoxi. Men kontakta Nomado så får han kolla.

Jag hade en extrapaddel med mig så det var inga problem. Extrapaddeln är dock tung och stor så den vill jag inte paddla med i sommar.

Jag har kollat med Nomado och den är nog epoxilimmad, det bör dock gå att få bort skaftet med lite mer våld. Jag ska prova ikväll.
Nya Epic-paddlar är limmade med smältlim.

Varmvatten

Även epoxy mjuknar i värme, så använd Jannes knep, värm med kokande vatten. Är det vanlig epoxy kommer det att släppa mycket lättare än utan värme.

Akta bara så du inte värmer skadar röret, det är säkert också epoxyharts och inte särskilt värmebeständigt!

hälsningar
Jens

Skaftet var nog limmat med smältlim, det lossade lätt efter värmning med varmvatten.
Jag inväntar svar från Nomado vad ett skaft kostar.
Det blir nog enklast och bäst att byta skaftet.

Jag har ju både en Epic MidWing för snabbare paddling och Kanuk Children för tyngre lastad havskajak. Jag tycker att dessa paddlar uppför sig ungefär likadant i vattnet.

Med Kanuks delning kan du dra ut 7 cm och vrida steglöst.

Du får naturligtvis prova min Kanukpaddel när som helst - bara att slå en signal.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips