Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel?

Hallå! Jag har precis köpt min första kajak och är därför på jakt efter en lämplig paddel. Jag har i mitt sökande noterat att priset kan skilja mycket på paddlarna. För mig som nybörjare ser dom likadana ut, men något måste väl skilja i användning?

Jag har införskaffat en Sedna XO HF-18 kajak och har tänkt att använda den för både kortare och längre turer i både sjö och hav, vad tror ni är en lämplig paddel för mig?
 
Jag har en kolfiberpaddel med böjt blad och den tycker jag är riktigt bra, speciellt att den bara väger 800g och är 2-delad så att den är enkel att lasta i bilen och att man själv kan välja vilken vinkel man vill ha mellan bladen.

Nackdelen är att den är superkänslig mot att trycka ifrån mot bottnen bland stenar och man vill ju inte lägga den direkt mot en berghäll när man har gått iland.

En bra kolfiberpaddel kostar 3-5000kr men den är helt klart prisvärd. Det är ju en engångsutgift.
En plast/alupaddel kan man ha som reserv men det är inget man vill paddla med några längre sträckor.
 
Att slöjda fram en egen grönlandspaddel blir billigast plus att de är sköna och trevliga, men beror på din kajak. Passar inte så bra om den har höga sittbrunnskanter. Blir för brant vinkel ner mot vattnet med paddeln.

Annars är ju kolfiberpaddel klart trevligare än glasfiber, och metall har endast uthyrare då de inte knäcks så lätt. Tunga och klumpiga.

Köp vad du har råd med. Glasfiber duger som reservpaddel bakpå.
 
Jag började med en paddel med kolfiberskaft och plastblad. Det är en bra kompromiss att börja med. Inte så dyr (ca 17-1800), hyfsat lätt, och bladen är stryktåliga. Har en aluminiumpaddel som reserv, men den gillar jag inte, blir kall om händerna.
Jag tycker att det är bra med justerbar vinkel, så man kan ändra efter vindförhållanden.
 
Hur bred är din kajak? Hur lång är du? Personligen föredrar jag vingpaddel för slätvattenpaddling i kajak. Vingpaddlar är effektiva och oftast rätt lätta.

Önskvärt att din paddel är ställbar både i längd och vinkel.

Din kajak är 4,60 lång enligt vad jag hittar. Toppfarten är därmed något begränsad men bekväm långfärdsfart kan vara OK. Välj inte för lång paddel och inte för stora blad. Värt att lägga lite pengar på en bra paddel.

Thure
 
Jag skulle säga, att som nybörjare (har presenterat ett antal nya för paddlandet då jag har en extra kajak för just det ändamålet) så gör paddeln större skillnad än kajaken. Alltså, det spelar väldigt stor roll. En aluminum+plast som väger 1500gram eller en helt i kolfiber som väger ca700. Det gör enormt stor skillnad för upplevelsen (och för uthålligheten) En bra, lätt och smidig paddel är vidda pro carbon. Finns säkert massor av fräsigare varianter, men denna är bra och förhållandevis billig. Om du kommer fortsätta paddla kommer du köpa en kolfiber tillslut iaf, så om plånboken tillåter- köp en på en gång.
 
Jag skulle säga, att som nybörjare (har presenterat ett antal nya för paddlandet då jag har en extra kajak för just det ändamålet) så gör paddeln större skillnad än kajaken. Alltså, det spelar väldigt stor roll. En aluminum+plast som väger 1500gram eller en helt i kolfiber som väger ca700. Det gör enormt stor skillnad för upplevelsen (och för uthålligheten) En bra, lätt och smidig paddel är vidda pro carbon. Finns säkert massor av fräsigare varianter, men denna är bra och förhållandevis billig. Om du kommer fortsätta paddla kommer du köpa en kolfiber tillslut iaf, så om plånboken tillåter- köp en på en gång.

Nja jag skulle nog inte sätta en kolfiberpaddel i händerna på en nybörjare förrän det har bevisats att den inte är en stötstång som ska användas för att trycka ifrån mot botten eller klipphällar.

Nybörjare kan verkligen fördärva en kolfiberpaddel, så det är först när man är minst 10m ifrån land som man kan byta över så att nybörjaren får använda kolfiberpaddeln.

Min fru är en hyfsad nybörjare på att paddla så vi byter och jag tar över hennes alu/plastpaddel när det inte finns risk för att hon stöter i något med min kolfiberpaddel - 3 eller 10 m ifrån land.

Jag paddlar med den ute på djupt vatten tills hon har lärt sej att paddla utan att röra vid stenig botten och berghällar.
Först då kan vi köpa en kolfiberpaddel åt henne också.

Lite för dyrt att låta en nybörjare misshandla en kolfiberpaddel enbart pga okunskap i att paddla.

Jag kan tillägga att alu/plastpaddeln suger #%?"#!!
 
Nja jag skulle nog inte sätta en kolfiberpaddel i händerna på en nybörjare förrän det har bevisats att den inte är en stötstång som ska användas för att trycka ifrån mot botten eller klipphällar.

Nybörjare kan verkligen fördärva en kolfiberpaddel, så det är först när man är minst 10m ifrån land som man kan byta över så att nybörjaren får använda kolfiberpaddeln.

Min fru är en hyfsad nybörjare på att paddla så vi byter och jag tar över hennes alu/plastpaddel när det inte finns risk för att hon stöter i något med min kolfiberpaddel - 3 eller 10 m ifrån land.

Jag paddlar med den ute på djupt vatten tills hon har lärt sej att paddla utan att röra vid stenig botten och berghällar.
Först då kan vi köpa en kolfiberpaddel åt henne också.

Lite för dyrt att låta en nybörjare misshandla en kolfiberpaddel enbart pga okunskap i att paddla.

Jag kan tillägga att alu/plastpaddeln suger #%?"#!!
Ok, våra åsikter går nog helt enkelt bara isär här.
Min uppfattning är att kolfiberpaddlar håller alldeles utmärkt, bottenstötning eller ej. Kolfiberpaddlar förhöjer upplevelsen, har aldrig haft något problem med att ovana paddlare misshandlar vid utlåning. Aldrig haft någon som gått sönder. Däremot har jag själv knäckt en plast/nylonpaddel från Point 65, enbart genom paddling.
 
Ok, våra åsikter går nog helt enkelt bara isär här.
Min uppfattning är att kolfiberpaddlar håller alldeles utmärkt, bottenstötning eller ej. Kolfiberpaddlar förhöjer upplevelsen, har aldrig haft något problem med att ovana paddlare misshandlar vid utlåning. Aldrig haft någon som gått sönder. Däremot har jag själv knäckt en plast/nylonpaddel från Point 65, enbart genom paddling.

Jag menar inte att nybörjare medvetet fördärvar en svindyr kolfiberpaddel, utan pga obalans i kajaken eller har dålig koll på styrningen som dom stagar upp kajaken mot botten eller trycker sej bort ifrån en klipphäll med paddeln.

Sånt har med oerfarenhet att göra och därför är det mest ekonomiskt att dom lär sej hantera sin kajak nära land med en billig plastpaddel.

Ute på öppet vatten ska dom självklart få ha en kolfiberpaddel!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.