skillnad rolla med olastad resp lastad kajak?

Lärde mig rolla förra sommaren och tillbringade många roliga timmar med att lära mig olika varianter av grönlandsrollar etc. Detta gjordes dock på lugna vatten iklädd badbyxor.
Är det skillnad (svårare) att rolla en kajak som är lastad för veckotur. Eller är det marginellt?

Frågar därför att jag i år tänkte mig lite längre turer med packning i inte alltid varmt vatten. Och jag står i valet mellan torrdräkt och tuiliq. Den senare föredrar jag men den bygger ju på en säker roll så länge man inte är nära land och ombyte.

Följdfråga: är det "lättare" att rolla med flytväst? Har hittills kört i badbyxor och bar överkropp.
 
Öva öva öva

Det är annorlunda att rolla med en lastad kajak och flytväst. Ta en basängövning med lastad kajak, kläder och flytväst. Rolla sedan på havet och under lite mer realistiska förhållanden.

Det tar några rollar innan du vänjer dig.
 
Det är ingen större skillnad skulle jag säga, kanske kan man uppleva rollen som lite "trögare" med en lastad kajak, men det är marginellt. När jag lärde mig rolla och tyckte jag hade kläm på det så fyllde jag kajaken med diverse random prylar, för att simulera packning alltså, och det var ingen direkt skillnad.

Flytväst kan göra att det blir lite lättare att göra en långsam roll där man ligger i en "balance brace" en stund.
Har man en säker roll så spelar dessa saker ingen roll (!), är min övertygelse.

/Måns
 
Min erfarenhet är att om man tränar rollning i olastad kajak och utan flytväst så är det "worst case". Kajaken ligger högt i vattnet och man har sämre flytkraft i överkroppen eftersom man saknar flytväst. Alltså rent teoretiskt lättare att rolla lastat och med flytväst. Faktiskt när jag lärde mig rolla i bassäng så övade jag genom att vattenfylla hela sittbrunnen. Det var en mycket effektiv träning.

/Jonas
 
..

Ok. Det låter ju lite som jag misstänkte - att det inte är någon större skillnad. Det får bli en tullijuck till att börja med som fulvädersplagg. Tack för svar!
 
Flytväst eller inte den lilla skillnaden

Snarare är det vattentemperaturen, att man inte är beredd, vågor som spelar roll i skarpa lägen. Det är viss skillnad när man trillar i ofrivilligt i kallt vatten och det isar om hjässan. Paddeln är inte i utgångsläget mm. Mina första skarpa försök var allt annat än vackra och lyckades inte...sen har jag stadigt blivit bättre, lite strömmande vatten och surf har bättrat på färdigheterna.
Det var främst när jag lärde mig att slappna av uppochner i vattnet som rollarna började sitta.

Men men vidare till din fråga, ska hålla mig till ämnet :)

Tycker det mest är gradskillnader med eller utan väst. Utan så kommer man runt lättare men har mindre flytkraft upp ur vattnet. Kan luta mig längre bak, på min låga kajak tom så långt bak att jag slår i bakhuvudet i däckssidan. Med väst är det precis tvärtom, klarar bakhuvudet också ;)
Har du med torrdräkten testat att inte tömma den på luft, det är en annorlunda upplevelse.
 
Torrdräkt min vän, det är en avsevärd skillnad att rolla i skarpt läge mot att öva. Ju mer man övar desto bättre sitter det ryggen men oförberädd är alltid lite annorlunda hur mycket du än övar. Jag vet av egen erfarenhet, att en oavsiktlig kapsejsning oftast resulterar i att du glider ur kajaken bara för att det är det snabbaste sättet som din hjärna säger att du kan få luft.
 
Som trikåmannen konstaterade tidigare i tråden, det är snarare miljön omkring dig än last och flytväst som gör någon större skillnad. Saker som att (om du ägnar dig åt rockhopping/surf) går runt nära klippor, över en grynna, etc. Det kan vara grunt, det kan vara trångt, kajaken slår mot klippor, du mot botten, precis som i en fors för övrigt. Lätt att missa en roll i sådana lägen. Samma sak om det blåser hårt eller om du är i surf.

Prova t.ex. att rolla i hård vind med bredsidan mot vinden. Om du sätter upp och försöker rolla från läsidan kommer du märka hur kajaken blåser in över paddeln, hur du liksom "snubblar" över den. Samma sak i surf, bredsidan mot vågorna, sätt upp på den sidan vågorna kommer ifrån så kommer du ibland upp utan att du knappt försökt rolla när du får hjälp av vågen medan motsatt sida kan vara hopplös.

När det gäller klädsel är det väl egentligen bara en luftfylld torrdräkt som lätt skapar en situation som kan kännas lite knäpp men ganska roande att studera... När kompisen som försöker göra en roll inte kommer runt utan fastnar i något slags mitt i mellan läge och ser ut som en ledsen Michelingubbe som inte kommer någon vart.
 
..

Nu var jag iofs mest nyfiken på upplevd skillnad på lastad resp olastad båt.

De andra aspekterna har jag hygglig koll på efter 25 års vattensportande i både kallt vatten, stora vågor och vassa och grunda korallrev etc.

Men tack för omtanken.
 
Senast ändrad:
Kort svar: med lastad kajak blir första halvan av rollen lite knepigare, men andra halvan lättare.

Lite längre svar: den större levande massan i den lastade kajaken innebär att du få ta i lite initialt för att få fart på kajaken så att du kommer runt ordentligt – sedan hjälper rörelseenergin till i den avslutande delen av rollen.

Det är alltså varken lättare eller svårar att rolla med last – arbetsinsatsen är bara lite annorlunda tajmad.

Det är lättast att använda röresleenergin och alltså gå hela varvet runt. De som brukar gå ner och upp på samma sida kommer att tycka att det är besvärligare att "rolla" med lastad kajak.

Motsvarande skillnad finns med eller utan flytväst. Flytvästen bromsar rörelsen under vatten men hjälper till att komma upp till ytan på andra sidan. Utan flytväst blir det ett jämnare flyt i rörelsen ;-)
 
flytväst

Om man vurpar med en havskajak så är det förmodligen ganska svåra förhållande, då måste jag påpeka en sak. Det är svårare att rolla med flytväst när strömmar drar i en ofta kastas kroppen bakåt och har man en flytväst som är stor och klumpig kan det vara svårt att trycka fram kroppen(samma som händer när man glömmer att tömma torrisen från luft). Därför bör man träna roll med sin flytväst i olika situationer och förhållande. När man väl lärt sig rolla så skall man aldrig påbörja rollen vid träning i så kallat utgångsläge för det hamnar du aldrig i när det gäller.
/Leif
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.