Rolla.

Hej Paddlare. Havs som fors.

Hur viktig är rollen för ert paddlande?

Har hört gamla rävar som hävdar att de som inte kan rolla är nybörjare även de paddlat i årtionden.

Gör nu själv rollen bra åt ena hållet, men känner att det bara är för skojs skull.
 
Mycket viktig! (bara som motvikt)
Innan jag kunde rolla så ville jag ogärna gå runt för att flottörräddning med tömning av sittbrunn mm. var så bökigt. Det gjorde att jag spände mig om det var besvärlig sjö vilket ökade risken för att gå runt. Sedan jag lärt mig rolla ordentligt så visste jag att det bara var att hålla andan och ta ett paddeltag för att vara uppe igen och jag blev mycket mer avslappnad och vågade testa mycket mera stöttningar mm.
Men som Derek Hutchinson sade: Problemet med eskimåsvängen är att den bara sätter dig i samma situation som fick dig att gå runt från början...
 
Förstår inte riktigt "samma situation som innan". So what? Det är ju där jag vill vara. Som mest har jag nog gjort sex ofrivilliga rollar på en tur.
Hade aldrig orkat sex wet exits. Min paddelkompis fick göra tre wet exits under samma tur då hon inte riktigt sätter alla rollar i större vågor.
Så den är asviktig för mig. Utan rollar hade jag inte kunnat paddla det jag vill paddla.
 
Förstår inte riktigt "samma situation som innan". So what? Det är ju där jag vill vara. Som mest har jag nog gjort sex ofrivilliga rollar på en tur.
Hade aldrig orkat sex wet exits. Min paddelkompis fick göra tre wet exits under samma tur då hon inte riktigt sätter alla rollar i större vågor.
Så den är asviktig för mig. Utan rollar hade jag inte kunnat paddla det jag vill paddla.

Spännande! Gissar att du har en grönlandskajak, var paddlade du när du for runt sex gånger?
 
Om rollen är viktig eller inte beror ju helt och hållet på hur och var man paddlar. Om jag generaliserar lite kan jag personligen dela in min paddling i tre olika "block" och skulle då vilja påstå att:

"Vanlig" paddling, d.v.s. paddla för träningens skull, sticka ut en liten tur själv eller med kompisar från klubbbryggan etc. Helt enkelt den typen av paddling som jag inbillar mig majoriteten sysslar med. För den här typen av paddling är rollen inte viktig alls tycker jag och sitter man i en motionskajak går det oftast inte ens. Jag har aldrig någonsin kapsejsat under den här typen av paddling.

Ibland sticker vi ut och paddlar i lite mer utmanande vatten. Surf, leka vid grynnor, i vågor etc. Rollen är väl inte absolut nödvändig kanske men, jag känner mig betydligt mera trygg när jag vet att jag kan och vet att mina kompisar kan. Under sån här typ av paddling har jag gått runt några gånger och (hitills) alltid klarat att rolla upp.

Ibland fuskar jag lite med forspaddling. När jag paddlar fors är plötsligt rollen en helt naturlig del av paddlingen. Det är helt enkelt så att man går runt ibland och då rollar man upp. Inget mer med det liksom.

Min konklusion: För "vanlig" paddling, d.v.s. det jag och många med mig sysslar med mestadels så är rollen inte viktig alls. Men... Även om den inte är viktig så är det ju kul! Och jag upplevde att när jag väl behärskade rollen så tog min övriga teknik (stöttningar, paddla i mer stökiga förhållanden) ett skutt framåt. Självförtroendet ökade och jag slappnade av mer.

De flesta paddlare kommer aldrig paddla på det sättet att rollen är nödvändig men jag tycker ändå den är värd att lära just därför att det är en rolig färdighet, både att lära in, öva och kunna. Och när den väl sitter ökar självförtroendet
 
Om rollen är viktig eller inte beror ju helt och hållet på hur och var man paddlar. Om jag generaliserar lite kan jag personligen dela in min paddling i tre olika "block" och skulle då vilja påstå att:

"Vanlig" paddling, d.v.s. paddla för träningens skull, sticka ut en liten tur själv eller med kompisar från klubbbryggan etc. Helt enkelt den typen av paddling som jag inbillar mig majoriteten sysslar med. För den här typen av paddling är rollen inte viktig alls tycker jag och sitter man i en motionskajak går det oftast inte ens. Jag har aldrig någonsin kapsejsat under den här typen av paddling.

Ibland sticker vi ut och paddlar i lite mer utmanande vatten. Surf, leka vid grynnor, i vågor etc. Rollen är väl inte absolut nödvändig kanske men, jag känner mig betydligt mera trygg när jag vet att jag kan och vet att mina kompisar kan. Under sån här typ av paddling har jag gått runt några gånger och (hitills) alltid klarat att rolla upp.

Ibland fuskar jag lite med forspaddling. När jag paddlar fors är plötsligt rollen en helt naturlig del av paddlingen. Det är helt enkelt så att man går runt ibland och då rollar man upp. Inget mer med det liksom.

Min konklusion: För "vanlig" paddling, d.v.s. det jag och många med mig sysslar med mestadels så är rollen inte viktig alls. Men... Även om den inte är viktig så är det ju kul! Och jag upplevde att när jag väl behärskade rollen så tog min övriga teknik (stöttningar, paddla i mer stökiga förhållanden) ett skutt framåt. Självförtroendet ökade och jag slappnade av mer.

De flesta paddlare kommer aldrig paddla på det sättet att rollen är nödvändig men jag tycker ändå den är värd att lära just därför att det är en rolig färdighet, både att lära in, öva och kunna. Och när den väl sitter ökar självförtroendet

Bra inlägg, håller med om mycket. Rollen måste ju som sagt sättas i relation till vilken kajak man paddlar och var.

Jag kan tillägga att rollen för mig endast, än så länge, är en kul lek. Jag övar och övar men har aldrig haft nån praktisk nytta av den eftersom jag aldrig går runt. Det beror inte på att jag enbart paddlar i skyddade vatten utan att 15 år i en smal racingkajak gör underverk för balansen :)

Kan man paddla en racingkajak i rejäla vågor och vind är det en barnlek att paddla en havskajak i extrema förhållanden. De är ju trots allt byggda för det.
 
Vad han menar är att bara för att man kan rolla så kan man inte tumma på omdömmet när man ex. skall göra en överfart. Har du missbedömt förhållandena så har du.

Det är inte riktigt vad jag känner när jag hör den där gamla slagdängan. Men Hutchinsons berömda ord retar upp mig lite. Jag är ju sjukt partisk i frågan.
 
Spännande! Gissar att du har en grönlandskajak, var paddlade du när du for runt sex gånger?

Gynnsamma förhållanden vid Sandviken utanför Sölvesborg. Det är ofta när jag försöker fota kompisar som surfar mm som jag går runt.
Jo jag brukar fisa runt i en ranglig sak, välter mycket sällan i en vanlig havskajak, men visst händer det.
 
Som redan sagts beror helt på vilken typ av paddling jag håller på med

Paddlar man i strömmande vatten aka fors slår man runt så är det bara oftast kommer man upp ibland inte. Kommer man inte upp får man ta sig ur kajaken och simma iland. Eftersom man aldrig paddlar fors ensam får man oftast hjälp av medpaddlarna att bli bogserad (släpad) iland. Men detta är väldigt trist och tar tid. Och man kommer garanterat att bli hånad. Så därför är det så otroligt mycket enklare att rolla. Forspaddling är det det absolut bästa sättet att träna upp sina stöttningsreflexer vilket sedan oftast räcker för att man inte skall slå runt

http://www.youtube.com/watch?v=BNiTjHxDCO0

I bland är det kul att paddla i vågor med havskajak testar man gränserna kan det hända att man slår runt.

Paddlar man motion eller långfärd skall man helt enkelt inte slå runt. Skall man paddla en liten farkost som en kajak över större vatten måste man ha gott omdömme. Självfallet måste man ha en plan för vad som händer om man slår runt. Men man skall i första hand planera turen så att man undviker onödiga risker

http://www.youtube.com/watch?v=hUscyFGAuEw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=BxqbI0YgGZ4

http://www.youtube.com/watch?v=uF2jTXt6qtE&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=7ZGKvm7PB9s

Det är mycket möjligt att samtliga av dessa paddlare kan rolla som propellrar. Men vad hjälper det om man är utmattad, skadad, strömmen, vinden är för stark.

Gott omdömme är som sagt fortfarande den bästa försäkringen

Hans Friedel

PS Det är alltid bra att träna att rolla man får vattenvana man lär sig stötta m.m. Har man dock som jag lärt mig rolla på äldre dar och är allmänt trög måste man träna roll kontinuerligt annars är det lätt att man glömmer.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.