Däckslinorna som blir längre i vått tillstånd

Funkar det att kapa den på lämpligt ställe och skarva ändarna med 6mm gummicord? Tänker mig att gummicorden skulle fungera som fjäder och hålla linan spänd.
 
Tror inte att det är lösningen, men knyt hellre gummicorden parallellt med den befintliga linan en kort sträcka. Då hålls det sträckt, men ger med sig tills linan blivit sträckt.

Med bara gummicord längs en sträcka, så tar det nog inte stopp på samma sätt när du tar tag i linan.
 
Bättre linor

Byt till bättre linor istället.
Jag skulle beroende på det ser ut hellre spänna en gummicord mellan linorna, tvärs över kajaken.
Dom hålls spända och visar ingen gummisnoddseffekt om du behöver dom för tex. en flottöruppgång.
Fast ett byte till bättre linor räcker långt.
Skim säljer linor med reflex invävt.


/JL
 
Det beror väl på materialet i linorna?

Om jag inte minns fel är det nylon som töjer sig i blött tillstånd, polyester gör det inte.
 
Däckslinor och gummicord brukar sällan vara av någon högre kvalitet som orginal på havskajaker. Jag bytte alla däcklinor på min Icefloe efter bara ett par år för de visade tecken på åldrande. De linor som sitter på nu har hållt i 15 år utan tecken på åldrande eller utmattning. Kanoten ligger utomhus under sommarhalvåret.
cpic4178c03a32fff.jpg
 
Köp nya linor..
Om du vill ha bra linor så gå till en marinaffär t ex Watski och fråga efter försträckt skotlina. Finns i ett otal dimensioner och färger, tål både saltvatten och solljus, och är dessutom hur starka som helst.
Enda nackdelen som jag ser det är att dom kan vara något styvare ibland. Och dyrare - men det brukar ju inte gå åt så många meter..
Sen har dom ofta ett hyggligt sortiment av elastisk cord också.
/ Ulf
 
Syns kanske dåligt på bilden. Egentligen är det mest av kosmetiska skäl, ser inte så fint ut när dom hänger.

Nya linor är nog det bästa valet.

IMGP1121.JPG
 
Jag har en likadan kajak som du och har inte märkt av någon tendens till att linorna blir slaka. Men det är väl inte så enkelt så att de behöver knytas om.

Skotlina finns f ö till billig penning på Biltema. Röd eller blå, 6 eller 8 mm om jag minns rätt.
 
Mezzner; sa:
Jag har en likadan kajak som du och har inte märkt av någon tendens till att linorna blir slaka. Men det är väl inte så enkelt så att de behöver knytas om.

Verkar faktiskt så =) Blötte först upp linorna till dess maximala längd, efter det knöt jag om dem och nu kan jag nästan spela bas på kajaken - riktigt spända.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Alternativ till de vanliga elastiska däckslinorna Paddling allmänt 5
Brune Mögel på däckslinorna? Paddling allmänt 24
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
larsn1 Gränslandet rogen när blir det isfritt? Paddling allmänt 2
_risse_ kajak blir sned av solen? Paddling allmänt 1
delfinen Blir du den hundrade erövraren av finska kusten ? Paddling allmänt 1
Snabeltand Blir polyester förstört av frost? Paddling allmänt 5
Teknikern Nu blir det ny kajak. Paddling allmänt 20
Kulram När det blir kallt i vattnet Paddling allmänt 3
a95180 Det blir blåsigt på SKM på Lördag Paddling allmänt 1
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
calypso63 Havskajakens dag ( det blir som vanligt) 2002-10-27 Paddling allmänt 5
Kalle E Paddelkläder nu när det blir kyligare? Paddling allmänt 12
Kalle E Varför blir det inte av? Paddling allmänt 19
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
fson Hyra kajak längre tid? Paddling allmänt 1
losvahmaldav Att tänka på vid en längre kanottur !?? Paddling allmänt 11
bogart Kajakhållarna passar inte längre... Paddling allmänt 6
Stor Längre turer i Alaska Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.