Att tänka på vid en längre kanottur !??

Passar på att efterlysa lite experttips på området kanotpaddling inför vår planerade tur* !

Har varit ute på kortare turer förut och bär väl således med sig det grundläggande - men känner att det är välkommet med lite tips (främst kring packningen) inför denna lite längre strapats !

Alla tankar och synpunkter är välkommna !!!

(*Har lagt ut en till tråd med förfrågan på paddelvatten i Jämtland med angränsande län - skicka gärna något tips !!!)

'Frid'

/ D
 
Gör en packlista

Det kommer att göra att det går fort att packa framtida turer. Och att du planerar bra nu.

Det som i första hand skiljer en längre tur är väl reservgrejorna - helt enkelt de prylar du behöver om något som inte borde hända händer. Typ reservkompass, reservkarta (som även den tål vatten), tejp för kanot och händer som behöver lagas, reservtändstickor etc.

Ett bra sätt att slippa att bara äta påsmat är att ta med sig några färdiglagade rätter i fryst tillstånd. Sedan kan du ta med dig lite annat som står sig ett par dagar också, så har du sådär 4 dagar tills det är dags att äta påsmat. Kylskåp ingår alltså inte i packningen :).

Glöm inte att kolla det mest självklara alldeles innan du åker, som att du verkligen tagit med något att äta med, toapapper etc.
 
Re: Re: Gör en packlista

Lorre2; sa:
Duracellkaninen; sa:
Typ reservkompass, reservkarta (som även den tål vatten

Menar du att du tar med dubbelt av kartor?
Shit pommes frites!


/JL

Japp - om jag anser jag BEHÖVER karta för orienteringens skull. Jag har sett för många kartor som blir oläsbara av väta eller på annat sätt hanterats obetänksamt (med Murphys lag i bagaget och speciellt att killen tänker ge sig ut på sin första längre tur så...).

Å andra sidan har jag paddlat till Åland utan någon annan karta än den som sitter på insidan av skallen (den kan ju inte bli våt eller blåsa bort), men jag tror inte jag skall rekommendera det till någon jag inte känner väl.....

Men skulle han nu känna sig komplett tillfreds med att att kompassen och kartan råkar gå upp i rök samtidigt som tjocka gör att han knappt vet vad som är upp och ned, så finns det naturligtvis inga skäl att ta med sig reservexemplar.
 
Tack för tipsen kompis !

Det där med fryst mat var ett suveränt tips - för "jo" påsmat får man alltid nog av ! :)

Förutom tejp - något ytterligare tips på hur man undviker blåsor på händerna / förslag på handskar eller liknande !??

/ D
 
Re: Tack för tipsen kompis !

losvahmaldav; sa:
Förutom tejp - något ytterligare tips på hur man undviker blåsor på händerna / förslag på handskar eller liknande !??

/ D


Paddla mycket innan det är dags för långfärd, då är händerna härdade och det blir inga blåsor..

Om man inte hinner med det så tycker jag att cykelhandskar funkar bra.
 
Good point mate !

Vet faktiskt inte hur mycket paddling det kan kommma att bli innan dess - har haft funderingar på att köpa kajak, vilket troligtvis skulle hjälpa till. Annars gick mina tankar kring just cykelhandskar - gärna i något slags neopren.

Vidare synpunkter på detta mottas även de tacksamt !

/ D
 
Hej

Jag hade ett par Biltema-neoprenhandskar när jag paddlade långtur längst västkusten i maj förra året.
Efter första veckan såg min ena lilfingernagel inte rolig ut, den höl på att helt luckras upp och hade fått en konstig gul färg.
Jag gjored ett hål i handsken så att lilfingret kunde titta ut.
Jag skall nog klippa av fingrarna på ett par handskar när det blir dax för nästa längre tur.
Förutom silvertejp så kan det vara bra att ta med lite snabb-epoxy och lite ståltråd, bra-att-ha-greje.
En liten radio är också bra att ha med, för väderrapport och annat.
/Olle
 
Re: Re: Utrustning för långfärd

Gote de Toresa; sa:

Skall man vara ute en längre tid så är det bekvämt med något slags stol.
Nu menar jag inte någon länstol utan en enkel hopfällbar tältstol.

På den här sidan finns det en bild där stolarna syns tydligt. http://www.kolumbus.fi/martin.glader/guding/dagbok5.htm

Hela historien finns här:
http://www.kolumbus.fi/martin.glader/guding/index.html
 
Sköt om händerna!

Under vår färd längs Finlands kust (som Tomppa hänvisat till tidigare i diskussionen) hade jag en del problem med händerna. Det största problemet berodde på att jag inte i tid tänkte på att ta av mig min vigselring. Senare när ringfingret inflammerats efter en punkterad blodblåsa och svullit upp till sin dubbla diameter hade jag ingen möjlighet att göra nånting åt ringen. Jag envisades också att till en början paddla med bara händer. Efter halva resan fick jag lov att inhandla ett par seglarhandskar (såna med avklippta fingrar) för att klara händerna. Före det gick det åt en hel del plåster. Seglarhandskar är bättre än cykelhandskar. På en långfärd är i mitt tycke (skötseln av) händerna det nästviktigaste. Det viktigaste val av paddlingskompisarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
avslutad130206 Ny med kajak i midsommar - Vad tänka på? Paddling allmänt 10
Joakim Ambrosson Viktigt att tänka på..? Paddling allmänt 7
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Punkrocker Nybörjarkajak - vad bör jag tänka på? Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.