Att tänka på vid en längre kanottur !??

Passar på att efterlysa lite experttips på området kanotpaddling inför vår planerade tur* !

Har varit ute på kortare turer förut och bär väl således med sig det grundläggande - men känner att det är välkommet med lite tips (främst kring packningen) inför denna lite längre strapats !

Alla tankar och synpunkter är välkommna !!!

(*Har lagt ut en till tråd med förfrågan på paddelvatten i Jämtland med angränsande län - skicka gärna något tips !!!)

'Frid'

/ D

Gör en packlista

Det kommer att göra att det går fort att packa framtida turer. Och att du planerar bra nu.

Det som i första hand skiljer en längre tur är väl reservgrejorna - helt enkelt de prylar du behöver om något som inte borde hända händer. Typ reservkompass, reservkarta (som även den tål vatten), tejp för kanot och händer som behöver lagas, reservtändstickor etc.

Ett bra sätt att slippa att bara äta påsmat är att ta med sig några färdiglagade rätter i fryst tillstånd. Sedan kan du ta med dig lite annat som står sig ett par dagar också, så har du sådär 4 dagar tills det är dags att äta påsmat. Kylskåp ingår alltså inte i packningen :).

Glöm inte att kolla det mest självklara alldeles innan du åker, som att du verkligen tagit med något att äta med, toapapper etc.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Re: Gör en packlista

Lorre2; sa:
Duracellkaninen; sa:
Typ reservkompass, reservkarta (som även den tål vatten

Menar du att du tar med dubbelt av kartor?
Shit pommes frites!

/JL

Japp - om jag anser jag BEHÖVER karta för orienteringens skull. Jag har sett för många kartor som blir oläsbara av väta eller på annat sätt hanterats obetänksamt (med Murphys lag i bagaget och speciellt att killen tänker ge sig ut på sin första längre tur så...).

Å andra sidan har jag paddlat till Åland utan någon annan karta än den som sitter på insidan av skallen (den kan ju inte bli våt eller blåsa bort), men jag tror inte jag skall rekommendera det till någon jag inte känner väl.....

Men skulle han nu känna sig komplett tillfreds med att att kompassen och kartan råkar gå upp i rök samtidigt som tjocka gör att han knappt vet vad som är upp och ned, så finns det naturligtvis inga skäl att ta med sig reservexemplar.

Tack för tipsen kompis !

Det där med fryst mat var ett suveränt tips - för "jo" påsmat får man alltid nog av ! :)

Förutom tejp - något ytterligare tips på hur man undviker blåsor på händerna / förslag på handskar eller liknande !??

/ D

Re: Tack för tipsen kompis !

losvahmaldav; sa:
Förutom tejp - något ytterligare tips på hur man undviker blåsor på händerna / förslag på handskar eller liknande !??

/ D

Paddla mycket innan det är dags för långfärd, då är händerna härdade och det blir inga blåsor..

Om man inte hinner med det så tycker jag att cykelhandskar funkar bra.

Good point mate !

Vet faktiskt inte hur mycket paddling det kan kommma att bli innan dess - har haft funderingar på att köpa kajak, vilket troligtvis skulle hjälpa till. Annars gick mina tankar kring just cykelhandskar - gärna i något slags neopren.

Vidare synpunkter på detta mottas även de tacksamt !

/ D

Hej

Jag hade ett par Biltema-neoprenhandskar när jag paddlade långtur längst västkusten i maj förra året.
Efter första veckan såg min ena lilfingernagel inte rolig ut, den höl på att helt luckras upp och hade fått en konstig gul färg.
Jag gjored ett hål i handsken så att lilfingret kunde titta ut.
Jag skall nog klippa av fingrarna på ett par handskar när det blir dax för nästa längre tur.
Förutom silvertejp så kan det vara bra att ta med lite snabb-epoxy och lite ståltråd, bra-att-ha-greje.
En liten radio är också bra att ha med, för väderrapport och annat.
/Olle

Re: Re: Utrustning för långfärd

Gote de Toresa; sa:

Skall man vara ute en längre tid så är det bekvämt med något slags stol.
Nu menar jag inte någon länstol utan en enkel hopfällbar tältstol.

På den här sidan finns det en bild där stolarna syns tydligt. http://www.kolumbus.fi/martin.glader/guding/dagbok5.htm

Hela historien finns här:
http://www.kolumbus.fi/martin.glader/guding/index.html

Sköt om händerna!

Under vår färd längs Finlands kust (som Tomppa hänvisat till tidigare i diskussionen) hade jag en del problem med händerna. Det största problemet berodde på att jag inte i tid tänkte på att ta av mig min vigselring. Senare när ringfingret inflammerats efter en punkterad blodblåsa och svullit upp till sin dubbla diameter hade jag ingen möjlighet att göra nånting åt ringen. Jag envisades också att till en början paddla med bara händer. Efter halva resan fick jag lov att inhandla ett par seglarhandskar (såna med avklippta fingrar) för att klara händerna. Före det gick det åt en hel del plåster. Seglarhandskar är bättre än cykelhandskar. På en långfärd är i mitt tycke (skötseln av) händerna det nästviktigaste. Det viktigaste val av paddlingskompisarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips