Nybörjarkajak - vad bör jag tänka på?

Har efter visst övervägande beslutat mig för att äntligen skaffa mig kajak till sommaren. Den största funderingen har varit hur jag ska kunna skrapa ihop slantarna till vad jag ser som en schysst investering - eftersom det handlar om en del pengar vill jag givetvis få en bra kajak som är lämpad för mig som gröngöling, således lätthanterlig, men samtidigt en kajak att 'växa i' allteftersom säsongerna går ...hoppas på tips från er rävar i branschen, förstås! *ler*

...nybörjartips i övrigt uppskattas även de, men i första hand undrar jag över kajaktyp

Tack på förhand!!
 
Well

Tja först och främst måste man ta reda på vad man vill syssla med själv vilken inriktning man vill ha.

En kajak är en massa kompromisser. Det finns alltid ett motsatsförhållande. En snabb kajak är sällan stadig. En kursstabil kajak är sällan lättsvängd m.m Det gäller att hitta en bra mix.

Se till att du köper av en seriös försäljare.

Givetvis är också en billig kajak just billig om den inte kommer från ett land med stark valuta förståss.

Bland dom första kajaker jag byggde gjorde jag från överbliven väggpanel och polyester kostade mindre än tusenlappen och faktiskt en kajak som jag fortfarande är väldigt nöjd med
 
Tjatig...

Med risk för ännu en upprepning av ett gammalt råd så prova dig fram!
Ägna sommaren åt att låna, hyra och prova så många olika typer som möjligt så kommer du snart att ha en god uppfattning om vad du vill ha!
Lycka till!
 
Ta en tur ner till Stockholm

Om jag vore du så skulle jag ta mig en tur till Stockholm och besöka några som säljer kajakr (om jag förstår det hela rätt så har du inte så långt ner till Stockholm). Flera av dessa låter också spekulanter testa olika kajaker.

Tex Svima (www.svima.se) och Point65 (www.point65.se) låter dig testa. Båda dessa har bra kajaker (ja det finns fler).
 
Köpa-sälja

Jag tror att det är svårt att hitta nå't som man vill ha kvar som enda kajak resten av livet. Man kan mycket väl vara nöjd länge med en kajak, men ombyte förnöjer! Som tur är så är andrahandsvärdet bra om man sköter sin farkost, så det behöver inte betyda ekonomisk ruin att byta efter ett par år. Men köp för den skull inte första bästa, utan läs allt du hittar, och försök hitta 2-4 modeller som i teorin verkar intressanta, sedan provar du dom och tar den som helt enkelt känns mest rätt. Att prova allt som försäljarna tycker skulle passa...ja då får du hålla på ett par säsonger. Och ett tips som nästan är det viktigaste. Se till att ha pengar kvar till en bra paddel!! Att lyfta 300gram extra 1 miljon gånger på en sommar är jobbigt, och att dra en vobblande paddel genom vattnet är inte heller så skoj.
 
när det gäller att bygga egen kajak, som jag fått ett tips om undrar jag litegrann om detta - var hittar jag lämplig byggbeskrivning (ska iofs kika lite på en kompis som ändå ska byta ut delar av sin ram) ...vilket träslag rekommenderas? stämmer det att man kan använda presseningsduk eller vad rekommenderas på den punkten?

verkar vara ett ekonomiskt sätt att prova på och komma igång de första säsongerna, men vill ju ändå att det ska 'flyta på bra'.

tycker mig ha fått många sunda synpunkter hittills och tacksam för mer i den vägen, tänker över de olika argumenten och har fått mycket att begrunda...
 
Hemsidor

Kolla under Länkar Bygga själv. Där finns min sida (Friedel Design) plus en hel radda av det bästa Sverige har att erbjuda när det gäller knep och knåp.

Man kan i princip bygga av vad som helst bara det tål vatten

Hasse

Ps måste verkligen hålla med den som skrev att det är viktigt att man köper en bra paddel och ingen uthyrarpåk

Ds
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
yeppe Bra nybörjarkajak? Paddling allmänt 13
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
kajaken_yahoo.com Tragisk olycka - vi bör läsa för att lära Paddling allmänt 24
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
thureb Kajaktest vad bör ingå? Paddling allmänt 28
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.