Viktigt att tänka på..?

Vill veta vad man ska tänka på vid kajakköp!

Material?

Både roder och skädda?

Packluckors utformning?

Daglucka/fikalucka?

Gärna modellnamn som är billiga och bra :)

Har tänkt köpa beg. eller nytt om det finns reor någonstans ;)

All information av intresse!

Har kikat på Point 65:eek:rna lite..

// Jocke
 
Skulle även vara tacksam om info om klubb i Stockholm/Värmdö med plats för kajak :) Brunnsviken har dessvärre 2 års väntetid har jag hört och det funkar tyvärr inte för mig.

Är student på Stockholms universitet, så om någon vet om de har klubb eller så tas detta tacksamt emot!

// Jocke
 
Rekomenderar glasfiber (billigt alternativ) och absolut roder.
Har själv fyra kajaker som jag gjort själv, två med skädda o två med roder.
Hyr form och baka själv, blir absolut billigast. Kräver kanske lite yrkeserfarenhet, men det får man på köpet!
 
Det finns platser i Gröndal hos Örnsbergs Kanotsällskap (ÖKS) har själv kajaken där. Kajakförvaringen är nästan rakt under E4:an (bron mellan Stora Essingen och Gröndal/Liljeholmen). Perfekt som utgångspunkt både för citypaddlingar och för en dagstur med Fika ut till nån ö i Mälaren.

Då det gäller Val av kajak... Nästan omöjligt att rekomendera nåt speciellt modellnamn. Bara att provpaddla och känna sig för. Själv tycker jag det finns en poäng att lära sig paddla en välbalanserad skäddakajak. Genom att göra det tycker jag man bygger upp en känsla för hur man styr och hanterar kajaken med hjälp av tyngdpunkt, paddel och ibland - skäddan. Har man definitiv nytta av även i en roderkajak.

Sen - och detta är personliga preferenser. Glasfiber, kevlar, kol eller kol/kevlar är oslagbart tycker jag. Plastkajak är väl ok eller att föredra om man hyr kajak eller paddlar fors. Annars - gå för laminat.

Packluckor - viktigast av allt, de ska vara täta! Är det en rund lucka ska man minst få ner en Trangia tycker jag, annars blir det svårpackat. Fikalucka - enligt min åsikt överreklamerat. Ofta en liten lucka som gör att man får ett skott nära mitten av kajaken där man borde ha den tyngsta packningen men som är svårlastat p.g.a. luckstorlek. Men återigen - preferenser är olika. Idealet för mig är två stora luckor fram och bak och jag skippar gärna fikaluckan.
 
OK, lite märkes- och i viss mån modell-oberoende frågor:

Fikalucka
Fikalucka ser snitsigt ut, men kan diskuteras. Ofta har man största luckan längst bak och då är det lite syn att fikaluckautrymmet inkräktar på det aktre lastutrymmet. Fikaluckan kan man ju använda till saker som ska kunna plockas fram under dagen; men som regel ska man ändå ha fram nåt ur de större luckorna, och då kvittar det liksom med fikaluckan. Det man ska ha under själva färden är f ö bäst att ha på fördäck, möjligen i sittbrunnen. Dock tycker jag att det är bra om skottet bakom sitsen är så nära sitsen som möjligt. Då får man mer last utrymme, och närmare centrum. Dessutom blir sittbrunnen mindre till volymen, vilket är bra om man ska tömma den på vatten. Jag har själv fikalucka, men skulle åtminstone inte prioritera detta högt vid kajakval.

Roder/skädda
Om man ska paddla för att transportera sig, och inte för att surfa e d, så är det oerhört tacksamt med roder när man har sidvind. Det funkar väl i viss mån med skädda också, särskilt en reglerbar. Men roder är effektivare och med det kan man ju dessutom svänga utan att trixa med kantställning/styrtag. Detta är dock en bonus, och vindkompensationsmöjligheterna huvudsaken.

Luckor
Stora luckor är bra; sovsäck, tält och liggunderlag är inte lätt att få ned i små cirkulära luckor. Själv har jag ingen erfarenhet av annat än gummiluckor, men storleken på luckor som är lite rektangulära och i skrovmaterialet, gör att de ser bra ut. Tror dock att det kan vara vanligare att de är otäta (?). De brukar också kunna vara lite pyssligare att öppna och stänga.

Material
Glasfiber är väl bra. Det finns väl antagligen bra termoplastkajaker också, men en del av dessa brukar nog vara lite mer trögpaddlade. Kol och kevlar är så fördyrande att det är tveksamt om det är motiverat på första kajaken. Risken är ju rätt stor att man vill byta modell efter nåt år.



Tro slutligen inte på alla råd om kajaker; alla verkar ha så bestämde åsikter trots att de ofta är helt motsatta...
 
Tänk brett

I stort sett samma fråga var uppe alldels nyss, se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31757

Ett allmänt råd är att inte låsa sig vid ett material eller en viss kajaktyp. En väl utförd kajak är en bra kajak, oavsett om den är av hårdplast, mjukplast eller trä, en kajak avsedd för skädda fungerar med skädda, en kajak för roder fungerar med roder.

Köp en vanlig modell, så kan du lätt byta, om du inte är nöjd!

hälsningar
Jens
 
Viktigast är att dykflaskan får plats :)

Gör såhär när du ska välja kajak: prova ett par olika modeller hos någon som hyr ut kajaker. Om du sen hittar en beg kajak som verkar vara en bra affär, köp den! Paddla den en säsong, med mer paddelvana kommer du att veta bättre vad du vill/inte vill ha och kan sälja kajaken till ungefär samma pris du köpt den för om du vill ha något annat.

Goda råd i all ära, paddla!!

Men visst, ett roder är ju trevligt att ha...

/Sandra
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Indigobarn Hur viktigt att skölja av? Paddling allmänt 8
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
avslutad130206 Ny med kajak i midsommar - Vad tänka på? Paddling allmänt 10
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
losvahmaldav Att tänka på vid en längre kanottur !?? Paddling allmänt 11
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Punkrocker Nybörjarkajak - vad bör jag tänka på? Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.