Kajakhållarna passar inte längre...

Jämrans elände... bytte till en nyare bil i vintras. Och för att även i år kunna flänga omkring med stil, dvs. med kajaken på taket, så sprang jag iväg och köpte mig nya fina orginaltakräcken.

Men nu visade det sig att det nya takräcket hade en strömlinjeformad (nåja, rundad) profil istället för det gamla rektangulära snittet, och därmed passade inte längre VKVs kajakhållare.

Någon som råkat ut för samma sak, eller har ideer på en lämplig modifiering? Är tveksam om det duger att bara byta till en bredare U-profil (på kajakhållarna), känns som om det inte blir så säkert i och med de rundade kanterna på räcket.

Leif...
 
Hur ser takräcket ut ?

Svårt att svara på om det går att göra en lämplig modifiering, när man inte vet hur balkarna ser ut.

Vad är det för bil och vad är det för fabrikat på takräcket. Även om det är ”originaltakräcke” kan det vara tillverkat av något annat företag, som Thule. Har du någon länk med bild ?

Jag har gjort mina egna hållare, men det var för att ”VKV hållarna” inte passade till min kajak.

Per Brune
 
Har du slitit på det nya räcket?
Till min V40 kunde jag välja oval eller rektangulär profil, kanske du kan byta dina mot vanliga?
Annars skulle jag vilja klamra dom runt balken, något som inte är helt lätt att modifiera på ett par VKV hållare dock.




JL
 
Slöjda!

Vi bytte en bil förra våren till en Citroën Xantia Break. En mycket trevlig fransyska, ryggen tycker det är suveränt att kunna sänka bilen vid på- och avlastning. Nästan en dm gör väldigt mycket.
Denna bil har skenor i taket där man ska sätta fast speciella fötter till takräcket. Originalbågen är både oval och böjd för att passa in i linjerna. Snyggt men opraktiskt.
Iväg bar det för att skaffa Thulerör, rektangulära och raka, samt ett antal insexskruvar med rätt längd och en näve brickor.
Fram och bakbågen har olika brett mellan fötterna så det blev till att mäta på plats. Efter lite funderande och blindprovande så borrade jag två hål i vardera ändan av rören. Rören är slitsade på undersidan för att kunna ställa in rätt bredd. Skruvarna måste ha ett mothåll så fyra sådana fick jag göra av en bit plattstång. Brickor fick läggas emellan för att kompensera för den böjda bågen.
När jag nu sätter dit bågarna på bilen så behöver jag dra sex skruvar så sitter dom som berget. Dessutom är bågarna helt rena på översidan så kajakhållarna kan placeras nästan var som helst. Andra saker kan lätt läggas på utan att skadas av fötterna.
Ta en titt i Thules katalog, där finns många olika detaljer som kan hjälpa till att lösa problemet.
 
Har tyvärr ingen bild, men om man tänker sig den vanliga rektangulära profilen med en bullig D-profil påsatt i fram och bakkant så är man nog ganska nära. Den är alltså bredare men ungefär lika tjock som en normal hållare.

Funderar lite smått på att byta den lilla U-profilen på kajakhållarna mot en större som klarar att gränsla räckets nya breda profil samt även sticker ner en cm under räcket. Sedan borra två hål i underkanten på profilen och trä en sprint, i form av ett långbyglat hänglås, igenom och på så vis säkra hållarna. Någon form av fjädrande gummi i botten på U-profilen behövs också för att få det hela i spänn så att de inte kanar omkring på räcket. Nåja, får fundera vidare.

Byta räcket är nog inte längre en option, tror inte att det fanns något annat heller för den delen.

Angående Citroen så är jag redan frälst, har haft både CX och Xantia och numera flänger jag omkring i en C5 :)
C5'an är dock rätt hög jämfört med Xantia'n så ur kajaklastningssynpunkt är den ett steg bakåt.

Leif...
 
Vertikallastare

bogart; sa:
Men nu visade det sig att det nya takräcket hade en strömlinjeformad (nåja, rundad) profil istället för det gamla rektangulära snittet, och därmed passade inte längre VKVs kajakhållare.

Pensionera VKV-kajakhållarna de är inte lika bra som de vertikala stänger som man skruvar fast och surrar kajakerna mot. Se tidigare trådar om lastning. T ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19402

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14914

Thure
 
bogart; sa:
Jämrans elände... bytte till en nyare bil i vintras. Och för att även i år kunna flänga omkring med stil, dvs. med kajaken på taket, så sprang jag iväg och köpte mig nya fina orginaltakräcken.

Men nu visade det sig att det nya takräcket hade en strömlinjeformad (nåja, rundad) profil istället för det gamla rektangulära snittet, och därmed passade inte längre VKVs kajakhållare.

Någon som råkat ut för samma sak, eller har ideer på en lämplig modifiering? Är tveksam om det duger att bara byta till en bredare U-profil (på kajakhållarna), känns som om det inte blir så säkert i och med de rundade kanterna på räcket.

Leif...

Jag fick samma problem då jag nyligen köpte en Renault Scenic med strömlinjeformade takräcken som är 65 mm breda. Löste detta på följande sätt:

U-profilen är nitad med alunit till själva vaggan och man kan borra ur denna med ett 6 mm borr. Skär sedan bort det blå skumgummit vid den ytan där kölen ligger mot och ta bort den försänkta niten. Köp rostfria försänkta skruv M6 och vingmuttrar och borra hål i takräcket. Sedan är det bara att skruva fast själva vaggan som kajaken skall ligga i, dikt mot takräcket. Funkar urbra och snyggt blir det också. Den lösa skumgummibiten sitter sen med två gummisnoddar.

Själv skaffade jag dessutom korta skruvar som ersättning för nitarna så att jag kan använda hållarna som förut med U-profil på.

/Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.