Fästa paddel och arbeta med benen

Två frågor.
1. Skall en plattpaddel dras så att det inte blir några virvlar kring den? När jag försöker det kommer kraftinsatsen senare i draget. Är det något som är viktigt att träna på eller är det av mindre betydelse?
2. Blir snabbt trött i insida lår, ingen domning eller somning, bara trött. Vad skall man göra åt detta? Försöker arbeta med benen och har provat lite olika raka/böjda ben.
/Kristofer W
 
Trött typ direkt, eller efter ett tag?

Jag känner inte igen att man blir trött just insida låret, men överlag problem med att man kan bli trött på en gång i benen, och det brukar bero på att man inte har en avslappnad sittposition. Anledningen till det kan vara att man har lite för begränsad rörlighet i diverse muskler som fäster i höften, och/eller att sätet är lite knasigt utformat. Det är väldigt viktigt att man har bra glid på sätet så man inte behöver övervinna sätet i varje höftrotation. Det är bättre med ett planare säte än ett med djupa gropar för sittbenen.

Ska man arbeta med benen upplever jag att det är enklare om sätet sitter högre än det normalt är monterat i en långfärdskajak. Nackdelen med högt monterat säte är förstås att kajaken blir mindre stabil.
 
Ok, tack! Kan prova med att lossa sitskudden från sitsen kanske för att få lite mer glid eller en extra, glatt, kudde. I den här kajaken sitter sidmonterade pedaler. Jag har också provat andra med fotstöd i mitten eller över hela bredden och det har nog fungerat bättre. Och ja, det är i stort sett direkt.
 
Jag har fått följande test beskrivet för mig hur man ska kolla om man är tillräckligt rörlig för att paddla racer -- lägg dig med ryggen på golvet och benen uppför en vägg (går ha benen på golvet också och ryggen uppefter väggen, men det är enklare att känna efter tvärtom), om man avslappnat kan ha rumpan ända mot väggen utan att ha massa svank i ryggen och att det inte sträcker alldeles förfärligt på baksidan benen, då är man tillräckligt rörlig.

Det går förstås att paddla om man är stelare, men man tjänar på att träna upp rörligheten ytterligare.

För att få till full höftrotation behöver man relativt god rörlighet, eller rättare sagt inte kass rörlighet, vilket många kontorsarbetande individer har. Själv är min rörlighet lite mindre än önskvärt, kan känna att det sträcker lite här och där när jag försöker rotera för fullt.

Förutom att det blir lättare att paddla med god teknik sägs god rörlighet bidra till att göra det enklare att hålla balansen (antagligen genom att musklerna kan arbeta någorlunda obehindrat genom hela paddeldraget och därmed bidra till att göra de av balanssinnet styrda mikrokorrigeringar som krävs för att balansera ekipaget).
 
1) Ja, en plattpaddel skall dras så det inte blir några virvlar kring den. Det går i och för sig utmärkt att dra den så det blir virvlar men du kommer att slösa ca 10% av din energi på att skapa virvlar i vattnet istället för att förflytta dig framåt. Får du virvlar slirar paddeln någon decimeter mer än om du inte får virvlar.

Hemligheten ligger i att sticka ner paddelbladet helt innan du börjar dra i paddeln. Först alltså en i stort sett lodrät rörelse för att sticka ner bladet i vattnet och sedan en horisontell kraft/rörelse för att ta dig framåt. En bra övning kan vara att stanna upp helt i paddelrörelsen när båda bladen är i luften, skaftet är ungefär horisontellt och kroppen vriden så att axeln vid bladet som skall sättas i pekar snett framåt. Sedan sticker du i bladet i sin helhet utan kraft bakåt. Därefter börjar draget. I början känns det vingligt att inte ha någon kraft bakåt vid isättet. Det är lättast att öva i en onödigt stabil kajak och vid låg fart, tex i lätt motvind. Blir ditt drag fortfarande kortare än tidigare beror det nog på att du börjar vrida tillbaka kroppen medan bladet fortfarande är i luften.

Momentet att stanna upp i paddelrörelsen kallas rysspaddling. Det hjälper dig att fokusera på isätt och kraftinsats. Jag hittade följande länk när jag googlade: http://www.kanot.com/webarchive/data_backadmin/racingmarathon/Teknik%C3%B6vningarVattenLand.pdf

2) Vad gäller benrörelsen. Ditt problem kan möjligen bero på att du har knäna för högt. När du trycker skall du kunna lägga benet platt mot skrovets botten. Om sitsens framkant är för hög kommer du att känna det när du provar att lägga benet mot skrovets botten.

Lycka till, Klas
 
Sänka knäna är ju lätt att prova. Tack för det tipset! Undvika virvlar fungerar någorlunda om jag går in för det men bladen kommer rätt djupt och jag förlorar början av draget. Känns som om fästandet tar för lång tid men det skall väl gå att lära sig.
Tack för bra svar!
 
Det där med virvlarna -- jag vet inget om att paddla långsamt, men har man som avsikt att paddla fort kommer det bli virvlar, och paddelbladet kommer åka bakåt litegranna (en vingpaddel storleksordningen 5 cm på ett helt paddeltag, skulle tro att det är något mer för en plattpaddel). Ja, det är "energislöseri", men lika ofrånkomligt som att kajaken river upp vågor.

Paddlar man långsamt finns det inte mycket behov av att jobba med benen. Riktigt bentramp blir nog egentligen bara aktuellt över säg 8-9 km/h, och då är trycket på fotblocket tämligen milt.

Så, om du paddlar i farter där bentramp är intressant, då kommer det bli virvlar i vattnet också.

I ett paddeldrag kan vissa energislösande moment kan vara värda vad de kostar för att man tjänar mer än man förlorar. T ex kan man utveckla mer kraft i början av draget, så ska man paddla fort är det bäst att utveckla mest kraft där, även om det nu skulle bli mer virvel då (vet inget om det). Börjar man dra luft och såna grejer har man problem med isättet eller är för stark för sin bladyta.

"Krigen" mellan grönlandspaddel och vingpaddel brukar handla lite om detta. Grönlandspaddeln är mer fokuserad på energieffektivitet och vingpaddeln på högsta möjliga effektuttag.

Angående benet platt mot botten är det en annan skola är slätvattensskolan. En slätvattenspaddlare sträcker i inte ut benet helt och hållet, lika lite som en roddare gör det. Benet helt utsträckt är knät i sin låsta position, ett specialläge som är till för att man ska kunna stå och vila utan att belasta musklerna. Men man kan inte utveckla "knästräckarkraft" i det läget, så den sista delen av benuträtningen förlorar man kraft om man går hela vägen. Därför har man fotblocket i en racer så nära att benet aldrig blir helt rakt. Sätet i en racer sitter ju också upphöjt så man kan inte hamna med knäna platt mot botten.

Summa summarum är det nog bäst att ange vad du är ute efter i din paddling och vilken utrustning du använder. Att du använder plattpaddel tyder ju väl på att det inte är nån racer du kör?
 
Paddlar man långsamt finns det inte mycket behov av att jobba med benen. Riktigt bentramp blir nog egentligen bara aktuellt över säg 8-9 km/h, och då är trycket på fotblocket tämligen milt.

Litet förtydligande. Varför använder man ben och bål? Ibland säger man lite slarvigt att de är uthålligare än armarna, men det är ju inte grejen. Armarna kan vara mycket uthålliga, problemet är att det ryms inte så mycket muskelmassa på dem. Ska man paddla fort behöver man få ned mycket kraft i vattnet, och ska all den kraften komma från armarna då blir man fort trött. Men om man inte ska paddla fort så bara lite kraft behöver ned i vattnet, då kan man alldeles utmärkt vispa på med armarna ensamt i timtal.

Om man ändå lärt sig att använda benen så kan man använda dem i låga farter också, för att liksom nöta in tekniken, även om det inte är nödvändigt. Jag skulle gissa att bentramp i låga farter är något mindre energieffektivt än att inte använda benen, eftersom lite slösas på att övervinna friktion mot sätet, men man kommer ju inte bli trött av det utan bara äta lite mer mat på rasterna.
 
Förtydligande

Det där med virvlarna -- jag vet inget om att paddla långsamt, men har man som avsikt att paddla fort kommer det bli virvlar, och paddelbladet kommer åka bakåt litegranna (en vingpaddel storleksordningen 5 cm på ett helt paddeltag, skulle tro att det är något mer för en plattpaddel). Ja, det är "energislöseri", men lika ofrånkomligt som att kajaken river upp vågor.

Angående benet platt mot botten är det en annan skola är slätvattensskolan. En slätvattenspaddlare sträcker i inte ut benet helt och hållet, lika lite som en roddare gör det.

Ett förtydligande:
Med virvlar avsåg jag de virvlar man får om man under isättet drar med luft med paddelbladet. Om du drar med luft kommer bladet att slira långt mer än de 5 cm du nämner. Om du har ett bra isätt - dvs får ner bladet utan luftvirvlar - så stämmer det nog med de 5 cm slirning du nämner. I så fall finns det nog inte så mycket mer förbättringspotential.

Med benet mot skrovbotten menade jag underbenet. Tanken är inte att du skall pressa benet mot skrovbotten vid normal paddling. Jag har använt det som ett knep för att hitta ett lagom avstånd mellan sits och fotstöd. Det är lättare att trycka med benet i det läget än med högre placerade knän. Jag lärde mig det för ett tiotal år sedan av den nuvarande landslagstränaren. Men sanningarna kanske ändrats med åren :)
I de (gamla) racinglådor jag paddlat (Tiger, Jaguar, Razor mfl) går det utmärkt att få ner underbenet mot skrovbotten.

Mvh, Klas
 
Ok, skall klargöra lite.
Jag har "egentligen" en Thomasson Njord med grönlandspaddel men behöver träna mer med den under överinseende för att få upp tryggheten (man ramlar inte ur, utan det är ett lite projekt att göra våt urgång). Därför har jag börjat paddla vår "utlåningskajak" när jag vill träna ensam. Den är en Seabird expedition PE och paddeln är Stadiums glasfiberpaddel (verkar ej finnas längre). Syftet är dels att lära bra teknik (för båda paddelsorterna) och dels få motion. Plattpaddelträningen skall ersätta styrketräning, så jag vill kunna ta i. Ett problem tycker jag är att sittbrunnsöppningen inbjuder till att ha knäna ihop men pedalerna kräver att man har fötterna isär. Provade vid inköpstillfället en VKV Lisa och det fotstödet var bättre.
 
Med benet mot skrovbotten menade jag underbenet. Tanken är inte att du skall pressa benet mot skrovbotten vid normal paddling. Jag har använt det som ett knep för att hitta ett lagom avstånd mellan sits och fotstöd.

Ah, då är jag med. Ska testa tricket med underbenet, aldrig hört det förr. Men nu har jag det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat_17_06_20 Bästa sättet att fästa GoPro på kajak? Paddling allmänt 9
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Mats Bengtsson Hur fästa sitsen i kajak Paddling allmänt 3
miljonmicke Fästa vingar i sittbrunnsargen Paddling allmänt 12
tomatchili Hur fästa säkerhetsutrustning på kajak? Paddling allmänt 3
pellegill Fästa paddeln på däck? Paddling allmänt 3
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Fästa paddelbladen till handtaget? Paddling allmänt 11
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.