Lågväxlad paddel

Den här tråden har säkert förekommit en miljon gånger men då jag inte riktigt hittat vad jag söker så startar jag en ny.

Jag paddlar en trapper adventure, 500cm lång, 54 cm bred, ganska lättpaddlad. Just nu paddlar jag med en werner shuna på 215 cm eftersom jag tycker att det är roligt. Ibland får jag dock ont i axeln och då jag tänkte paddla några lite längre turer i sommar så har jag kommit fram till att komplettera med en lite lägre växlad paddel.

Jag är 185 cm lång och ganska normalstark, ,men som sagt, lite axelbesvär. Jag tror att det är en av filurerna i rotatorcuffen som spökar (m. supraspinatus (impingement tror jag det kallas på branchspråk)).


Hursomhelst, det var bakgrunden. Nu till tråden. Alla tips mottages tacksamt, gärna med långa motivationer och diskussioner om bladbredd, paddellängd och dylikt.


Petter
 
En mindre paddel är nog inte fel.
Men kanske du skulle behöva träna upp stabiliteten i axeln? Här är en bra länk angående axelproblem.
 
Little Dipper

Gillar du Shuna men vill ha något för låg paddelföring så har du förvånansvärt bra grepp i Little Dipper eller Camaro och behåller det du gillar hos Shuna. Lägg till några cm i längd från den paddel du har. 220 eller 225 cm är mitt förslag, själv gillar jag korta paddlar men smaken och paddelstilen är olika.
 
Köp en justerbar paddel

Hej,
Här finns några inlägg om paddelns längd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55521

Utifrån din beskrivning av dig själv skulle jag säga 214 till 218 cm paddellängd. Kanske ned till 212 cm med tanke på din skadade axel. Kortare paddel ger lättare växel vilket kräver mindre kraft men högre frekvens. Om du har ett dåligt isätt och paddeln slirar mycket i vattnet kan du gå upp några cm i längd. En bra lösning kan vara att köpa en justerbar paddel så kan du prova dig fram.

Lycka till, Klas
 
Epic midwing small

Tack för respons

Lite tankar:

Ställbar längd på paddeln har jag endast sett på epic midwing small som verkar vara en trevlig paddel förutom som jag läste på en recension här på hemsidan att delningshylsan har en tendens att bli dålig vilket är lite ofint på en paddel som kostar 4000. Någon som har erfarenhet av denna paddel?

Jag har också funderat på vingpaddel i allmänhet. Hur låg paddelföring kan man ha med vingpaddel och fortfarande dra nytta av konstruktionen?


En annan paddel jag funderat på är aquabound stingray som ju är lite billigare och går att få i full kolfiber för 3000 till en vikt av 640 gram vilket är trevligt. Återigen, någon som har erfarenhet?

Appropå på axelstabilitet så tror jag att jag bör ge rotatorkuffens utåtrotatorer lite mer träning. Kanske kommer det avhjälpa problemet. I alla fall så kan jag konstatera att min vänstra tumme pekar lite mer medialt än min vänstra tumme vid avslappning.
 
Tack för respons
Ställbar längd på paddeln har jag endast sett på epic midwing small som verkar vara en trevlig paddel förutom som jag läste på en recension här på hemsidan att delningshylsan har en tendens att bli dålig vilket är lite ofint på en paddel som kostar 4000. Någon som har erfarenhet av denna paddel?

Jag har också funderat på vingpaddel i allmänhet. Hur låg paddelföring kan man ha med vingpaddel och fortfarande dra nytta av konstruktionen?

Jag tror du kan få de flesta paddlar från Bracsa med justerbart skaft. Deras delningslösning brukar funka bra. http://www.braca-sport.com

Du bör ha en väl skolad paddelteknik för att dra nytta av en vingpaddel annars ställer den bara till det för dig. En vuxen motionär kan behöva ett till två år och tre till sex instruktionstillfällen för att få till tekniken. Inlärningstiden beror mycket på hur länge man nött in en felaktig teknik (eller kanske snarare en teknik olämplig för vingpaddel).

Mvh, Klas
 
En vingpaddel kräver paddelföring i axelhöjd eller högre för att fungera bra, dvs påskjutshanden skall vara i axelhöjd eller högre. Problemet vid högre paddelföring är att axelledens stabilitet blir lägre. För en vältränad person är det inget problem, men för en otränade personer med dålig teknik kan det bli problem. Det bli inte bättre ifall axlarna följer med upp vilket ger ännu mer instabilitet och resulterar i värkande axlar. Ifall axlarna hålls ner blir stabiliteten bättre. Vid låg paddelföring hålls axlarna ner automatiskt. Orsaken till att GP anses slita mindre på axlarna är inte bara utväxlingen utan också en paddelföring där axeln är stabilare.

Träning av rotationskuffen är nog den snabbaste vägen till stabilare axlar och då kanske den befintliga paddeln fungerar bra också?
 
Gp

Jag landade till slut på en GP.

Den har dock inte kommit än, jag beställde en i kolfiber eftersom jag är lite pryltokig.

Jag har också börjat jobba med rotatorkuffen och det verkar ha hjälpt en smula också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Mäta vinkel på paddel Paddling allmänt 8
SkogsCalle Delbar paddel gick av, ny bättre skarv? Paddling allmänt 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.