Det här med paddel....

Mitt första inlägg här, tror jag.

Är hyfsat grön på det här med paddling, har hyrt havskajak ett antal gånger och gått en fyra dagars forskajakskurs tidigare, men har nu inhandlat en seayak. Vill i första hand använda den till helgturer men även försöka lära mig schysst paddlingsteknik för lite lek.

Så till frågan: Vad är en vettig paddel för mig? Jag är 181 cm lång. Vad är riktlinjerna för längd, bredd etc. på paddeln? Konkreta förslag, allmän info och glåpord mottages tacksamt!

/Eric
 
Välj en rätt kort paddel(ca216cm) med rätt små långsmala blad för ett mjukare isätt ! Blad ca600-700cm2. Jag har 45gr vinkel å tycker det verkar passa många!
Varför inte testa en lätt fin liten vinge å kanske sen byta till en "vettigare" kajak;)

/Janne
 
Senast ändrad:
Jag har inte en djävla aning, men om du tänkt fortsätta med forspaddling kanske du ska kolla på paddlar som liknar dem?
 
Werner-testet gav inget svar för mig. Tror inte jag valde så exceptionell alternativ. Om jag inte var för snål på slutet... Kanske skulle prova igen...
 
Hur mycket ska vettig en paddel kosta då? Nåt märke man ska passa sig för? Fördelar/nackdelar med olika material? Antar att mått och design är saker man behöver prova sig till själv...?
 
satsa på en kolfibberpaddel mellan 3 och 4000 så får du bra grejor. det finns inget tråkigare än att sitta med en mjuk och tung paddel.
 
Att välja paddel är ju ett mycket personligt val och det bästa är ju att hänga med på nån tur i en klubb, främjandet etc. och byta runt lite med andra, på det sättet får du ju chansen att prova många olika paddlar. Vissa kommer direkt gå bort, andra är ok, vissa ger en "wow" känsla.

För mig t.ex. (som inte paddlar vinge eller grönland) så känns t.ex. vkv:s paddlar helt döda, ingen känsla alls medan andra älskar dem. Och när jag för första gången fick en skumfylld werner i händerna så var det omedelbar "wow". Numera har jag en cyprus som normalpaddel och little dipper som reserv, underbara paddlar för mig.

Många som provat min cyprus har också sagt "wow" medan andra inte alls gillar den, den känns för "lätt" tycker de vilket förmodligen har att göra med flytkraften i bladen.

Alltså, att ge generella råd, "den här paddeln är bäst" är omöjligt. Du kommer känna direkt när du får din "wowpaddel" i händerna. Och i mina ögon är enda nackdelen med Werners skumfyllda kolpaddlar priset... Jag köpte min i USA, halva priset, här hemma är de ju sjukt dyra...
 
Alltså, att ge generella råd, "den här paddeln är bäst" är omöjligt. Du kommer känna direkt när du får din "wowpaddel" i händerna. Och i mina ögon är enda nackdelen med Werners skumfyllda kolpaddlar priset... Jag köpte min i USA, halva priset, här hemma är de ju sjukt dyra...

Att prova sig fram är utan tvekan ett mycket gott råd. Jag skulle ändå inte fästa allt för stor uppmärksamhet vid det första intrycket paddeln ger. En ovan paddel kan ofta kännas "fel" till en början, fasten den kanske skulle vara utmärkt efter lite tillvänjning. Själv får jag ofta en "wowkänsla" under de första paddeldragen av väldigt stora paddlar för det jättelika grepp de ger. Efter några kilometer får jag ont i nacken för att det blir för tungt.
 
Mmm... Det är nog helt omöjligt att svara på. Personer med dina mått kan ses med allt från 200 cm till 240 cm.
Det är ju att prova sig fram som är det roliga! =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Mäta vinkel på paddel Paddling allmänt 8
SkogsCalle Delbar paddel gick av, ny bättre skarv? Paddling allmänt 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.