Restips Sarek

Hej,

Söker lite info och tips om en tänkt tur till Sarek i Aug, är min första tur till Sarek så jag har försökt att hitta en smidig väg som samtidigt är lite intressant, kan ju ha helt fel då jag mest kartledes tänkt ut turen, så ser ni några direkt dåliga val så är jag öppen för förslag..

Starta i Suorva, gå upp i Vuosskelvágge, sedan in i Guhkesvágge, mot och norr om Bierikjávrre, vada Bielajåhkå?, mot Spökstenen och upp östra sidan om Låddebákte, ner i Rapadalen mot Skärkistugan, här har ja läst mej till att vadet vid Lulep Vássjájågåsj ska vara strömt och stora stenar?, likaså att vadet vid Buovdajågåsj ska vara djupt och strömt?, fortsätta bort mot Nammásj som jag skulle vilja gå upp på, sedan vill jag upp på Skierffe och titta, finns det någon lämplig väg upp där från Nammásj hållet?

Sedan har jag ingen bra avslutning på turen, om jag går mot Sitoälvsbron, finns det buss därifrån, eller är det enbart P för egna bilar?, har ni något annat förslag så lyssnar jag gärna.
 
När jag vadade Lulep Vassjajågåsj så var det inga problem. Jag gick ganska långt ner också och inte det vanliga stället uppe på fjället. Vatten upp till låren typ men inte så strömt just då iaf i mitten av juli och på morgonen. Efter Skierffe gick mot Sitojaure och Saltoluokta för bussfärd tillbaka. Kungsleden alltså.
 
Jag ser inget avskräckande i vaden du nämner men vattennivåerna kan variera stort och snabbt - se till att ha marginal i tidplanen så att du kan vänta på bättre förhållanden. Från Nammasj direkt mot Skierfe är det "ingen" som går (men säkert har det gjorts). Norra sidan av Rapadalen blir allt brantare ju längre österut du kommer, inget jag skulle prova. Väljer du att gå längs älven är det nog enklare att ta Nammasj först och sedan göra en tur till Skierfe från Aktse, en mycket vältrampad stig även om det är brant i början. Bussen går bara till Tjåmotis, därifrån brukar det gå att ordna skjuts, Se https://www.aktsebo.se/ där all info om båtskjuts till och från Aktse också finns.
 
När jag vadade Lulep Vassjajågåsj så var det inga problem. Jag gick ganska långt ner också och inte det vanliga stället uppe på fjället. Vatten upp till låren typ men inte så strömt just då iaf i mitten av juli och på morgonen. Efter Skierffe gick mot Sitojaure och Saltoluokta för bussfärd tillbaka. Kungsleden alltså.
Ok, tack för tipsen
 
Jag ser inget avskräckande i vaden du nämner men vattennivåerna kan variera stort och snabbt - se till att ha marginal i tidplanen så att du kan vänta på bättre förhållanden. Från Nammasj direkt mot Skierfe är det "ingen" som går (men säkert har det gjorts). Norra sidan av Rapadalen blir allt brantare ju längre österut du kommer, inget jag skulle prova. Väljer du att gå längs älven är det nog enklare att ta Nammasj först och sedan göra en tur till Skierfe från Aktse, en mycket vältrampad stig även om det är brant i början. Bussen går bara till Tjåmotis, därifrån brukar det gå att ordna skjuts, Se https://www.aktsebo.se/ där all info om båtskjuts till och från Aktse också finns.
Ok, låter klokt att göra en lov ner mot Akste och ta toppen därifrån
 
Från Nammasj direkt mot Skierfe är det "ingen" som går (men säkert har det gjorts).
Det stämmer säkert att det är ovanligt (åt det hållet) eftersom det är så mycket uppför. Nästan lika ovanligt är det åt andra hållet men då är det i varje fall nerför. Jag gick där 2010 och skrev om det här:

Det viktiga är att hålla sig på rätt sida jokken som kommer uppifrån höjden (dvs välja den sida som är längst bort från Skierffe). Vana att navigera genom snårig terräng bör man ha och energi nog för att ta sig uppför hela vägen. De flesta som kommer från Bielaslätten väljer "den höga vägen" till Skierffe men om du först vill besöka Námmásj så är detta en fungerande väg. Fast svettig.
 
Det stämmer säkert att det är ovanligt (åt det hållet) eftersom det är så mycket uppför. Nästan lika ovanligt är det åt andra hållet men då är det i varje fall nerför. Jag gick där 2010 och skrev om det här:

Det viktiga är att hålla sig på rätt sida jokken som kommer uppifrån höjden (dvs välja den sida som är längst bort från Skierffe). Vana att navigera genom snårig terräng bör man ha och energi nog för att ta sig uppför hela vägen. De flesta som kommer från Bielaslätten väljer "den höga vägen" till Skierffe men om du först vill besöka Námmásj så är detta en fungerande väg. Fast svettig.
Kanon, får nog tänka om lite där, är toppen att få lite irl tipps som ungarna säger om man inte är supervass på att läsa höjdkurvor :), får bli den höga vägen, och skippa Nammasj den här gången
 
Kanon, får nog tänka om lite där, är toppen att få lite irl tipps som ungarna säger om man inte är supervass på att läsa höjdkurvor :), får bli den höga vägen, och skippa Nammasj den här gången

Det låter bra. Och om du utforskar och söker i gamla trådar här så finns massor av erfarenhet att ta del av. Fowwes artikel om höga vägen i Rapadalen är definitivt ett måste. https://www.utsidan.se/cldoc/vandring-pa-rapadalens-norra-sida-nagra.htm
 
Det låter bra. Och om du utforskar och söker i gamla trådar här så finns massor av erfarenhet att ta del av. Fowwes artikel om höga vägen i Rapadalen är definitivt ett måste. https://www.utsidan.se/cldoc/vandring-pa-rapadalens-norra-sida-nagra.htm
Jo jag har börjat skumma av alla inlägg här, har även en fundering på att vända på turen och börja vid Aktse och gå norr ut istället, och börja med Norra "leden" ovan dalen, så tack för tipset med länken
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ueakj Restips i vackra Slovakien Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...