Remmar till stavar?

Jag är nybörjare och har köpt ett par stavar som jag gillar. De har dock C-remmar installerade vilket känns obra… De borde vara problematiska om man ramlar känner jag - risken är väl att stavarna är i vägen för händerna när man ska ta emot sig eller? Finns det några åsikter?

Mina första stavar hade också sådana vilket ledde till att jag knäckte staven då jag fastnade i en skreva i brant nedförsbacke. Har också träffat vandrare som tagit emot sig med ansiktet eftersom händerna suttit fast i stavarna.
Jag rekommenderar att du byter remmar, brukar vara en ganska lätt operation, alternativt vandrar utan att spänna fast händerna.

Mina första stavar hade också sådana vilket ledde till att jag knäckte staven då jag fastnade i en skreva i brant nedförsbacke. Har också träffat vandrare som tagit emot sig med ansiktet eftersom händerna suttit fast i stavarna.
Jag rekommenderar att du byter remmar, brukar vara en ganska lätt operation, alternativt vandrar utan att spänna fast händerna.
En annan skaderisk är "skidåkartumme" - man faller med staven i hand och tar emot sig med händerna och handflatorna neråt och pga remmarna så lägger man hela kroppstyngden på tummarna som svullnar av slag/tryck.

/Patrik

Såvitt jag förstått så används C-remmar på "vandringsstavar" för Nordic walking, dvs. för ren, relativt snabb motionsgång på plan mark. De passar, som nämnts, dåligt för vandring i terräng.

Instämmer, vid skidåkning använder jag stavar med C-remmar då det är en helt annan stakteknik och frånskjut. Vid vandring däremot skulle jag inte vilja ha händerna fastsatta vid stavarna, utan alla vandringsstavar jag testat och använder har vanlig handlovsrem.

Jag har ett par SCOTT stavar, där är inga remmar, utan det är plast grepp, så om man faller åker bara handen ut, ingen rem som håller kvar handen

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag har ett par SCOTT stavar, där är inga remmar, utan det är plast grepp, så om man faller åker bara handen ut, ingen rem som håller kvar handen
Hm, det tycker jag är lite märkligt. Remmarna är ju till stor nytta! Det finns en variant med grepp om stav/rem där remmen/staven lätt lossas/släpps vid fall: Tänk, hand in i rem där ena remdelen trycks mot staven med handflatan medan nederkanten av handen vilar mot nederdelen av remslingan och andra remdelen går på utsidan av handen. (OK, svårt att beskriva, men bör kunna förstås med lite praktiska test eller koll av Youtube-klipp om användning av stavar i terräng).

Iaf på hopfällbara är det enkel rem.
Jag har ju många gånger under varje dag de senaste turerna fått klättra och ta tag i stenar eller buskar uppför på markerade leder och då är ju stavarna bara i vägen och kan knäckas och man måste ha dom lösa om handleden för att de ej ska åka iväg utför.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips