Reklamera membran

Hej,

jag har en 2,5 år gammal 3-lagers jacka från FR. Nu har membranet och inneyget börjat lossna runt halsen frame vid hakan, jackan i överigt är i mkt bra skick. Frågan är om det är lönt att reklamera? Själv tycker jag att det är konstruktionsfel, men de kan ju hävda att jag borde ha tvättat jackan oftare el. dyl. Någon som provat liknande?
 
Inom många grenar av industrin läggs stora pengar på att det skall hålla till garantitidens utgång+1 dag, då har man lyckats perfekt.

Textilindustrin är ingen unik ö i produktionshavet.

När man syr upp utomlands och har pressade marginaler blir det säkert frestande att bruka ett äldre lager.

Ego blir inte alls förvånad att laminat släpper, sätts igen av rekommenderade tvättmedel vid tvätt 5 etc. Allt ligger i den fria handelns latituder.

Livslång hållbarhet hade varit rena ruinen för tillverkarna, dessutom kan ju inte konsumenterna följa modet, kort, långt, tätt, rymligt tillskillnad från god storlek och rörlighet vilket i mina ögon borde vara kraven. YMMV

Klart att du kan klaga men sannorlikheten att du vinner får du bara reda på vid ett fullskaleförsök.

För övrigt är vi ju alla med och betalar för det här.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hur ofta har du tvättat den? Hur mycket har du använt den?

Membran vävar tenderar att separera först runt nacke och hals pga kontakt med huden där. Kroppsfetter och oljor sätter sig då i väven vilket får den att delaminera. Det finns en anledning till att flera tillverkare börjat köra med extra lager tyg på in sidan, främst i nacken.
 
Reklamera så klart!

Jag har år 2008 reklamerat en 7 år gammal Tierrajacka i GoreTex, som läckte som ett såll. Detta med framgång. Den gången fick jag 50 % tillbaka i form av presentkort. Nästa generation durkslag (4 år efteråt, och som var tvunget att vara Tierra enligt presentkortet) gav 100 % tillbaka, d.v.s. jag har egentligen fått 3 jackor till 150 % av priset för den första. Skiten blir inte bättre för det, men det dämpar frustrationen en del. I mitt fall anser jag inte att läckage är OK ens i en välanvänd 7 år gammal jacka. Visst kan jackan slitas, men det är enligt mig inte membranets vattentäthet som ska lägga av först om jackan är välskött. Dess funktion borde, enligt den syn reklamen för GoreTex ger mig, hålla lika länge som annat på jackan, d.v.s. sömmar, dragkedjor, etc, bortsett från möjligen ren mekanisk nötning på väven.

Jag har fortfarande kläder i membranmaterial, och kommer säkert att fortsätta köpa sådana till och från, även om jag nu är lite mer luttrad. Men jag är rätt noggrann och antecknar allt som säljarna säger i affären om prestanda och skötselråd (om jag nu handlar i en fysisk sådan). Detta använder jag tillsammans med det sparade kvittot när det är reklamationsdags (för det blir det garanterat någon gång). Hittills har det alltså funkat finfint.

Jag menar att vi måste hjälpas åt att sätta press på tillverkarna när det gäller hållbarhet i våra kläder. Vi betalar massor med pengar för kläder som ska kunna användas i tuffa situationer och då har vi enligt mig rätt att ställa krav.
 
Reklamera!

Det är alltid värt ett försök som andra redan påpekat.

Beroende på vad det är för membran så är det lättare eller svårare att få igenom reklamationen.

Har man ett läckande GTX-plagg inbillar jag mig att det är bättre att reklamera direkt till Gore och sedan låta dem förhandla med tillverkaren av plagget. Det var så jag fick igenom en reklamation av ett par 8-9 år gamla gtx-byxor från TheNorthFace. Gore ersatte TNF för att skicka ett par splitter nya men lite missfärgade brallor till mig.
 
Jag försökte reklamera en Bergans jacka som var ca 2,5 år när den började delaminera runt nacken. Det lyckades inte. Garantitiden var bara två år och Bergans hävdade att det inte kunde vara fabrikationsfel för sådana visar sig genast.
 
Jag försökte reklamera en Bergans jacka som var ca 2,5 år när den började delaminera runt nacken. Det lyckades inte. Garantitiden var bara två år och Bergans hävdade att det inte kunde vara fabrikationsfel för sådana visar sig genast.

Således en skitprodukt i fråga om konstruktion eller materialval! Det är det enda alternativet enligt Bergans logik. Varför skulle en delaminering annars ske, om det nu inte är fabrikationsfel? Skylla på kemisk påverkan? Normal användning torde i min värld vara förknippad med användande av exempelvis solkrämer, utsöndrande av svett, tvättning, samt att jackan kanske är smutsig i några veckor innan man kan stoppa den i maskinen. Delaminering på grund av slitage måste gå att spåra i slitage av yttertyg etc.

Det hade varit intressant att ställa fler frågor till tillverkarna inför ett köp om vad plaggen förväntas tåla och gärna med skriftliga svar via mail: "Tål de daglig användning?", "Hur många år håller de med X minuters brukande per dag?", "Hur länge håller membranet?", "Hur länge kan jag räkna med att ni tar ansvar för att hålla mig torr?"

Det handlar om mycket pengar, så det finns anledning att se bortom modenyckernas korta horisont och börja kräva hållbar kvalité. I alla fall för oss som är intresserade av den faktorn.
 
Du har upp till 3 år att reklamera produkter som du köpt i Sverige ( http://www.konsumentverket.se/)

Mvh troswe

Skilj på reklamationsrätt och garanti!

Tillverkaren garanterade varan under 2 år. Motsvarande skydd enligt KKL är endast 6 månader. Reklamera både fick och gjorde personen. Dock är bevissvårigheterna avsevärda eftersom köparen då måste visa att felet förelåg vid tidpunkten för köpet och därmed handlar det således i slutändan oftast om tillverkarens goodwill.

Under en garantitid så är i regel bevisbördan omvänd. Detta gäller i vart fall KKL:s 6-månadersregel. I övrigt är säljaren fri att utforma garantivillkoren efter eget tycke och smak om den överhuvudtaget erbjuder garanti.

KKL säger att ett fel som visar sig inom 6 månader presumeras förelegat vid köpet, om inte säljaren kan visa annat, och därefter, upp till 3 år, får ett fel göras gällande om köparen själv kan visa att det förelåg vid tidpunkten för köpet.
 
Senast ändrad:
Även som VV och vad som skrivs ovan måste vi konsumenter bli tuffare, TUV är ju en förening och ägs av medlemmarna, de kan sätta press på både tillverkare och leverantörer. Vårt Konsumentverk är en statlig skattefinansierad organisation och tämligen ofta uddlös.

Det som verkar bäst tycks var upplysta, krävande konsumenter, som klagar och röstar friskt med fötterna. Inkomster vill inget företag tappa.

Utsidan gör här insatser.

YMMV
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips