Reklamera så klart!
Jag har år 2008 reklamerat en 7 år gammal Tierrajacka i GoreTex, som läckte som ett såll. Detta med framgång. Den gången fick jag 50 % tillbaka i form av presentkort. Nästa generation durkslag (4 år efteråt, och som var tvunget att vara Tierra enligt presentkortet) gav 100 % tillbaka, d.v.s. jag har egentligen fått 3 jackor till 150 % av priset för den första. Skiten blir inte bättre för det, men det dämpar frustrationen en del. I mitt fall anser jag inte att läckage är OK ens i en välanvänd 7 år gammal jacka. Visst kan jackan slitas, men det är enligt mig inte membranets vattentäthet som ska lägga av först om jackan är välskött. Dess funktion borde, enligt den syn reklamen för GoreTex ger mig, hålla lika länge som annat på jackan, d.v.s. sömmar, dragkedjor, etc, bortsett från möjligen ren mekanisk nötning på väven.
Jag har fortfarande kläder i membranmaterial, och kommer säkert att fortsätta köpa sådana till och från, även om jag nu är lite mer luttrad. Men jag är rätt noggrann och antecknar allt som säljarna säger i affären om prestanda och skötselråd (om jag nu handlar i en fysisk sådan). Detta använder jag tillsammans med det sparade kvittot när det är reklamationsdags (för det blir det garanterat någon gång). Hittills har det alltså funkat finfint.
Jag menar att vi måste hjälpas åt att sätta press på tillverkarna när det gäller hållbarhet i våra kläder. Vi betalar massor med pengar för kläder som ska kunna användas i tuffa situationer och då har vi enligt mig rätt att ställa krav.