Membran och omvänt ångtryck?

Om jag har fattat det hela rätt så är membranplagg något som utsätts för omvänt ångtryck om man t ex. sitter på blöt mossa med g-tex byxor. Fukten i mossan värms upp och ångar igenom membranet åt fel håll så att säga, eller?
Om man då är ute och går med en ryggsäck i regn, borde inte trycket mot rygg och axlar utsätta membranet för samma tryck som sittandet på mossan och borde inte fukt då tränga in genom membranet?

Jag råkade ut för just detta och undrar just om jag missat nåt eller om jackan är paj eller dålig och behöver bytas ut... (inte helt orimligt då den var ganska billig och inte av något "riktigt" märke, dessutom har dugt väl i ett par år).
 
Om man då är ute och går med en ryggsäck i regn, borde inte trycket mot rygg och axlar utsätta membranet för samma tryck som sittandet på mossan och borde inte fukt då tränga in genom membranet?

Instinktivt skulle jag säga att svetten inifrån nog är ett större problem än eventuell regnvattendiffusion utifrån när man går med ryggsäck. Blöt under ryggsäcken skulle man ju bli även om man var naken.
 
Ja diffusionen funkar åt båda hållen

Under "rätt" omständigheter skulle fukt utifrån diffundera in och göra dig blötare :)

Ångbastu och regnskog torde vara miljöer då detta kan hända.
 
Bara en fluga...

Andasmembranen har funnits i snart 30 bast och fortfarande är det ett mysterium. :)

Varmt dras mot kallt och blött dras mot torrt, oavsett riktning.
 
Instinktivt skulle jag säga att svetten inifrån nog är ett större problem än eventuell regnvattendiffusion utifrån när man går med ryggsäck. Blöt under ryggsäcken skulle man ju bli även om man var naken.

Jag skulle säga att det är en kombination. Om tyget på axlarna är varmt och blött så kan inte fukten innifrån komma ut. Blöta Goretexkläder släpper ut fukt betydligt sämre än torra.
 
Om regnet håller tyget blött och ryggsäckens tryck mot mina axlar och rygg håller tyget varmt av friktion och kroppsvärme så hindras svetten inifrån att komma ut?
Då spelar det alltså ingen roll om jag så köper en superninjagoretexjacka, för inte ens den kan man förvänta sig håller mig torr i det läget?
 
Om regnet håller tyget blött och ryggsäckens tryck mot mina axlar och rygg håller tyget varmt av friktion och kroppsvärme så hindras svetten inifrån att komma ut?
Då spelar det alltså ingen roll om jag så köper en superninjagoretexjacka, för inte ens den kan man förvänta sig håller mig torr i det läget?

Vart ska svetten ta vägen om det är en ryggsäck i vägen? Så tänkte jag.

Svettig mot ryggsäcken blir man ju även utan jacka, utan att det regnar, och att ta på sig en membranjacka förbättrar ju inte andningen, utan precis tvärtom.
 
Fukt i

luft som ånga måste kondensera för att det skall bli blött. Kondenseringen sker där det är kallare. Normalt drivs alltså fukten från fuktig hud ut och kondenseras på kallare ytor längre ut i kläderna.

Kondenseringen kan ske på insidan av Goretexmembranet om insidan är kallare än huden.

Thure
 
Nej inte ens en superninjagoretexjacka kan rädda dig vid de situationer. :)

Det enda som funkar någorlunda är ventilationsöppningar, så länge det inte regnar horisontellt vill säga, en superninjagoretexjackor med någon som helst verklighets uppfattning torde vara försedda med sådana. Dock så är ventilationsöppningar en klen tröst för din rygg som ligger dikt an mot ryggsäcken.
 
Andasmembranen har funnits i snart 30 bast och fortfarande är det ett mysterium. :)

....

Precis!

så ni andra menar att:

1) om man med sina gtexbrallor sitter på blött underlag så blir man blöt i rumpan?
2) och att detta beror på att svetten inte kommer ut, inte på att fukt åker in?

... men varför blir man inte blöt i rumpan om underlaget är torrt?
 
Jo det kan man bli under vissa omständigheter även när det är torrt.

Prova att använda Gtex skallplagg naken i kyla så blir du fuktig innifrån när fukten mellanlandar i skalet.

Några fluffiga mellanlager kan lagra fukt och jämna ut detta så det hinner ventileras ut. samt att hålla uppe tempen så att skalet inte håller minusgrader.

Regnar det extremt kraftigt så fungerar ju gtex lkläder sämre men det är då det är blockerat av vatten på utsidan - men dom är ju multifunktionella så och fixar allt.
Dom fungerar ju fortfarande bättre än ett regnställ iaf.
 
1) om man med sina gtexbrallor sitter på blött underlag så blir man blöt i rumpan?
2) och att detta beror på att svetten inte kommer ut, inte på att fukt åker in?

Nu var det ju inte frågan om att sitta på blött underlag, utan om att gå med ryggsäck i regn. I det fallet vill jag tveklöst hävda att man blir blötare av svett som inte kan ledas bort än av att fukt från ryggsäcken diffunderar in.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...