Skaljacka...och membran

Hej!

Jag behöver tips på bra jacka. Har letat i gamla trådar men inte riktigt hittat det jag söker.

Letar efter en jacka i stil med Marmots Shadow jacket. Fanns dock endast kvar i blått när jag hittade den( vill ha en röd). Nån som kan tipsa om liknande jacka (dvs enkel skaljacka som ska vara hyfsat lätt men ändå stryktålig - ingen paclite).

Hittade även en gammal tråd om membran (gore-tex o likn). Nån som har några färska rön om vad som är ledande. Enligt tråden var gore tex inge vidare.

HaD!

/jeppe
 
Gore-tex är helt ok (= ventilerar betydligt bättre än galon), men det finns andra som är likvärdiga eller bättre.
Event och Toray Entrant GII XT är bättre än XCR, om man får tro vissa testresultat.

Toray Dermizax, som används av till exempel Bergans och Everest (som "TCS 20000") är ett bra alternativ som dessutom är billigare.

En fördel med Gore-tex är garantin.
 
Tjejen köpte en Bergans Anatomic i våras och den verkar vara en lätt, bra o prisvärd jacka ... ligger på ca 2500-3000 ... 3-lagers Dermizax .. kika på http://www.bergans.no så kan du läsa mer ... det enda negativa är att det inte är dubbel vindslå över främre blixtlåset ... om du är beredd att lägga mer så kan jag rekomendera Haglöfs Helium (3-lagers GoreTex XCR) ... dock går den lös på 4500 vilket inte riktigt passar in i jämförelse med Marmot:en du nämner som exempel ...
 
Diffusionen i Event och Entrant är inte beronde av luftfuktigheten på samma sätt som i GTX.

Här är en länk till en undersökning som gjordes förra året av US Armys motsvarighet till FMV eller nått i den stilen

http://www.verber.com/mark/outdoors...parison of Commercial Outerwear Shell Layers"

Mycket viktigt att på peka i just detta testet är att det utförs vid absolut vindstilla förhållanden. Det är därför softshell tygerna verkar ha lika bra (el. dåliga) andningsegenskaper som membranmaterialen. Lägger man till vind ser resultaten rätt annorlunda ut.


Har du frågor kan du maila killen som gjort testet, han har stenkoll och är mycket hjälpsam.
 
Detta test brukar ofta dyka upp i debatten, och är ju intresant i sig. Dock undrar jag med samma frekvens som testet citeras - och eftersom vi ju pratar "Shell" - : vore det inte intresant att även jämföra de olika materialens nivâ vad gäller "durable waterproof"?
 
Malindo; sa:
Detta test brukar ofta dyka upp i debatten, och är ju intresant i sig. Dock undrar jag med samma frekvens som testet citeras - och eftersom vi ju pratar "Shell" - : vore det inte intresant att även jämföra de olika materialens nivâ vad gäller "durable waterproof"?


Hur, i olika kategorier eller rakt av?
 
Tyvärr förstàr jag inte fràgan.

vad jag menar är följande: Om jag nu ska köpa ett plagg som jag vill ska skydda mig mot regn, ár den viktigaste faktorn för mig att plagget är regntätt. Steg tvà ár sedan givetvis att kolla vilket av de riktigt regntáta plaggen "andas" bást.

jag ár exempelvis lycklig ágare till en av de jackor somm uppges ha bást andning i diagrammet.. jag álskar den jackan.. den ár superlátt, andas som sjutton, bra skuren, har en superhuva, kan i princip stoppas ned i fickan nár den ej anvánds etc. Enda problemet ár att den efter en halvtimmes regn blir blöt pà insidan (av regnet).

Att ENBART jämföra plaggs förmàga att att andas anser jag sâlunda inte 100% relevant, áven om det naturligtvis ár en intresant och viktig del av helheten.
 
Det blir väll i princip ett test per jacka.

Att som i undersökningen testa ett enkelt membran rätt och slätt är ganska enkelt men att sedan veta hur jackan som menbranet användas i är en annan femma.

Engenskaperna hos en super tunn jacka från RAB skiljer sig en hel del från en pansarjacka a la KM trots att båda använder Event. Skillanden skulle vara lika stor om båda jackorna hade GTX-XCR eftersom det inte är membranen som står för skillnaden.

Om jag förstår dig rätt så vill du ha test på hela ekipaget så att säga, membran och tyg?
Inräknat lvislängd, tvättar osv
 
joask202; sa:
Om jag förstår dig rätt så vill du ha test på hela ekipaget så att säga, membran och tyg?
Inräknat lvislängd, tvättar osv

Det test vi talar om testar ju just laminerade membran/tyg, sà det är sàlunda inte det jag fràgar efter.

Detta är ju áven i logiskt, eftersom tillverkarna Event, Gore etc. i regel tillhandahàller konfektionsföretagen just laminat (membran+tyg), inte bara membranet i sig.

I vissa material i testet är detta inte fallet:
- Expanded PTFE membrane (detta ár bara membran - typ Gore-Tex - utan laminerad textil), och ocksà det som har allra minst ângdifusions-motstând, logiskt nog.
- Vissa soft-shell-väver utan membran (Schoeller Dryskin, Schoeller WB...)


Men som sagt, det var inte detta jag menade med mitt första inlágg i denna trâd:

det enda jag ville ha sagt var att

med tanke pà att just detta test,
i just detta forum,
brukar anvándas till att jämföra olika leverantörer av material som anvánds till skalplagg,

sà kan det eventuellt vara pà sin plats att pàpeka att testet i fràga

enbart testar materials förmàga att "andas"

och inte andra viktiga ting som exempelvis "regntâligheten".

Sâlunda ságer testet enbart EN del av det hela, och bör ej anvándas till att bedöma helheten.

man skulle ju i annat fall kunna skicka en nätundertröja för test, och sedan pàstà att dessa plagg ár bâde báttre och billigaree án Gore, Event och hela gánget vid köpa av skaljacka.
 
Malindo; sa:
sà kan det eventuellt vara pà sin plats att pàpeka att testet i fràga

enbart testar materials förmàga att "andas"

och inte andra viktiga ting som exempelvis "regntâligheten".

Helt sant.
Jag antar att vi helt enkelt tar för givet att plaggen är helt och hållet vattentäta, vilket antagligen är en smula förhastat.

Samtidigt är ju vattentålighen något som vi konsumenter faktiskt har möjlighet att testa "åt varandra" på ett betydligt enklare sätt än "andningen".
 
Malindo; sa:
sà kan det eventuellt vara pà sin plats att pàpeka att testet i fràga

enbart testar materials förmàga att "andas"

och inte andra viktiga ting som exempelvis "regntâligheten".

Sâlunda ságer testet enbart EN del av det hela, och bör ej anvándas till att bedöma helheten.

man skulle ju i annat fall kunna skicka en nätundertröja för test, och sedan pàstà att dessa plagg ár bâde báttre och billigaree án Gore, Event och hela gánget vid köpa av skaljacka.

Jo men just "andningen" är väll det enda som enkelt kan testas i laboratorie.

Vad menar du med "regntålighet"?

Saker som på verkar en membranjackas funktion irl är som sagts, vilket tyg det är laminerat mot, DWR, luftfuktighet och temperatur på båda sidor av membranet.

DWR har väll mest med det material membranet är laminerat mot att göra och hur detta material behandlats eller?
 
"Vad menar du med "regntålighet"?"

- Hur pass bra jackan stâr emot nederbörd pch väta i största allmánhet utan att det blir blött pà insidan. Med 'bra' menar jag exempelvis: hur länge, hur hög vattenpelare etc.

*********************************

"Jo men just "andningen" är väll det enda som enkelt kan testas i laboratorie."

- Nej, det gàr bra att testa ovan, samt áven de enskilda materiales nötstyrka, pâverkan efter tvätt, grad av vatten-repelens etc.

******************************************

"Saker som på verkar en membranjackas funktion irl är som sagts, vilket tyg det är laminerat mot, DWR, luftfuktighet och temperatur på båda sidor av membranet."

- Även designen är en viktig faktor, samt övriga materials kvalitet (dragkedjor, resàrband etc)

********************************************

"DWR har väll mest med det material membranet är laminerat mot att göra och hur detta material behandlats eller?"

- Nja, DWR (Durable water REPELENCE) är yttertygets och övriga yttermaterials förmâga att avstöta vatten (sà att det inte suger upp vatten "som en tváttsvamp").
Durable WATERPROOF ár nâgot annat, nämligen jackans förmàga att inte sláppa igenom nàgot vatten till insidan. Detta sker genom en kombination av vattenrepelerande yttertyg, tejpade sömmar och vattentätt membran, samt att även övriga material hàller mâttet samt att jackans design är bra nog..

Detta naturligtvis om vi pratar "hârdskal".

Pratar vi membranlöst "mjukskal" är vávens DWR den mest avgörande faktorn för att hàlla ute regn.

[Ändrat av Malindo 2006-08-28 kl 09:35]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.