Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera?

Hej!

Jag har varit på en extra lång promenad idag med min Norröna Forelhogna Goretex paclite jacka. På mig hade jag en mindre ryggsäck och byxor med nylonbälte med plastspännen. (inga vassa kanter)
Efter promenaden märker jag att det har blivit en skada på jackans inre lager. Magbältet från ryggsäcken har förmodligen skavt mot byxornas nylonbälte. Membranet är inte skadat och det ligger på ett ställe som täcks av fickor så det kommer inte att släppa igenom fukt, men likväl är det störande att det blir något sådant på en jacka som man har haft i bara en vecka.
Med tanke på att jag har planerat att ha stor ryggsäck och samma jacka på mig när jag är ute och vandrar så känns det som att flera sådana skador kommer att uppstå.

Bör jag reklamera detta, eller tycker ni att det är mitt fel? Hur resonerar ni?
 
Min känsla/gissning är det blir svårt att få igenom en reklamation för en skada som uppstått genom mekanisk åverkan.
Det är ju inte tillverkarens fel att din kläd- och utrustnings-kombination skapar skav och slitage på kläderna...
 
Håller med Jonas.

Å andra sidan kan man ju alltid gå tillbaka o höra med affären om det går att göra nåt åt det. Ibland blir jag mycket överraskad för vad de hjälper till. Men det gäller att vara trevlig, inte kräva nåt.

Själv har jag också så där fula slitage grejer på min nästan nya jacka. Det går ju att leva m tycker jag, saker är till för att användas!
 
Det beror väl lite på hur skadan ser ut, en bild skulle vara bra för att kunna ta ställning.
Jag tycker inte min paclitejacka känns direkt omtålig och jag ser inget direkt sltiage på den efter att ha haft den ett år.

Klart du kan höra med butiken men som sagt, se till att vara trevlig. :)
 
Jag är medveten om att grejer slits vid användning. Och det är en skada som inte påverkar funktionen, men jag blev bara förvånad över hur ömtåligt det inre materialet är. Jag har haft andra jackor i kombination med samma skärp och magbälte men utan någon som helst slitage. Dock har de jackorna alltid haft ett nät som det innersta lagret och det kanske förklarar att det inte har blivit slitna.
Jag ska nog fortsätta att använda jackan och se om det uppstår flera skador av samma typ. Blir det fler, då ska jag nog försöka att göra en reklamation.

Här är skadan inget stort, 1,5 - 2 cm.
ripped.jpg
 
Hållbarhet Paclite

Paclite är känt för att vara ömtåligt, fördelen är att vikten är låg och då får man också räkna med en sämre hållharhet. Jag har haft liknande (dock i en vanlig trelagers), jag skickade in och de förstärke partiet som var nött med gore-tex tejp, lage nötningen och förstärkte för vidare nötning. Efter denna "komplettering" har det hålligt betydligt bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.