Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan?

Hej allihopa, jag har funderat en del på varför det så ofta varnas för kläder och skor med membran här på utsidan?
Visst är det en stor marknadsföringshype på dessa material, och de lovar mer än de kan hålla, men det är ju fallet med i stort sett alla material och produkter i friluftssortimentet. (Och för all del i andra typer produkter också.)

Visst är det så att dessa "andas"-material inte ventilerar ut all fukt genom membranen, men precis som andra material så är det för och nackdelar.
Jag har själv t.ex helt slutat ta med en dedikerad vindjacka på turer, helt enkelt för att den bara legat i säcken och aldrig använts, det är alltid min regnjacka som kommer fram när det blåser, utan huvan på och maximalt ventilerad i hals, ärmar och midja.
Då håller den sig torr, drar jag åt allt så luften inte cirkulerar blir det blött på insidan.

Helt enkelt den vanliga balansen vad gäller friluftprylar, är man villig att tactrade-off av nackdelar för att få fördelar.

Är denna "fiendeskapen" mot "tex-mex"-material något jag inbillar mig, eller är det verkligen så att det är väldigt nga här som är anti gentemot membran?
 
Föraktet om man nu vill kalla det så gäller väl först och främst den närmast religiösa övertro som finns kring membranplaggens förmågor.

Marknadsföringen kring dessa plagg är i många fall ren desinformation (den gör folk dummare), i grund och botten är det fråga om fysik: diffusion och semipermeabla membran, som har sina för och nackdelar, men inget mer än så.
 
Skodon med mextex i kan inte torkas över en natt i fält. Skalplagg med mextex i blir ofta för täta för vandring med last.
Men min mössa i mextex är utmärkt en kall regndag.
Pröva vad som fungerar väl för dig.
go tur
 
Jag tycker mig ha ett öppet sinnelag så jag har inget emot plagg med membran. Om vi ska prata om förakt ska vi väl nämna bomull. Typ T-shirt. Finns det nån som inte kan rabbla dess hemskheter undrar jag. Själv bär jag en tunn och skön bomulströja närmast kroppen som blir dyngsur av svett och då ska det ta tid att torka enligt regelverket. Byter till en torr och skön tröja vid rasten och den blöta torkar hyfsat fladdrande utanpå ryggan eller en tunn fleece.
Ett annat mobbat plagg är ylletröjan såvida det inte är tunn merinoull.
Det bästa är väl att prova och känna sig för om plaggvalet fungerar i skarpt läge och man känner att funkar.
 
Håller med joask202 - "föraktet" riktar sig väl snarast mot den oseriösa marknadsföringen och den oblyga prissättningen.
Att inse, att membranplagg inte funkar för just mig (men kanske för någon som svettas mindre elller bedriver en annan sorts aktivitet) är väl en annan sak. Det handlar inte om någon "fiendskap", utan om acceptans för fysikens lagar i kombination med surt förvärvad erfarenhet ;)
 
Tror nog att en och annan gått på marknadsföringen, köpt ett dyrt plagg och sedan blivit besviken när det inte motsvarade förväntningarna. Då får man personer som är lite extra anti.

Gick själv på den niten med min första moderna skaljacka. Trodde på reklamen som lovade att de nya membranen "andas" jättebra, köpte en jacka som var ganska dyr och upptäckte på första utflykten att jag blev helt dygnsur i den. Svettades verkligen något enormt oavsett hur mycket jag försökte ventilera på olika sätt.

Nu är den jackan riktigt bra när det är rätt kallt eller när jag inte rör på mig särskilt mycket. Men försöker jag använda den som vindjacka när jag vandrar blir jag ju helt genomblöt på under en halvtimme, oavsett om det regnar eller inte.
 
Marknadsföringen vad gäller membran-prylar är ju som sagt missvisande, t.ex Gore-tex "Guaranteed to keep you dry" är ju bara bull-shit, men detta är ju som sagt inte på något sätt begränsat till dessa material.

Några exempel på andra marknadsföringsöverdrifter är ju att man ska kunna gå i Merinoull i flera dagar utan att det luktar, eller att ventilatonen i ett tält ska förhindra kondens.
Sanningen är ju att merino luktar betydligt mindre än syntetplagg, men är definitivt inte luktfria, och alla tält får kondens under fel omständigheter, men dessa produkter får inte samma respons, det syns sällan någon här som varnar för att man ska tro på merinoulls egenskaper eller absolut inte köpa ett visst tält för att det under vissa omständigheter bildas kondens.

Ska man ha ett vattentätt plagg är membranplagg på många sätt bättre än t.ex galon, men ska man ha maximal ventilation blir plaggen mycket bättre om de inte behöver vara vattentäta.

Skor med gore-tex torkar ju ofta långsamt, men det har väl inte så mycket med membranet att göra, utan att de oftast är skor som inte behöver gås in, vilket innebär mycket polstring, dvs mycket material som kan suga till sig väta.
Mina gore-tex skor torkar ofta över natten, och har väldigt tunn polstring.
Dessa använder jag dock sällan av helt andra anledningar än vattentäthet och torktid. Min skaljacka med membran torkar på få minuter om den blivit blöt, trots membranet.

Marknadsföringsbullshit vad gäller membran är väl kort sagt lika mycket eller lite bullshit som andra marknadsföringar?
 
Desinformationen kring membran är lite speciell eftersom många som sprider den inte har den blekaste aning om vad de talar om och säger saker som är direkt orimliga och bryter mot fysikens lagar.

Liknande grova missvisningar förekommer sällan i de andra fall du tar upp eftersom de som informerar och vi som hör informationen i dessa fall har en hum om vad som är orimligt och inte.


Dvs du blir inte lika lurad av den senare eller lika förvånad när påståendena inte stämmer.
 
Precis som du säger så är det jättesmidigt med ett membranplagg som ersätter både regnjacka och vindjacka. Sen att man blir sjöblöt av kondens när det regnar är en annan femma. Man hade ju inte blivit mindre blöt av en helt tät jacka (jag har såna jackor så jag vet).

För mig har det alltid varit uppenbart att en membranjacka självklart är tätare än en vindjacka, men inte lika tät som en regnjacka. Men de flesta som är anti-membran verkar ha trott att en membranjacka ventilerar bättre än en vindjacka samtidigt som den är tätare än en regnjacka. Och då är det klart att man känner sig lurad.
 
Jag är helt säker på att det är glappet mellan löften och verklighet som är grejen här. Och det faktum att friluftare i lite större utsträckning ser igenom bluffen eftersom man får mer möjligheter att jämföra material med ökad erfarenhet och större antal timmar/dygn utomhus än "vanligt" folk.

Hade en lite hetsig diskussion med en dagisfröken för något år sedan om just detta. Jag hade gjort mig lite lustig över att man på dagis numera kallar alla överdragskläder för skalkläder, och att många köper goretex till barnen när vanliga galonisar är bättre lämpade. Fick då en lång utläggning om hur mycket bättre goretex är en galon på att andas, osv.

Merparten av vardagsanvändare har helt gått på säljsnacket och tror som sagt att plaggen andas helt fantastiskt bra och är helt regntäta. Det man som friluftare kanske har märkt är att regntätheten är sådar och att man måste impregnera och larva sig, samt inte slita för mycket på plagget annars läcker det. Och andas ändå marginellt bättre än galon.

Kunskapen om miljöpåverkan som kommit på senare år lägger bara fler skäl till varför man borde välja bort membran i många lägen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.