Membran och tvättmedel

När jag köpte mig en ny jacka med xcr membran för någon månad sedan fick jag veta att man skulla använda ett speciellt typ av tvättmedel till alla plagg med någon typ av membran. Detta för att slipp att membranet täpptes igen. Skulle vilja veta ifall ni har någon erfarenhet av detta med olika typer av membran tex windstopper och xcr och tvätt av dessa plagg.

Hälsningar Martin
 
Jag tror att det handlar om yttertyget

Vad jag har förstått av diverse membraninformation så lämnar tvättmedel med "detergents*" (vilket ingen riktigt verkar veta vad det innebär eller hur man undviker dem förutom med de dyra specialtvättmedlen) rester i yttertyget som gör att de binder vatten, vilket i sin tur försämrar plaggets andning på sikt kan förstöra membran och tejp.

Det skulle ju vara trevligt om man kunde hitta nåt billigt tvättmedel som funkar.
Jag tror att det är samma riktlinjer som gäller för försvarets M90-uniformer - nån försvarare som vet vilka tvättmedel som påbjuds där?

Man har ju hört både
"Inte tvätta med tvåltvättmedel - då förstörs impregneringen"
och
"Tvätta bara med tvåltvättmedel - annars förstörs impregneringen"
:)

*Det kan vara så att detergents är detsamma som tensider, men jag är osäker.
 
I...

samband att en viss skidort hade oljat ned min G-Tex XCR Jacka så tog jag kontakt med Svenska Gore innan de fick tvätta jackan.

Det trevliga folket på svenska Gore upplyste mig om att det inte var några större problem med tvättmedel (inte ens kemtvätt var något problem).

Det som däremot spelar roll för tvätt(medel)är de(t) tyg som membranet är laminerat med, men även andra detaljer på plagget, som blixtlås, knappar, "dragstroppar" ("tabs"), resår, m.m.

Det är vanligtvis med ovanstående detaljer som tvättråden skapas/anges även om G-tex membran tydligen skall vara rätt tåliga (för tvättmedel utan sköljmedel).

Jo, skidanläggningen lyckades med att få min jacka ren igen...

/Anders B
 
Re: Re: Jag tror att det handlar om yttertyget

haskell; sa:
Nordesjö; sa:
Det skulle ju vara trevligt om man kunde hitta nåt billigt tvättmedel som funkar.
Vanliga hederliga tvålflingor funkar. Tyvärr så är det mycket svårt att hitta sådana nuförtiden. :(

*Det kan vara så att detergents är detsamma som tensider, men jag är osäker.
Jo, det är tensider som åsyftas.

Det låter som en naturlig förklaring.
Men skam den som ger sig :)
(Jag försöker skapa mig kunskap så att jag på egen hand kan hitta bra tvättmedel till mina impregnerade prylar):

Är det alltså bara de syntetiska tensiderna (som finns i de flesta tvättmedel) som är ajaj för impregnerade plagg? För tvål och såpa är ju också tensider?
Eller är det tensidens verkningssätt som är det avgörande - det finns ju anjonaktiva (tvål och såpa), nonjonaktiva och fansmosterjonaktiva tensider?
 
Sköljmedel äter membran, tvätta facket innan du använder tvättmaskinen. Tabort är också OK att använda om du har nån elak fläck, jag brukar ha många-gul jacka. Impregneringen har jag upplevt att den försvinner efter två tvättar, impregnera om med ex Herdins impregnering för Gore-Tex. Tvätta även jacka en del eftersom kroppsfetter får tejpen att lossna och otejpade sömmar läcker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
LightDan Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan? Kläder 89
Mr. Red Reklamera membran Kläder 24
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
Ironhide Membran och omvänt ångtryck? Kläder 15
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
swed Läckande Membran, åtgärda eller kasta? Kläder 5
krum Membran Kläder 24
Jörgen Fjaderlatt.se Intelligent membran? Kläder 42
jeppe78 Skaljacka...och membran Kläder 25
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Martin B Membran på membran? Kläder 64
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12
JMel DWR tvättmedel Kläder 3
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
erikhaglund Tvättmedel utan tensider?? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.