Regntäta regnkläder

Hej!
Jag söker regnkläder som håller ordentligt mot regn och som dessutom går att tvätta utan att förlora tätheten. De jag hittills har haft har börjat läcka efter ett tag. har ni några erfarenheter?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Skall du ha något som verkligen är tätt och riktigt hållbart så är det nog galon som gäller.
//Peter

Jag har Didriksson galon

Regnjacka, regnkappa och regnanorack samt byxor i galon. De har funkat bra i 40 år. Många maskintvättar 30 grader. Rekommenderas. Titta i fiske och båtaffärer. Sydväst rekommenderas oxså, speciellt till glasögonbärare. Torr och go bör man vara.

Men tack vad bra! Galon blir det absolut! ja, sydväst ska jag köpa också. Huva är hopplöst man ser ju ingenting. Ska man tvätta kläderna utan tvättmedel eller med?

Regntäta regnkläder? Finns det?

:D

Bra rubrik. Kan också varmt (och torrt) rekommendera galon.

Och tipsa om Helly Hansen. De har lite tunnare galonställ till vuxna än vad jag är van vid från dagis och vad man kan se i seglarsammanhang i bland.

Hittar inte den exakta modell jag precis köpt mig på deras web men den var billig (byxa 250 NOK, jacka 500 NOK), och med KNAPPAR i ärmslut och benslut. Nästan för bra för att vara sant (se annan tråd om förhatlig kardborre)

Tåler både tassar och tänder och grenar och sten och lera och sånt som möter när man lever rövare på fjället.

Lycka till.

Men tack vad bra! Galon blir det absolut! ja, sydväst ska jag köpa också. Huva är hopplöst man ser ju ingenting. Ska man tvätta kläderna utan tvättmedel eller med?

Jag kan inte se några konstigheter med att använda tvättmedel med galonkläder.

Det är klart, som korvspad, att man skall ha en sydväst också. Ett av de coolaste plagg som finns ;)

//Peter, som själv inte är ägare av en sydväst men som varit det.

Coolast i trakten kommer jag bli med min galon-sydväst! : D Har inte sett någon med sydväst på flera år.

Har precis köpt ett liknande PU-ställ från Snickers arbetskläder (9038 PU Regnjacka + byxa) som jag ännu inte hunnit utsätta för någon test. Materialet skiljer sig säkert inte från andra PU-ställ däremot tyckte jag passformen och utseendet kändes mer "modernt" (smaksak naturligtvis). Tvättas i 40 grader.

http://www.snickers.se/Snickers/

Hoppas att Du inte ska ägna dig åt någon som helst fysisk aktivitet? Galon är ju hur tätt som helst! Du blir lika blöt från insidan som Du hade blivit från utsidan..

Men det har Du säkert tänkt på redan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips