Regnskydd Vulcan?

Ni som har en berghaus vulvan vad änvänder ni för regnskydd? jag har provat lite olika men inga värkar räcka ända runt ryggan eftersom den är så bred.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har ett stort Haglöfsregnskydd (ca 10 år gammalt iofs). Fungerar utmärkt i Vulcan och dylika stora säckar. Hur det sitter beror dock på hur man sätter ligunderlaget och övriga saker som man har utanpå.

Jag håller med Fhjs(nånting) om att sopsäck eller vattentäta påsar nog är det bästa i ryggan. Gjorde i min ungdomliga enfald en tur för två år sedan där jag trodde att det skulle räcka med ett regnskydd till säcken. Det gjorde det inte! Skyddet höll tätt men det vatten som rann ned mellan ryggen och säcken blötte ned det mesta som kunde bli blött i säcken. Numera anväder jag både och då det är skönt om säcken inte är alltför blöt.

Uffe

Vad?

Vad i ryggan är det du har som är så fuktkänsligt?

Jag försöker hålla mig med saker som inte är känsliga för fukt och kläder och kamera får packas i täta packpåsar när så behövs.

Regnskydd är ju bland det mest osmidiga att använda.

/Per

Jag kör med ett stort namnlöst regnskydd som jag hittade på Naturkompaniet för länge sedan.
I och för sig använder jag inte sidfickorna på vandring, men skyddet tar dem också.

Om nyttan av regnskydd:
Ryggsäckar är gjorda av polyamid. Polyamid absorberar upp till 10 % vatten. Med regnskydd slipper man det, även om det inte är några stora mängder vi snackar om.
Dessutom har jag ett illrött regnskydd som jag ser som en säkerhetsdetalj eftersom det automatiskt åker på vid dåligt väder (då farliga saker kan hända och man kanske behöver synas).

Haglöfs regnskydd

Hej,

jag har i likhet med Anders Vestergren ett regnskydd från Haglöfs, ca 5 år gammalt. Det fungerar utmärkt, täcker hela ryggan när den är helt full samt dessutom mitt klassiska liggunderlag som jag har på tvären nertill på ryggan.

Hälsningar
Rickard

Det här var intressant, är själv på jakt lite smått efter ett regnskydd. Jag kikade på Haglöfs sida och det enda regnskydd de har är "raincover large" för säckar över 60 liter.

Är det ett sådant ni har till Vulcan säcken? "Över 60 liter" är ju lite oprecist uttryckt..

Tittade även på recon.se varianten, "extra kraftig väv" låter i mina öron som "extra tungt". å "extra tungt", det gillar jag inte.

Leif...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips