Regnponcho?

Ponchotarp för 150kr på Clas Ohlson

Hejssan!

Finns nu även en poncho/tarp från svenska bär-/svampplockningstillbehörstillverkaren "Hooked on Nature". Kostar 150kr, väger 280g inkl. snören för tarpfunktionen. Material och sömmar känns ordentliga, har öglor i de fyra hörnen, men alltså inga på sidorna.

Huvan med två elastiska justeringsremmar är bättre än Sea-to-summits silnylonponcho som jag testat i butik bara, men hela ponchon har lite mindre omfång, så med stor ryggsäck kan den bli för tight - ska testa detta! Hoppas kunna testa på riktigt inom kort också om vädret tillåter och återkomma med mer info!

Länk: regnponcho Hooked on nature
 
Regnponcho hooked on nature

Jag har köpt regnponchon från Hooked On Nature och kan varna för att sömmarna inte är tejpade. Släppte in mycket regn där innan jag limmade sömmarna själv. Inte att rekommendera om man inte vill lägga ned tid på att limma då.
 
Vilken?

Börjat falla in i denna linjen och bestämt mig för att poncho är det jag tar nästa gång.
Men vilken välja? jag är nästan 190cm och vill ha en poncho som täcker ryggan också (tänkte slippa köpa nytt regnskydd).
Hittar väldigt många olika typer men informationen är inte lättförståelig; konstiga material, inga längder, ingen vikt information osv
Så tänkte hoppas på att man kan få rekommendationer av er här.
Jag vill ju ha en som håller, är lätt, har bra mått och inte för dyr.
Så skulle uppskatta ifall ni ville berätta om den poncho ni använder och varför ni väljer just den
 
Varför poncho istället för tarp? De e ju grymt drygt me poncho om de blåser en del...
Tja ett renodlat tarp kan du inte använda som Poncho och jag tänkte inte stanna varje gång det börjar regna.
Men en poncho som kan kombineras till tarp är ju såklart bäst, vill inte gärna ha en stängd poncho (finns det sådana?)
Blås...: jo men i de trådar jag har läst, både här på utsidan och i engelsk talande forum så verkar det som att många ponchon har en lösning på detta så länge vi inte talar storm, men då lär jag nog slå upp tältet och ta rast eller ev. ponchon då såsom ett tarp.
Och detta är en av de sakerna som jag hoppas kanske kommer nämnas
 
Vilken rekomenderas.

Har hittat ett par olika modeller som kan användas över ryggsäck. Snugpak verkar lovande.

  • Snugpak Enhanced Patrol Poncho ca 550kr
  • Exped Bivy Poncho ca 1300kr
  • Tatonka Cape ca 500kr
  • Helsport poncho green ca 400kr
  • Sea to summit ultra-sil tarp-poncho ca 1000kr
 
Har hittat ett par olika modeller som kan användas över ryggsäck. Snugpak verkar lovande.

  • Snugpak Enhanced Patrol Poncho ca 550kr
  • Exped Bivy Poncho ca 1300kr
  • Tatonka Cape ca 500kr
  • Helsport poncho green ca 400kr
  • Sea to summit ultra-sil tarp-poncho ca 1000kr

Vad har ni för erfarenheter av de här, SeaToSummit har tagits upp ser jag, men de andra?
 
Input

Har inte någon erfarenhet av ovan nämnda ponchos. Använder själv en sk us army ripstop poncho.

Har moddat min med fastsydda elastiska knapphålsband längs långsidorna som hålls ihop av persiennlina. Dels för att förhindra att knapparna i sidan blåser upp och bildar ett segel, dels för att sätta upp som tarp.
Sydde även dit ett band i nacken för att justera huvan, lite svårt att se vart man går annars.

Den ponchon sväljer nästan hela min ryggsäck och mig (berghaus crusader 110 L, jag 1,75 lång) bortsett från benen och sovsäcksfacket längst ner på ryggsäcken. Kompletterar med byxholkar som standard. Armarna är antingen innanför ponchon och torra, eller utanför ponchon och blöta. Jag fundrar på nu när jag har lite mer fritid att göra lösa armar att komplettera med.

Min väger 430 gram inkl modd och nyinpregnerad.

Överlag är jag väldigt nöjd med min. Knapphålsbanden kom till mer av en försiktighetsåtgärd än av erfarenhet samt att jag sneglade på coldskills poncho (som är dyrare). Det är inget jag tycker är i vägen. Har haft ponchon i svår blåst på fjället med hällande regn och i skogen. Använder även samma poncho när jag cyklar till jobbet i hällregn.
En grenrem står även på önskelistan.

Vet inte om det tillförde något till diskussionen...

Mvh
 
Ärmar

Men seriöst! vad är det för stollar som designar regnponchos utan tillräckligt långa ärmar. Man läser ofta om diverse förslag om att klippa till från sopsäckar etc. Varför inte förse ponchon med rätt ärmlängd från början? Knappast viktbesparande om man ändå behöver komplettera med lösbladssystem. Min känsla är att det handlar om design och inget annat. En poncho ska man bli lite blöt om ärmarna i. För så har det alltid varit. Att skapa ett fungerande plagg är för enkelt!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.