Regnponcho?

Jag ska till åka till Sarek på lördag och vandra i 8 dagar. Då Sarek är känt för att vara nederbördsrikt tänkte jag komplettera mitt regnställ med en poncho.

Vilken regnponcho är bäst? Tanken är att den även ska täcka ryggsäcken. Jag är lite inne på Fjällrävens:

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=52696

men har även sneglat på Sea to Summit Ultra-Sil Tarp Poncho:

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=97481

Ett alternativ vore att åka till Klasse och skaffa en för 29 kr:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162197589

Någon som har erfarenhet eller tips?
 
Hej,
Jag är lite inne på samma sak, fundera på att skaffa mig en ny softshell jacka. Har hittat en i Norronas Falketind flex som ska hålla emot regn mycket bra (bäst i test enligt den tyska outdoor tidningen) och då tänkte jag skaffa mig till en billig poncho för att slänga över falls regnet håller i sig. Men jag undrar, blir man inte blöt på armarna när man som jag går med stavar?
Och sparar man i slutändan någon vikt? Min ultratunna regnjacka väger 250gr och ryggsäckskydd vet jag inte hur mycket den väger men kanske också 200gr. Vad väger en poncho?
Veni
 
Vikten

Min Fjällrävenponcho väger 382 gram. På armarna har jag avklippta ärmar från en gammal regnjacka, med resårband strax över armbågen. Om man inte använder stavar behövs inget för armarna. På benen har jag byxholkar.

Totalt tjänar jag inget i vikt eftersom jag också har tält. Fördelen är maximal ventilation för att undvika "blöta innifrån".
 
Det finns de som använder sin poncho som tarp. Jag vet dock inte hur den ska gillras upp för att fungera. Vore intressant att få veta...
 
hej

Jeg gik med poncho sidste år - jeg går med stave og jeg blev meget våd (väldig blött) på armene - helt ind. Desuden fungerer det ikke i vind - specielt modvind. Jeg synes ikke om regntøj (regnställ). Jeg bliver fugtig inden i, men har i år købt nyt regnställ og anvendte det på vandring i juni og det fungerede - regnovertræk til min rygsæk vejer ca. 100 gr.
 
Poncho på tur..

Hejsan!

Saxar här lite från en tidigare tråd där vi disskuterade ponchons för och nackdelar...jag har numerat lämnat regnjacka/byxa/ryggsäcksskydd hemma till fördel för ponchon då jag tycker att den har fler fördelar än nackdelar.

Fördelar
"Vidare så tog jag oxå steget ut att pröva vandra med Poncho. Två dagar innan avfärd anlände min Ultra Sil Poncho från Sea to Summit. Och även där så upplevde jag ett Eureka moment :)!
Med en vikt på 265g contra jacka 210g, byxa 317g och regnskyddet till ryggan 116g, tot 643g så vinner jag 378g. (Visserligen så fegade jag och hade med byxorna då jag inte hunnit tillverka byxholkar, så viktvinsten var 60g*ler*)

Men den största vinsten var komforten!!
Att dra på ponchon var gjort på ett par sekunder, inget vatten kommer ner mellan rygg och ryggsäck vilket är standard annars-ökar ryggsäcken vikt och kan blöta ner grejorna!
Ventilationen var Superbt så klart, inget mer närmast klausorfobiska känsla av värme/svett när man går med skal jacka, och det oavsett tex-mex och dragkedjor under armarna.
När en åskskur passerade så satt jag mig ner på en sten och härdade igenom..var som att sitta i ett litet tält :)!


Nackdelar då!
Ponchon var inte ultimat i stark vind, slog och fladdrade en hel del..men den höll ihop utan problem..ska sy en rem så jag kan strama åt runt midjan och ryggen!"
Och för mig som är 190cm så hade den gärna fått vara lite längre!

//A
 

Bilagor

  • poncho.jpg
    poncho.jpg
    52.3 KB · Visningar: 14,863
Nu väcker jag liv i en gammal tråd istället för att starta en ny.
Är lite inne på att köpa en poncho att ha när vi ska ut i sommar. har en shoftshell jacka som jag tänkt ha som är impregnerad som står emot lätt regn. Regnkläder är dock hopplöst för mig då jag är för "svettig", kanske det hjälper med gore-tex för 4000 men de pengarna vill jag inte lägga.

Vad har ni för ponchos och vart har ni köpt, har de funkat bra när ni varit ute?
Är det någon som använder ponchon som tarp vid rast eller övernattning?
 
Finns lättare, billigare och tåligare, U.S. poncho i ripstop från amerikanska armén. Nya kostar runt 300:- kottar.

Mvh troswe
 
Nu väcker jag liv i en gammal tråd istället för att starta en ny.
Är lite inne på att köpa en poncho att ha när vi ska ut i sommar. har en shoftshell jacka som jag tänkt ha som är impregnerad som står emot lätt regn. Regnkläder är dock hopplöst för mig då jag är för "svettig", kanske det hjälper med gore-tex för 4000 men de pengarna vill jag inte lägga.

Vad har ni för ponchos och vart har ni köpt, har de funkat bra när ni varit ute?
Är det någon som använder ponchon som tarp vid rast eller övernattning?

Från militära utländska surplushoppar kan du få flong nya Goretex skal av Haglöfskvalite för en tusing eller mindre.Även om du köper värstingkit så lär du inte hamna mycket över det.

Visserligen camo men det kan man väl stå ut med om man inte gillar rosa
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.