Regnkläder för cykel och skog

Hejsan Hallå...

Medans jag håller på och slipar på min kåsa (inte från grund utan en vanlig turistkåsa som jag fått i present som nu har blivit sträv) efter eran fantastiska hjälp så slänger jag in ett till inlägg men nu om regnkläder..

Har haft mina regnkläder ett par år nu, ett vanligt ställ från Abeko med jacka och byxor köpt på Granngården.. Faktiskt ganska mycket regnkläder för pengarna tycker jag men det finns ett par saker jag stör mig med dom. Dragkedjan läcker in vatten, kanske är det ett vanligt fenomen vad vet jag men det är ju inte skönt. Trots den stora ventilationen i ryggen tycker jag att man svettas en hel del i dom och luvan är under all kritik enligt mig..

Det jag tycker är bra, om inte ett måste, är att man ganska lätt drar på sig regnkläderna lätt över kängor och andra kläder, de verkar ganska tåliga och har ännu inte fått något hål trots mycket vandrande i snårig terräng...

Jag vet inte riktigt stället är mycket större och bökigare än andra. Jag har läst om regnjackor som får plats i sin egen ficka och sådant konstigt, det här stället behöver en halv cykelväska i alla fall :D

Nu till min fråga, vad rekomenderar ni för regnställ ? Eftersom jag vill kunna ha det både i stan och skogen och naturligtvis på min cykel till och från jobbet så är kravet på minimalitet och lätthet inte det största utan jag är snarare rädd att köpa ett som är för tunt och skört bara för att ta så liten plats som möjligt då jag tror att man istället gör sönder det i skogen... Jag vill också gärna se lite funktionalitet i stället som fickor på jackan, bra huva, byxor som man lätt drar över kängor/stövlar m.m...

Jag har hittils bland annat kollat lite på följande modeller:

Marmot Aegis regnjacka

Marmot Precis regnjacka

Fjällräven Skur regnjacka

Har letat mycket på forum och liknande om diskussioner men faktiskt inte hittat så mycket vettig information. Har inte heller hittat så många fler pålitliga regnplaggstillverkare, eller som verkar pålitliga i alla fall, och även de jag hittat har jag ofta hittat folk som haft problem med sina plagg där..

Kanske är det ingen skillnad att byta ut mitt enkla Abeko-ställ mot ett dyrare och flashigare ställ eller så är det som dag och natt..

Ja, ni kanske undrar varför jag inte har kollat på några byxor. Jo, för att jag anser inte byxorna vara lika utsatta som jackan och har därför inte snöat in mig lika mycket på det. Men om jackan är bra bör ju byxorna också vara det.. Eller ?

mvh // Johannes som nu söker kloka visa tips :)

Ps. Som ni förstår så är det många gånger viktigare att kläderna håller tätt länge och är praktiska snarare än att de är lätta och tunna och bara håller tätt i en timme åt gången.. Jag inte heller ute efter något med foder i eller så då jag vill kunna använda dom varm sommar som kall höst och vår..
 
Mnja.. Jag är mer ute efter ett par som fungerar optimalt i skogen även fast de kommer även användas på cykel.. Kanske var lite otydlig..

mvh // JOhannes
 
Mina regnbyxor har fått sjukt mycket stryk och har fungerat bra till allt. Läckande dragkedjor kureras med läppserat. De är av märke Arcteryx och har hellång dragkedja. Öppna upp längs låren ner till strax över knäna för att ventilera. Annars är de täta och bra med allt stängt.
 
Hejsan..

Jag var på Skövde natur förra veckan på deras rea och hittade en Norröna Svalbard Dri3 nedsatt 50 %. Jag tog den direkt och vilken jacka. Har iofs inte haft den i regn men rent formmässigt och komfortmässigt hittils är den mycket bra. Hade den faktiskt på mig till jobbet imorse, en mil cykling, i brist på annat och även om man blev svett så var den ju riktigt skön i motvinden..

mvh // Johannes
 
Fungerar säkert bra i skogen, men är det varmare än 0-5 grader så blir det nog för varmt på cykeln.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
action2 Kläder till löpning och cykel Kläder 6
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
bergholm Cykel-kalsonger? Kläder 1
speedy Byxa för skog Kläder 11
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.