Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn?

Jag – likt många tappra före mig – är på jakt efter de perfekta vandringsbyxorna. Det är inte lätt att hitta rätt, och jag skulle mycket uppskatta förslag och erfarenheter av olika märken och modeller.

Min grundläggande idé är att jag inte vill ha ett par vandringsbyxor för finväder och ett par regnbyxor för regn. Jag vill ha ETT par byxor. De ska vara:

1. svala eller/och ordentligt ventilerade (i alla fall inte varma och kvalmiga – jag blir väldigt varm när jag går)
2. vindtäta
3. vattentäta (som en regnbyxa, inte bara vattenavstötande)
4. inte prassla när man går
5. gå att rulla upp till knickers i finväder
6. kosta under eller i närheten av 2500 kr

All hjälp mottages tacksamt!

/Markus
 
Svårt med tulipanarosor. Sökte själv sådant och provade under flera vandringar endast ett par byxor, av olika slag, som skulle vara regntäta och ändå behagliga att gå i när det är finväder. Gett upp på det. Regntäta byxor med bra ventilationsmöjligheter, i mitt falll ett par Norröna Dovre, vid blötväder, och ett par bom/poly-byxor från Taiga när det är torrare är min melodi. Vill också kunna använda regnbyxorna vid vad, så för min del blir det inte dragkedjor i benen. Men meddela gärna om du hittar det bästa för två världar;)

Raskesven
 
Håller med Raskesven, svårt (omöjligt?) att hitta ett par byxor som möter alla dina krav.

Har du ett par relativt vindtäta byxor som torkar snabbt kan du använda dom 90% av tiden.
Dom är svala, klarar eller tar udden av vind och är ofta sköna. Nackdelen är att du blir blöt i regn men dom torkar snabbt, mao är det inte störtregn kan man knalla på med ok komfort och vetskapen att dom torkar så fort det slutat regna.

Jag kör principen ovan men har ändå med ett par tunna & lätta regnbyxor för riktigt fulväder eller långvarigt regn och vind.

Jag använder ett par haglöfs rugged mountain paints för tillfället och det är hittills den bästa byxan jag ägt. Har sneglat på ett par KM som enligt säljaren skulle vara perfekta för ovan beskrivning men dom får jag ta på rea.
 
jag blir väldigt varm när jag går
Jahapp! Där sket det sig. Du kommer med största sannolikhet inte att hitta dem.
Vill du ändå ha ett råd från en sådan pessimist som jag så blir det:
Köp ett par tunna, svala och lätta zip-off-byxor + ett par tunna, svala och luftningsbara regnbyxor, typ ME:s Drilite.

HåkanF
 
Blöt blir man...

Jag kommer att tänka på Lars Monsens uttalande...
"Blöt blir du oavsett - antingen från utsidan eller från insidan."

Alltså, den perfekta byxan är en tulipanaros. Vill du ha helt vattentäta byxor så är ventilationen för dålig. Vill du ha välventilerade byxor så är de inte vattentäta nog för ett rejält skyfall.
Min lösning är ett par lite för varma byxor, men de håller tätt om det öser ner - YMMV.

Lycka till...
(",)
 
Och vad är det för byxor, Fredrik?

Jag vandrade förut i ett par regnbyxor från Itab (kommer inte ihåg vilken modell). Klättrade mycket i dem också, under flera år. Komplett skräp var det! Prasslade så att man skrämde minsta fågel på 500 meter, svarta och kokheta, svåra att rulla upp, och lika vattentäta som en disktrasa trots ny impregnering.

Det som är grejen är ju att att denna tulipanaros som jag eftersöker i själva verket är ett lyxproblem. Det inser jag också. Jag spenderade två veckor ute till fjälls i de där skräpbyxorna från Itab utan stora problem. Inte ens fyra dagar ihållande regn – och blöt intill skinnet – gjorde egentligen så mycket. Visst, det var väl knappast komfortabelt, men jag klarade mig egentligen rätt bra. Räddningen var dock att ha ett snustort ullunderställ att se fram emot i tältet på kvällen.

Kanske är det bästa som Uffe skriver att se till att ha ett par klockrena byxor till 90 % av tiden (då har jag ögonen på ett par fjällräven island; ljusa, lätta, sköna, rentav stiliga med lite god vilja) och sedan ha ett par lätta regnbyxor för skyfallen. Jag kanske får ge upp förhoppningen om den perfekta kompromissen.

/Markus
 
Kör själv med ett par Patagonia byxor som torkar jättesnabbt, sedan har jag ett par Marmout Precip byxor jag kör över dem om jag förväntar mig regn eller ser det komma.
 
Beror på säsong

Jag tror mycket väl du kan hitta en byxa att ha som "enda byxa" om du väljer annan årstid än sommaren.

Höst, vinter och vår är "en byxa" möjligt, när jag vandrar i september brukar jag ha (om ja förväntar mig svalt väder) enbart en diffusionbyxa (goretex el. liknande) med möjlighet till enkel ventilation sida, fickor och nedtill. För mig som normalt svettas mycket fungerar detta bra.

Däremot under sommaren när det kan bli riktigt varmt är min uppfatting att du bör ha en tunn ljus byxa (gärna syntet som torkar snabbt) med god andning och komplettera med en lätt regnbyxa som är lätt att ta på. Ett alternativ som jag personligen gillar är byxholkar och en längre regnjacka/rock. Marmot har en sådan, blir luftigare och mindre svettigt, knäpper man upp avbärarbältet är ventilationen riktigt bra.
 
Intressant tanke, Jörgen. Skulle du kunna precisera vilken den längre marmotjackan/rocken är? Jag kan inte hitta den på Marmots hemsida.... Och byxholkar – blir det till att sy själv? Jag kan inte hitta några från de stora märkena (klättermusen har väl slutat tillverka dem, kanske?)

/M
 
Jag kör antingen med Klättermusen Megin (skalbyxa) eller Klättermusen Gere + regnbrallor (Marmot Precip). Jag tror inte att du kommer att hitta något som funkar för allt. Jag kör med skalbrallorna allt utom på högsommar, iofs så hade jag dem i juli i Sarek men det är fjällen det. Perfekt de flesta dagarna men sen blev det varmt och shorts plötsligt. Jag har inte så stora problem med skalbrallor men udnviker membran på överkroppen, andas åt helsike för dåligt om man svettas.

Lundhags Ahke skulle ligga bra till för "endast en bralla" i kombination med en rejält lång regnjacka. http://www.outdoorexperten.se/p-16529-lundhags-ahke-pants.aspx
 
Och vad är det för byxor, Fredrik?

Det beror på mitt användningsområde! :)
Oftast fiskar jag / kör grov bushcraft, då har jag Itabs 'Shell' skalbyxor. De är som nämnt lite varma, men luftmöjligheterna bak på byxorna gör förvånansvärt stor skillnad. Dessutom kan jag sitta i spöregn i timtals i kanoten utan att bli våt (jag har extraimpregnerat över låren). Förresten, jag tyckr att det är sällan att det blir så varmt att det stör mig ute i skogen.

Men, jag skulle inte vilja vandra något längre med de byxorna, jag tycker att de är lite för tunga. Då använder jag ett par 'G1000'-byxor, som jag har 'lagom mycket' vaximpregnering på. Även där använder jag itab's egna byxor... Sen har jag ett par rejäla regnbyxor av okänt märke att dra på mig om ovädret kommer. Jag tycker att G1000-brallorna är en perfekt kombination; de håller undan regnet tills det blir för mycket/för länge, och skulle de bli genomvåta så torkar de fort. Jag gillar personligen inte för lätta/tunna byxor, jag känner att det inte skyddar mig om jag vill sätta mig ner 'var som helst'... :)

Mina 50 öre ;)

Förresten: Ja nu verkar det ju som om jag tjänar på att reklamera för Itab (och det gör jag inte!), men de säljer också 'holkar'
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Black Diamonds" Stormline Stretch Full Zip" - omöjliga tryckknappar...? Kläder 17
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
Tundraman Regnbyxor Bergaus Kläder 4
k elias regnbyxor för dam Kläder 3
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Mr. Red Regnbyxor, dragkedja och vad? Kläder 5
Zephyria Regnbyxor som inte väter igenom, Paclite? Kläder 17
joltmannen Skippa regnbyxor Kläder 24
majjen Regnbyxor, eller...??? Kläder 33
oscarsundholm Regnbyxor Kläder 6
tjolanta Regnbyxor Kläder 22
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
jojken2 Funktionella regnbyxor Kläder 6
KLAGER Regnbyxor Kläder 3
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Drigpon Vandra i abisko-nikkaluokta i löparskor, lämpligt? Kläder 2
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Tobias.H Vandra i tights - erfarenhet med mygg? Kläder 13
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
Zapparog Belleville Shoe något att vandra långt i? Kläder 1
Nikenik Vandra i Jeans? Kläder 26
MagnusJ Vandra i skor? Kläder 10
thomas.gbg Tips på schyssta byxor att vandra i. Kläder 8
mattias_uno Stegjärnsfasta kängor att vandra i? Kläder 9
sigvardsdotter Vandra på hårt underlag, tips om skodon? Kläder 8
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
naturälskaren Felköp? Vandringsbyxor G-1000 Kläder 19
Tobias.H Prisvärda vandringsbyxor Kläder 18
amundsen Vandringsbyxor - storlekar? Kläder 2
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
FruNalleman Vandringsbyxor för gravida/stora magar? Kläder 8
Madou Vandringsbyxor i stora storlekar för tjejer? Kläder 14
Wilkas Vandringsbyxor Kläder 9
naturlovisa Vandringsbyxor, hjääälp! Kläder 3
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
markusbacka Vandringsbyxor till tjej med LÅNGA ben sökes! Kläder 6
Nauti Förstärkta vandringsbyxor för korta personer Kläder 19
danisko Passform på vandringsbyxor Kläder 5
MagArne Prisvärda vandringsbyxor Kläder 12
aik_putte Vandringsbyxor, Fjällräven vs. Haglöfs Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.