Vandra i skor?

Någon som har erfarenhet av att vandra i skor? Själv har jag alltid använt mig av kängor då jag vandrat med packning. Frågan är dock om det finns trekkingskor som är lämpliga vid vandring med packning? Hade tänkt mig vandring på låglandsled vår/sommar/höst med en till tre tältövernattningar. Tänker dra ner på packningen så mycket det går, men med tält, sovsäck, mat mm så blir det ju ändå några kilo.

Någon form av fuktspärr torde ju vara att föredra, sedan är det ju en förutsättning att sulan är vridstyv.

Finns det lämpliga skor på marknaden? Kommer det att funka eller är risken för stukning alltför stor?

Tankar? Idéer?
 
Jag tror helt klart du kan vandra i skor. Salomon har bra skor som jag använder "i långlandsterräng". Lite gore-tex runt och med en hyfsat stabil sula så har det funkat bra. Använder kängor i fjällen mest för att det är blött och för att jag har en tendens att slå i fotknölarna i blockterräng. Har själv varit inne på samma tankar men strukit det pga vätan (vandrar ofta tidigt eller sent pga sommarjobb) och pga skaderisk (vandrar ibland ensam).
 
Någon som har erfarenhet av att vandra i skor? Själv har jag alltid använt mig av kängor då jag vandrat med packning. Frågan är dock om det finns trekkingskor som är lämpliga vid vandring med packning? Hade tänkt mig vandring på låglandsled vår/sommar/höst med en till tre tältövernattningar. Tänker dra ner på packningen så mycket det går, men med tält, sovsäck, mat mm så blir det ju ändå några kilo.

Någon form av fuktspärr torde ju vara att föredra, sedan är det ju en förutsättning att sulan är vridstyv.

Finns det lämpliga skor på marknaden? Kommer det att funka eller är risken för stukning alltför stor?

Tankar? Idéer?

När jag går på korta turer och bär lätt packning använder jag i princip alltid orienteringsskor. Finns många bra modeller, även sådana som är lite mer uppbyggda i sulorna ("multisportskor").

Vridstyvhet och fuktspärr behövs inte tycker jag, bara skon är bekväm och inte drar åt sig allt för mycket fukt så funkar den!

//J
 
Tips på några som jag har tittat på och provat...

Jag var också som du, ute efter ett par lätta trekkingskor för vandring med lättare packning. Det blev Icebug Gripmaster. Se tråden i Lättpackning-forumet.

Annars hade jag provat dessa skor innan valet föll på Icebug-skorna:

The North Face Hedgehog (med goretex)
Salomon XA Pro 3D (Finns med och utan goretex)

Lycka till!
Jonas
 
Jag använder alltid trekkingskor istället för kängor. Känner mig instängd och tung i kängor. Visst är risken större för stukning, det går inte att komma ifrån. Packningens vikt spelar stor roll för belastningen.

Jag har två skor på väg från USA, en av dem tror jag skarpt på. Salomon Amphibious. Har även ett par Mion som funkar men som är lite för breda.

// Jocke
 
För lättare turer, med ff a lättare packning så använder jag ofta skor som jag också använder för skogslöpning... antingen Adidas Watsman XCR som har varit helt fantastiska... fram tills nyligen då meshen börjar nötas hål på, letar febrilt efter en värdig ersättare... Vid vintrigt väder så använder jag antingen kängor eller ett par Icebug löpskor, perfekt på upptrampade och isiga skogsstigar.

För fjällvandring så gäller fortfarande kängor för min del, mest pg a att jag inte har tillräckligt lätt packning... risken är ju som redan nämnts större för allvarliga stukningar när belastningen är tung.

Thomas
 
Jag väljer kängor!

Jag tycker att kängorna erbjuder säkerhet, bekvämlighet och en lättare gång i svår terräng.
Om man går någon promenad i veckan med sina kängor kommer kroppen bygga upp muskulatur för att handera den extra vikten och resultatet blir att man inte känner av dem.
 
Jag har inte gjort någon fjällvandring med lätta skor så jag ska erkänna att jag inte helt säkert kan förespråka kängor.
Men jag har här hemma knatat omkring med lätta skor i bergig terräng och har utifrån det fått bilden av att jag blir mer försiktigt när jag går. Mer rädd för vart foten ska hamna.
Med kängorna är det nästan skitsamma.

Fötterna utsätts hela tiden för acceleration vilket innebär att en viktminskning skulle ge ganska mycket energibesparing.
Löpskor lagrar energi när vi trampar ned och skjuter till energin när vi frampar från, har även lättare trekkingskor denna funktion? Isf ska nog till och med jag börja överväga en lätt trekkingsko.
En känga (iaf mina) missar denna fina funktion =(

Ett av de svårare valen till sin utr...
 
Fuktspärr på en sko som är så låg att det ändå läcker in ovanifrån när man trampar i en lerpöl känns inte så funktionellt. Det är nog bättre för att skydda mot stadens vattenpölar och blöta gräsmattor.

Jag använder numera en halvlåg, ganska lätt, känga på vandring. Trekking shoe heter det säkert på svenska. Men senast jag fjällvandrade gick jag i vanliga kängor. Nästa gång jag fjällvandrar blir det kanske låga, väldränerade terrängskor. Men då måste jag få ner utrustningvikten tillräckligt, vilket kan vara klurigt om tre små barn ska med. (De tre små barnen är såklart skälet till att jag inte har gjort några längre turer de senaste åren)
 
De senaste åren har jag bara vandrat med kängor men nu i september ska jag gå en vandring runt keb och tänkte då gå med låga skor. Jag har ett par nya Bestard approach low som känns mycket sköna och stabila med bra sulor och gummiklädda runtom. De verkar fungera tillsammans med stegjärn också. Om det är blött eller om man går i snö så kommer jag ha ett par vattentäta sealskinz på mig, samt damasker för att skydda fotknölar (särskilt med stegjärnen på). Nu räknar jag med att det kommer vara en ganska torr vandring och i "sumpigare" områden så föredrar jag nog kängor. På torra låglandsleder så är det dock inga problem med låga skor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Drigpon Vandra i abisko-nikkaluokta i löparskor, lämpligt? Kläder 2
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Tobias.H Vandra i tights - erfarenhet med mygg? Kläder 13
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
Zapparog Belleville Shoe något att vandra långt i? Kläder 1
Nikenik Vandra i Jeans? Kläder 26
thomas.gbg Tips på schyssta byxor att vandra i. Kläder 8
mattias_uno Stegjärnsfasta kängor att vandra i? Kläder 9
sigvardsdotter Vandra på hårt underlag, tips om skodon? Kläder 8
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.