Regnbyxor, eller...???

Efter mer än 40 år som "friluftare" och mer än 30 år som fjällvandrare så har jag fortfarande inte hittat den optimala regnbyxan.
Jag har ett problem: Jag blir så fruktansvärt varm och därmed blöt inifrån. För några år sedan bestämde jag mig för att aldrig mer använda vare sig traditionella regnbyxor eller gore-tex-liknande material. Istället började jag klippa sönder billiga regnbyxor till byxholkar och fick hjälp att tillverka något som kan likna vid en kilt i liknande material. Det funkar bra i stillsamt regn och ej för stark vind.
Men... mina tre senaste vandringar har jag råkat ut för kraftigt och långvarigt regn i samband med kraftig vind. SJÖBLÖT!

Nu undrar jag förstås: Har det hänt något på regnklädmarknaden de senaste 5-6 åren? Är det någon därute som tror sig veta vad jag behöver. Funktion är givetvis det viktigaste, men vikten spelar också roll.

Håller tummarna gör

HåkanF
 
Jag skulle, och har gjort, skaffa ett par byxor i exempelvis GT, XCR, eller dylikt, som har ventilationsdragkedjor på sidorna högt upp. Med dragkedjorna öppna, bensluten öppna och gylfen öppen blir det bra genomluftning. Exempelvis av typen nya Norröna Dovre (som är gröna men smaken är olika). Men, det beror på om du vil ha en "riktig" byxa, dvs. med fickor, sidofickor, hälllor för livrem etc, eller bara en överdragsbyxa.

Raskesven
 
Tack för förslag.
Jag vet verkligen inte vad jag vill ha. Jag hoppas på lite olika förslag i denna tråd. Sedan tänker jag prova de förslag som verkar bra. Det får ta sin tid. Jag har fram till nästa sommar på mig... :)

Håkan
 
Tack!
Jag har haft funderingar i den riktningen. Jag har en (billig) poncho när jag cyklar till jobbet. Den KÄNNS billig. Skulle inte vilja ha den i fjällen. Men det finns så klart bättre kvalite. Jag ska titta på några sådana.

HåkanF
 
Jag tycker inte att poncho är mycket att ha i fjällvärlden. Är den tillräckligt vid för att gå över ryggsäcken, blåser den upp vid mediumstark vind, så du måste dra åt en rem eller dylikt vid midjan för att hindra det och då blir det inte luftigt alls för överkroppen. Mellan poncho och byxholkar blir det blött. Har du ponchon under ryggsäcken blir det inte helller luftigt. Poncho passar bäst i skogen där det inte blåser så starkt. Byxholkar är annars bra i blöta snår. Få saker gör en så blöt som blöt vegetation. Andra kanske tycker annat, men jag har testat poncho i fjällen och tycker inte den lösningen är särskilt bra.

Kombinationen jacka med kardborrebitar vid vindslån och du kan skippa att stänga dragkedjan om det inte blåser för hårt när det regnar och får luftigt för framsidan av överkroppen, och byxor med bra ventilationsmöjligheter tycker jag är bäst. Har aldrig sett en poncho som går att öppna upp på motsvarande sätt framtill, då blir det ju nästan en jacka. Glipan mellan en uppblåst poncho och byxholkarna är ingen höjdare vid hård vind och regn.

Raskesven
 
Nej, det är väl den känslan jag haft när det gäller poncho: det blåser faktiskt en del i fjällen.
Då återstår alltså luftiga regnbyxor. Där finns väl en del att välja mellan...

Håkan
 
Efter mer än 40 år som "friluftare" och mer än 30 år som fjällvandrare så har jag fortfarande inte hittat den optimala regnbyxan.
Jag har ett problem: Jag blir så fruktansvärt varm och därmed blöt inifrån. För några år sedan bestämde jag mig för att aldrig mer använda vare sig traditionella regnbyxor eller gore-tex-liknande material. Istället började jag klippa sönder billiga regnbyxor till byxholkar och fick hjälp att tillverka något som kan likna vid en kilt i liknande material. Det funkar bra i stillsamt regn och ej för stark vind.
Men... mina tre senaste vandringar har jag råkat ut för kraftigt och långvarigt regn i samband med kraftig vind. SJÖBLÖT!

Nu undrar jag förstås: Har det hänt något på regnklädmarknaden de senaste 5-6 åren? Är det någon därute som tror sig veta vad jag behöver. Funktion är givetvis det viktigaste, men vikten spelar också roll.

Håller tummarna gör

HåkanF

Det låter som att vi har samma problem. Jag har inte kunnat hitta något "andande" material som inte får andnöd när jag blir varm.

Som det skrivs här ovan är min lösning också att ha kläder som stänger ute regnet men tillåter ordentlig luftning. Samtidigt har jag ytterst lite kläder på mig. Normalt har jag bara mesh/löpar-tee, kortkalsonger och shorts, även om det är kyligt/blåsigt/regnigt. Steg 1 är alltid att dra på sig skalet och öppna upp dragkedjor, ventilationsmöjligheter.

Mitt tips är MEs Drilite Plus Pants som finns hos highsport.se för 699:-/ca 300 gram.

Med hopp om torrare vandring önskar
Peter
 
Hellånga dragkedjor!

Jag tycker att ett par goretexbyxor med "helånga", "vattentäta" dragkedjor är klart funkis som regnbrallor. Det finns många modeller - Haglöfs LIM är väl en av de mer kända.

Dom är lätta att dra över dom vanliga vandrarbyxorna och går också att ventilera på ett bra sätt om man är lite aktiv.

Peters synpunkt med att inte ha för mycket kläder under skalet är också viktig. Själv har jag oftast ett par KM Mithril på underkroppen och en syntet T-shirt på överkroppen som grundklädsel.

Är det en sån där dag då man känner på sig att det kommer att regna konstant har jag bara goretexbyxorna ovanpå kalsongerna, även dessa i syntet.

Uffe
 
Tack både Peter och Ulf.
Det är precis den här sortens konkreta förslag jag hoppas på. Jag har hela vintersäsongen på mig att faktiskt känna på olika alternativ.

Jag uppmanar igen: Om ni är varma av er och har regnkläder som ni tycker fungerar bra så berätta! Jag vill ut och känna.

HåkanF
 
Dagsregn

När man misstänker dagsregn och 8-10 plusgrader så brukar jag enbart ta på mig en superundertröja och kallingar i samma material. (kängor med sockor som vanligt förståss) Direkt utanpå detta tar jag regnkläderna,(precis som Peter beskriver ovan) man håller sig varm så länge man går. Vid rast så äker fleecen på under regnjackan. Hur du än gör när det regnar och du ska utföra ett arbete så blir du våt både inifrån och utifrån, känns som ett omöjligt problem alla goretex-tyger och liknande till trots. Om det finns nån här som löst problemet är jag (precis som majjen) väldigt nyfiken och höra om det.

Junioren
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Black Diamonds" Stormline Stretch Full Zip" - omöjliga tryckknappar...? Kläder 17
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
joanna Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell Kläder 15
Tundraman Regnbyxor Bergaus Kläder 4
k elias regnbyxor för dam Kläder 3
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Mr. Red Regnbyxor, dragkedja och vad? Kläder 5
Zephyria Regnbyxor som inte väter igenom, Paclite? Kläder 17
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
joltmannen Skippa regnbyxor Kläder 24
oscarsundholm Regnbyxor Kläder 6
tjolanta Regnbyxor Kläder 22
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
jojken2 Funktionella regnbyxor Kläder 6
KLAGER Regnbyxor Kläder 3
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.