Funktionella regnbyxor

Jag har kollat runt lite på regnbyxor som skall funka för uteliv i alla former. Började att kolla på lite billigare modeller i 1000 kronorsklassen men tyckte att de var lite för klena. Jag behöver ett par överdragsbrallor, främst för cykling till och från jobbet, men de skall även funka vintertid på lite mindre strapatsrika skidfärder (då jag har mina skalbyxor). Arcteryc har jättefina braller, men de är lite dyra. Jag hade tänkt lägga ut en sisådär 1500-2000. What´s out there?

Jojken
 
Haglöfs Base Pant är i 2L XCR och kostar ca 2000, men kan gå att hitta billigare då de utgår ur sortimentet. Haglöfs Rim Pant kostar cs 2300 men är mer eller mindre samma byxa. Tierra Sälka är mycket lik Haglöfsbyxorna, fast i 3L XCR vilket gör den tåligare, kostar kring 2000.

/Martin
 
Marmot

Det lutar nu ändå åt ett par tunnare byxor, klassiska regnställ som tar lite plats. Marmots "Full Zip Precip Pant" leder, men jag har en fundering när det gäller blixtlåset på deras byxa. Håller den tätt i ruskväder?

Har någon erfarenhet av läckande blixtlås.
 
Jag säger bara rea, vänta till butikerna har nån rea och köp ett par då och spara lite pengar. Ska du inte använda dom så brutalt så behöver du ju inte ställa så höga krav på dem men förstärkningar i benslut (bra när man skidar) och riktiga remmar att dra åt dem med i nederkant (bra när man cyklar)
 
Re: Marmot

jojken2; sa:
Det lutar nu ändå åt ett par tunnare byxor, klassiska regnställ som tar lite plats. Marmots "Full Zip Precip Pant" leder, men jag har en fundering när det gäller blixtlåset på deras byxa. Håller den tätt i ruskväder?

Har någon erfarenhet av läckande blixtlås.

Jag mailade Marmot för ett tag sedan och frågade om blixtlåsen på ovanstående modell. Fick detta som svar:

there is a zipper-flap on the legs inside. So far we do not have any information about rain getting through that way.
 
Tierra och Mountain Equipment

Tierra har två par enkla och inte så tvärdyra brallor.

Sälka:
3-lagers XCR, 460 g, 2000 kr

Adrenaline:
Paclite, 300 g, 1500 kr

Mountain Equipment har sin konkurrent till Marmots Precip-grejer - Drilite plus.
Byxorna kostar en knapp tusenlapp och väger 240 g
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.