Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det?

Hejsan gott folk. Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett par sköna vandringsbyxor. Jag har nu letat i månader utan att finna något. Trodde jag hade hittat rätt när jag såg "Lundhags" tajta modeller. Men efter mail-kontakt med dem så framgick det att inga av deras byxor var myggtäta. Vilket man kan tycka är en smula märkligt när man tittar på modellernas namn "Fjell" osv. Hur som helst så vore jag evigt tacksam alla tips jag kan få. Är ca 190 och väger 78 kg. Ett krav är att de ska vara myggtäta, men det är väl i princip det enda också. Tack på förhand. Mvh Jonathan
 
Hej!
Jag vet inte om Itabs är myggtäta, men jag tycker mina är ganska tjocka, och jag tycker mina c150 sitter hyfsat bra! Är 1,87 och väger 65-67.
 
Tänkte just skriva att jag upplever Lunhags byxor som smala i storlekarna. I alla fall jag brukar få gå upp en eller två storlekar för att de ska sitta bra i midjan vilket resulterar att jag får mycket tyg över på längden i benen. Nu är jag i och för sig inte pinnsmal men inte särskilt tjock heller.

Vissa av deras modeller gör de även i en extralång variant.

Angående myggtätheten så har jag använt Lundhagsbyxor i deras vanliga polycotton under flera fjällvandingar och annat friluftsliv och jag upplever dem som fullt myggtäta. Misstänker att de kanske inte vågar garantera något på en direkt fråga.

De byxor som jag använder har dock inte några stretchpartier eller annat lullull så jag kan inte uttala mig om de materialen.

Annars så har väl Fjällräven vissa modeller i rålängd som du själv får anpassa efter dina ben.
 
Nog tror jag att man kan kalla mina Traverse för myggtäta både i polycottondelen och i stretchpartierna i bemärkelsen att tyget åtminstånde är till 99% sticksäkert men eftersom att myggen kan ta sig upp genom benslut skulle jag inte säga att byxorna är myggsäkra.
 
Tänkte just skriva att jag upplever Lunhags byxor som smala i storlekarna. I alla fall jag brukar få gå upp en eller två storlekar för att de ska sitta bra i midjan vilket resulterar att jag får mycket tyg över på längden i benen. Nu är jag i och för sig inte pinnsmal men inte särskilt tjock heller.

Vissa av deras modeller gör de även i en extralång variant.

Angående myggtätheten så har jag använt Lundhagsbyxor i deras vanliga polycotton under flera fjällvandingar och annat friluftsliv och jag upplever dem som fullt myggtäta. Misstänker att de kanske inte vågar garantera något på en direkt fråga.

De byxor som jag använder har dock inte några stretchpartier eller annat lullull så jag kan inte uttala mig om de materialen.

Annars så har väl Fjällräven vissa modeller i rålängd som du själv får anpassa efter dina ben.

Tror jag aldrig blivit myggbiten i mina traverse.

Nog tror jag att man kan kalla mina Traverse för myggtäta både i polycottondelen och i stretchpartierna i bemärkelsen att tyget åtminstånde är till 99% sticksäkert men eftersom att myggen kan ta sig upp genom benslut skulle jag inte säga att byxorna är myggsäkra.

Vad märkligt. Då kanske jag ska ta mig en titt på deras byxor. Jag har läst många recensioner där folk just beklagar sig över hur lätt myggen stickar igenom. Vilka erfarenheter talar ni ifrån? Norr om polcirkeln med 200 myggor per kvadratdecimeter, eller mer vid lägerelden i sydligare delar av landet?
 
Jag blir också lite förvånad. Vad jag läst mig till så klarar sig mygg genom när folk sitter och tyget är sträckt över knän och arsle. Någon som kan dementera? Just de där stretchpartierna har hållit mig från de byxorna. Jag har en Fjällräven-jacka med stretch i rygg och ärmar och den blir lite väl kall när det blåser ordentligt.

Här fanns en som tycker att myggen tar sig igenom Traverse: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61287&highlight=stretch+mygg
 
Itab

ITAB är en av få som har 100-storlekar. Tyvärr ger de stora tillverkarnas xl bara en mer ölanpassad mage och mindre på längden. Jag är iofs 195cm o 84-88 kg och har 150-152 men 148 borde passa dig rätt bra. T&P Fjeld byxa bör dessutom vara väldigt myggtät!
 
Även jag har problem med kläder, 198 cm lång hittar man sällan tröjor med nog långa armar. Mina traverse är i str 52 ok i midjan men alldeles för korta.

Mina keb trousers också i strl 52 lite stora i midjan och näst intill perfekta i längd och storlek. Men kanske lite för pösiga.
 
Vad märkligt. Då kanske jag ska ta mig en titt på deras byxor. Jag har läst många recensioner där folk just beklagar sig över hur lätt myggen stickar igenom. Vilka erfarenheter talar ni ifrån? Norr om polcirkeln med 200 myggor per kvadratdecimeter, eller mer vid lägerelden i sydligare delar av landet?

Till vardags befinner jag mej i skärgårdsmiljö och då jag åker mot fjäll så är det i princip alltid kalfjäll som gäller...så de värsta mygghålen undviker jag väl oftast....
 
ITAB är en av få som har 100-storlekar. Tyvärr ger de stora tillverkarnas xl bara en mer ölanpassad mage och mindre på längden. Jag är iofs 195cm o 84-88 kg och har 150-152 men 148 borde passa dig rätt bra. T&P Fjeld byxa bör dessutom vara väldigt myggtät!

Jag beställde precis ett par Fjeld ifrån ITAB i precis den storleken. Ska bli mycket spännande. Återkommer när jag prövat fått använda de lite :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markusbacka Vandringsbyxor till tjej med LÅNGA ben sökes! Kläder 6
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
naturälskaren Felköp? Vandringsbyxor G-1000 Kläder 19
Tobias.H Prisvärda vandringsbyxor Kläder 18
amundsen Vandringsbyxor - storlekar? Kläder 2
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
FruNalleman Vandringsbyxor för gravida/stora magar? Kläder 8
Madou Vandringsbyxor i stora storlekar för tjejer? Kläder 14
Wilkas Vandringsbyxor Kläder 9
naturlovisa Vandringsbyxor, hjääälp! Kläder 3
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
Nauti Förstärkta vandringsbyxor för korta personer Kläder 19
danisko Passform på vandringsbyxor Kläder 5
MagArne Prisvärda vandringsbyxor Kläder 12
aik_putte Vandringsbyxor, Fjällräven vs. Haglöfs Kläder 7
baseman Vandringsbyxor för mig 190cm Kläder 8
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
sajberjohan Vandringsbyxor Kläder 25
zzeezz Vandringsbyxor? Kläder 40
Vandringsbyxor Kläder 6
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Ahlqvist Frilufsbyxor/klätterbyxor med långa ben (rålängd) Kläder 5
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Josefina78 Låga, långa funktionsbyxor för tjejer Kläder 5
SankaBoy Skaljacka med långa armar Kläder 35
karlemyr Polotröjor av bomull som är långa i ryggen Kläder 7
Wessel Täckkläder för långa ben Kläder 3
spiff byxa för långa Kläder 2
bjorn4711 Långa armar Kläder 16
mrhandley Skaljacka för långa Kläder 6
tango Haglöfs damasker, hur använda de långa remmarna? Kläder 1
Långa skidbyxor? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.