Långa armar

Funderar på att införskaffa en skaljacka för att ha till utförsåkning, kortare turer och enklare klättring. Problemet är att jag är lång och smal, de flesta jackor har antingen för korta ärmar eller är för vida.

Är det någon som har tips på jackor med extralånga ärmar? Har hört att Arcteryxx har såna modeller men de kostar ju en del...

/Björn
 
skaljacka

jag är lång, eller har åtminstonde långa armar och efter att provat flera jackor från olika tillverkare, haglöfs, klättermusen, Tierra, North Face och Bergans i storlek L och XL.

Modellen var ofta för "pölsig" eller så hade den för korta ärmar.

Försäljaren hade som förslag att jag skulle köpa en jacka som passade förutom i armlängden å skicka in den till fabriken å låta sy om den.

Lite overkill för min smak.

Men till sisst prövade jag en modell från Patagonia, Ice Nine Jacket (strl L) . Långa armar och rätt smidig. Jag är nöjd med den förutom att tejpen i en sömn lossnat lite väl tidigt.

Lycka till...
[Ändrat av andersni 2003-03-23 kl 21:26]
 
Samma problem

Arcteryx Theta AR har ganska långa ärmar men inte tillräckligt långa för mig. Samma sak med Tierra Intrepido och Conrad Kain. Klättermusen Bifrost har haft bäst ärmlängd av de jackor jag har provat men inte tillräckligt bra. Ska jag betala ca 5000 kr för en jacka vill jag ju gärna ha en som passar ...

Har provat många märken men ännu inte hittat någon jacka som passar. XL blir för bylsig och oftast något för korta ärmar, L lite bättre passform men samtidigt alldeles för korta ärmar. Är 190 cm lång och väger ca 77 kg.

Har fått tips om att Norröna ska ha jackor med smal passform och långa ärmar. Har inte hunnit kolla det ännu. Ska kolla upp Patagonia också. Meddela gärna om du hittar en jacka som passar dig ...

/Klas
 
Jag känner igen problemet och letar själv men har i praktiken gett upp nu. Vi över 190 som är smala måste nog stå ut med att kläderna inte passar.
 
Jag hörde för ett par år sedan, i kön på Tierra, att de kunde (mot en rimlig ersättning) se till att armlängden blev bättre tilltagen för kunden före mig.
De kan kanske fortfarande ordna motsvarande...
Patric
 
ME

Själv är jag 198cm lång och har en Mountain Equipment Latok jacka, som passar bra. Bra jacka i övrigt med.
 
olle11; sa:
Jag hörde för ett par år sedan, i kön på Tierra, att de kunde (mot en rimlig ersättning) se till att armlängden blev bättre tilltagen för kunden före mig.
De kan kanske fortfarande ordna motsvarande...
Patric

För 500 kr syr de dit en extra bit tyg så att ärmlängden blir bättre. Försäljaren i Tierrabutiken i Göteborg sa att det inte skulle bli särskilt snyggt, men det är ju helt klart bättre än för korta ärmar.

/Klas
 
lång och smal

Som en kille på 1.90 känner jag igen problemen på denna tråd: Ska armlängden bli bra får man gilla att jackan blir lite bylsig. För mig är det dock så, att underkroppen är "mer" lång än överkroppen, så mitt problem är snarare byxor. Jag är mycket förvånad över att en stor och svensk producent som Haglöfs inte gör brallor som överensstämmer med svenska män: Vi är förhållandevis långa, och sysslar vi med friluftssport är vi nog inte alltför "stora", varför man tycker att producenter borde förstå att det blir lika med längre och smalare byxor. I dagsläget är Fjällrävens rå-längdbyxor de bästa tycker jag: Då kan jag köpa rätt midje- och lårvidd och samtidigt bestämma längden själv.
 
HOPPSAN!

Fick hem Haglöfs senaste katalog igår, och vad såg jag inte om en byxmodell med RÅ-LÄNGD!Mycket glädjande, det är väl bara att gå och köpa...
 
Kriken; sa:
Jag känner igen problemet och letar själv men har i praktiken gett upp nu. Vi över 190 som är smala måste nog stå ut med att kläderna inte passar.

hehe.. gnäll inte! Jag e 182cm och har 2meter mellan fingerspetsarna, när jag köper tröjer jackor så är dom sydda för 2meters snubbar vilket innebär att antingen så e mina kläder för korta i ärmarna eller så går dom ner till knäna..

//Chimpansen som ångrar att han inte gjorde brottarkariär ;)
 
Bifrost!

Kan i vilket fall som helst säga att för mig som är 187 och har 201 mellan fingerspetsarna räcker bifrost jackan från klätter musen till riktigt bra. Tajt passform och långa ärmar :)

Arteryx har mig veterligen annars i vartfall extra långa byxor på programet (typ Large long)

-Åke
 
Samma problem här

Det är inte bara ni långa killar som har det problemet. Jag är 165 cm och smal med ganska breda axlar och tydligen för långa armar. Har hittils inte hittat en enda dam eller herrjacka som är tight med lagom ärmar. Tycker tillverkarna borde uppmärksamma att alla inte är stöpta i samma form. Om man ska köpa en så pass dyr jacka så vill man ju att den ska passa perfekt. Fick ocså förslaget att lämna in en jacka för att förlänga ärmarna. Men jag letar fortfarande jacka.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.