Passform på vandringsbyxor

Min fru hittar inga vandringsbyxor som passar. Hon är 156 cm lång och är smal runt midjan. Hennes höfter är större än vad byxproducenterna verkar tycka är passande. Med andra ord sitter ofta byxorna för tight om höfter och lår, samtidigt som samtliga tycks vara för stora i midjan. Det blir en massa veck, vilket inte är speciellt skönt.

Hon har provat olika Fjällräven, Lundhags och Bergans modeller. Oftast är byxorna för raka. Jag hittade ett par Fjällräven Karla på halva-priset-rea. Storlek 38 med rålängd passade mig som är 187 cm och ganska smal perfekt.

Barnbyxor går naturligtvis bort, eftersom de är alldeles för smala.

Hon har inte på något vis extrema höfter eller lår, väger omkring 50 kg.
Är det någon som känner igen problemet och kan tipsa om någon modell som kan vara bra?
/daniel
:)
 
Hon kanske kan testa något av Klättermusen. Min tjej drar XS och är under 160 cm och ca 47 kg, vältränad. En XS eller S kanske funkar av dem? Vi har båda skalbyxan Megin men Gere är väldigt sköna om de inte behöver stå emot regn.
 
I fredags sprang jag runt i princip varenda friluftsbutik i Stockholm och kunde konstatera att utbudet för korta kvinnor – utan pinnben – i princip är obefintligt. Är själv 160 cm lång med "robusta" lår och "halvstort" höftparti. Byxorna sitter åt över lår och bak, förböjda knän hamnar långt ned på smalbenen, lårfickor hamnar inte på låren och det blir stora mängder tyg över på alla plagg som inte säljs med rålängd.

Har prövat de flesta av Fjällrävens, Lundhags och Haglöfs byxor. Lundhagsmodellerna är de, tror jag, som sitter åt mest över låren. "Bäst" passade Fjällrävens Alta och Vidda. Tyvärr är det främst dessa tre märken som butikerna har ett större utbud av. Det går även att hitta vissa modeller i Norrønas, Bergans och Klättermusens sortiment, men de märkena tycks lida av samma kroppsideal som de tidigare nämnda. Andra alternativa märken hittar man i princip bara på herrsidan.

Mina gamla byxor, Swedteam Hermelin stl 40, har rätt hyfsad passform, så det märket kanske kan vara värt att leta upp. Kvaliteten, om den inte har ändrat sig från 2008, känns dock sådär. Eftersom jag helt saknar ett par bra vandringsbyxor, tvingades jag till slut att välja mellan pest eller kolera och med mig hem i fredags, fick jag ett par Bergans Venabu i storlek S.
 
Det är nog såpass att man kanske får köpa en hyfsat sittande byxa och lämna in för ändringar till skräddaren. Obs, kanske inte funkar helt bra med skalbyxor med tejpade sömmar osv. men för vanliga brallor lär det ju funka. Jag vägde 107 kg som värst och är nu på normala 80 kg och drar Medium herr och nu är det betydligt enklare att hitta kläder. Jag har dock lite korta ben så mina Klättermusenbyxor är lite överlånga.
 
Kolla in Arcteryx byxor, de har minst två längder att välja mellan oavsett vilden bredd du vill ha, många av deras byxor är även gjorda i stretch.
 
McKinley

Hej,
Problemet är välkänt för många av oss, jag har hittade byxorna McKinley på intersport som hade bra vidd på benen och smal midja. I år finns det både en tunnare variant som jag och en tjockare mer fjällanpassad lik fjällrävens.

Lycka till
Annette
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brucewalker vandringsbyxa i tight passform Kläder 11
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
An1000 Mountain Works - storlekar och passform? Kläder 1
cake Billig vindjacka för lång och smal passform? Kläder 9
Davva2 Stadiga meshskor med bra passform Kläder 1
ollebula Marmot Exum, passform mm, nån som vet? Kläder 2
majjen Passform Newline Kläder 2
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.