Regnbyxor som inte väter igenom, Paclite?

Letar efter ett par regnbyxor med kravet att de andas hyfsat och håller vätan ute även om man sitter ner, t.ex. fikapauser under vandring. Vad kan ni rekommendera?

Hur står sig GoreTex Paclite, t.ex. Marmot Minimalist Pant? Väter Paclite igenom eller funkar det bättre än (många) andra membran-material? Köpte ett par Marmot W's Essence Pant från Addnature som började väta igenom när man hade suttit ner i knappt en minut. Inte riktigt vad jag hade väntat mig, men Addnature tog utan snack tillbaka byxan som reklamation.

Tack för hjälpen!
 
Problem med att hitta skalkläder som inte läcker igenom vid hård hårt tryck (som tex. sitta på en stubbe, ligga på knä). Alla membran lovar ju x tusen mm vattenpelare. Men trycket som uppkommer över en cm^2 när man ligger på knä överstiger detta ibland tror jag.
Har testat flertalet billiga och dyra skalbyxor. För eller senare har alla läckt igenom vid tillräckligt hård belastning...
 
Problem med att hitta skalkläder som inte läcker igenom vid hård hårt tryck (som tex. sitta på en stubbe, ligga på knä). Alla membran lovar ju x tusen mm vattenpelare. Men trycket som uppkommer över en cm^2 när man ligger på knä överstiger detta ibland tror jag.
Har testat flertalet billiga och dyra skalbyxor. För eller senare har alla läckt igenom vid tillräckligt hård belastning...

Jo, så är det ju givetvis. Men att sitta ner och fika i 10 minuter bör väl ett par regnbyxor klara av? Sen är det ju skillnad på membran och membran, Essence-byxorna läckte ju igenom redan efter en knapp minut av sittande och förhoppningsvis finns det bättre membranbyxor än så? Hur är GTX Paclite, ni som använder det?
 
Sittlappen den torra lär du inte komma undan om du inte sitter på handskarna, trycket vid sittbenen gör arr det läcker baklänges med de kända och prövade membrambyxorna. Gallon funkar för det du önskar.
 
Sittlappen den torra lär du inte komma undan om du inte sitter på handskarna, trycket vid sittbenen gör arr det läcker baklänges med de kända och prövade membrambyxorna. Gallon funkar för det du önskar.

Jo, men som jag skrev ovan måste det ju finns nyanser bland membranen. Alla membran kan ju inte väta igenom på under en minut när man sätter sig ner?

Ingen som har någon erfarenhet av GoreTex Paclite?
 
Håller med seobserver, det är nog bara galonbyxor som går att sitta i det blöta med :). Ett par sådana med mesh längst upp kan tänkas funka? Inte så stylish kanske, men väl torrt och trevligt.

Annars vore det intressant att höra om nån hittat membranbrallor som klarar sånt.
 
Enligt min erfarenhet är det tyvärr som seobserver skriver.
Ett enkelt sätt att undvika detta är ett sittunderlag.
 
Tack för alla svar!

Tyckte bara att det bör vara skillnad mellan membran och membran, men det kanske det inte är när det gäller vattentätheten. Sittunderlag används ändå för det mesta så jag får helt enkelt fortsätta med det. Med era svar så verkar det inte finnas någon större anledning att köpa ett par GoreTex-regnbyxor för 1500-2000 kr istället för ett par vanliga regnbyxor för 300-700 kr. Nu bär det av till vanliga sportbutikerna istället för inköp av regnställ.
 
Tack för alla svar!

Tyckte bara att det bör vara skillnad mellan membran och membran, men det kanske det inte är när det gäller vattentätheten. Sittunderlag används ändå för det mesta så jag får helt enkelt fortsätta med det. Med era svar så verkar det inte finnas någon större anledning att köpa ett par GoreTex-regnbyxor för 1500-2000 kr istället för ett par vanliga regnbyxor för 300-700 kr. Nu bär det av till vanliga sportbutikerna istället för inköp av regnställ.

Mjo, dyrare byxor kan motiveras. Min erfarenhet är som många andras, sitter man så läcker byxorna igenom. Däremot så brukar dyrare membranbyxor stå pall för regn betydligt längre än billiga brallor. Har bland annat upplevt 24h konstant regn i full goretex-suite utan att kläderna börjar släppa igenom väta. Polarnas "vanliga" billiga regnställ har varit lika effektivt som en bomulls t-shirt efter ett par timmars regn. Slutsatsen av mina egna erfarenheter. Goretex håller tätt (så länge man undviker hotspots i tryck). Billigare regnställ ger upp efter ett par timmars hällregn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.